• Buradasın

    Uzlaştırmaya kimler başvurabilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Uzlaştırmaya başvurabilecek kişiler şunlardır:
    1. Şüpheli veya sanık: Uzlaştırma süreci, şüpheli veya sanığın uzlaştırma teklifini kabul etmesiyle başlar 12.
    2. Mağdur veya suçtan zarar gören: Uzlaştırma müzakerelerine katılabilecek ve uzlaşma teklifinde bulunulabilecek kişilerdir 23.
    3. Kanunî temsilci ve vekil: Mağdur veya suçtan zarar görenin kendisi katılamazsa, kanunî temsilcisi veya vekili müzakerelere katılabilir 34.
    Uzlaştırma sürecine sadece belirtilen kişiler katılabilir ve burada sınırlı sayılılık ilkesi geçerlidir, yani kanunda sayılanların dışında başka kişiler müzakerelere dahil olamaz 13.

    Konuyla ilgili materyaller

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar nelerdir?

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253. maddesinde belirtilmiştir: Şikayete bağlı suçlar. Türk Ceza Kanunu'nda yer alan bazı suçlar: Kasten yaralama (madde 86/1-2, madde 88); Taksirle yaralama (madde 89); Tehdit (madde 106/1); Konut dokunulmazlığının ihlali (madde 116); İş ve çalışma hürriyetinin ihlali (madde 117/1, madde 119/1-c); Hırsızlık (madde 141); Güveni kötüye kullanma (madde 155); Dolandırıcılık (madde 157); Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (madde 165); Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması (madde 234). Özel kanunlarda da uzlaştırma yoluna gidilebilecek suçlar açıkça belirtilmelidir. Kamu tüzel kişilerine karşı işlenen suçlar uzlaştırma kapsamına girmez. Cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve ısrarlı takip suçu gibi bazı suçlar ise hiçbir koşulda uzlaştırma kapsamında değildir.

    Uzlaştırma tarifesi neye göre belirlenir?

    Uzlaştırma tarifesi, uzlaştırmacının şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görenin yaşı, eğitimi, sosyal ve ekonomik durumu gibi belirgin farklılıklarını değerlendirme becerisi, süreçte gösterdiği gayret, taraf sayısı, uyuşmazlığın kapsam ve niteliği gibi unsurlara göre belirlenir. Bu tarifeler her yıl Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanır. 31 Aralık 2024 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan "2025 Yılı Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi"ne göre belirlenen bazı ücret aralıkları şu şekildedir: Teklif aşamasında olumsuz sonuçlanma: 874,00-1.312,00 TL. 2-3 kişinin uzlaştırılması: 2.631,00-3.520,00 TL. 4-6 kişinin uzlaştırılması: 3.520,00-4.394,00 TL. 7-9 kişinin uzlaştırılması: 4.394,00-5.276,00 TL. 10 ve daha fazla kişinin uzlaştırılması: 5.276,00-6.158,00 TL.

    Uzlaştırma alternatif çözüm mü?

    Evet, uzlaştırma alternatif bir çözüm yöntemidir. Uzlaştırma, ceza hukukunda şüpheli veya sanık ile mağdur, suçtan zarar gören veya kanuni temsilcinin, Cumhuriyet savcısı tarafından görevlendirilen tarafsız bir uzlaştırmacı aracılığıyla anlaşmaya varmalarını amaçlayan bir alternatif uyuşmazlık çözüm yoludur. Ayrıca, Türk hukuk sisteminde toplu iş hukuku, vergi hukuku, avukatlık hukuku ve iş hukuku gibi alanlarda da alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleri bulunmaktadır.

    Uzlaşma portalı nasıl kullanılır?

    Uzlaştırmacı Portal'ı kullanmak için aşağıdaki adımlar izlenebilir: 1. Giriş Yöntemleri: uzlastirmaci.uyap.gov.tr adresinden; turkiye.gov.tr/uyap-portali-uzlastirmaci-girisi adresinden; turkiye.gov.tr uygulaması üzerinden; e-Uzlaştırmacı Mobil Bilgi Sistemi uygulaması (Apple Store veya Google Play Store'dan indirilebilir) üzerinden giriş yapılabilir. 2. Ana Sayfa: Ana sayfada "Bağlı Olduğum ACM Cumhuriyet Başsavcılığı", "İşlem Özeti", "Görevlendirme Durum Paneli" ve "Duyurular" gibi bölümler bulunur. 3. Gelen İşler: Uzlaştırma büroları tarafından yeni bir dosyaya görevlendirme yapıldığında, görevlendirme bilgileri "Gelen İşler" sayfasında görünür. Portalda yapılabilecek diğer işlemler arasında yeni dosya açma, toplantı tutanağı ekleme, dosya raporlarını inceleme ve daire başkanlığıyla yazışma bulunur. Portala giriş için Google Chrome tarayıcı kullanılması önerilir.

    Uzlaştırma teklifi ile uzlaşmayı kabul aynı şey mi?

    Hayır, uzlaştırma teklifi ile uzlaşmayı kabul aynı şey değildir. Uzlaştırma teklifi, şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görene, Cumhuriyet savcısı tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı tarafından yapılan, tarafların müzakerelere başlamasını teklif eden ilk adımdır. Uzlaşmayı kabul, ise bu müzakereler sonucunda tarafların bir anlaşmaya varmasıdır. Dolayısıyla, uzlaştırma teklifi yapmak, uzlaşmayı kabul etmek anlamına gelmez; taraflar müzakerelere başlayıp başlamama konusunda özgürdür.

    Uzlaşma yönetmeliği nedir?

    Uzlaşma yönetmeliği, farklı alanlarda uzlaşma süreçlerini düzenleyen yasal metinlerdir. İşte iki örnek: 1. Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği: 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253, 254 ve 255. maddelerinde düzenlenen uzlaştırmanın uygulama alanını, uzlaştırmacıların niteliklerini, eğitimini, görev ve sorumluluklarını, denetimlerini ve uzlaştırma süreçlerini kapsar. 2. Türkiye Barolar Birliği Uzlaşma Sağlama Yönetmeliği: 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 35/A maddesi hükmüne göre, taraflar arasındaki uyuşmazlıkların uzlaşma yöntemiyle çözümünü düzenler. Ayrıca, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'na göre tarhiyat sonrası uzlaşmayı düzenleyen bir Uzlaşma Yönetmeliği de bulunmaktadır.

    CMK'ya göre uzlaşma şartları nelerdir?

    Ceza Muhakemesi Kanunu'na (CMK) göre uzlaşma şartları şunlardır: 1. Suçun Uzlaşma Yapılabilecek Suçlardan Olması. 2. Suçun İşlendiğine Dair Yeterli Şüphe Bulunması. 3. Fiilin Soruşturulabilir Olması. 4. Tarafların Uzlaşma Teklifini Kabul Etmesi. Uzlaşma Kapsamı Dışında Kalan Suçlar: Cinsel suçlar; Israrlı takip suçları; Zimmet, rüşvet, iftira, yalan tanıklık gibi suçlar.