• Buradasın

    Uzlaştırmaya kimler başvurabilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Uzlaştırmaya başvurabilecek kişiler şunlardır:
    1. Şüpheli veya sanık: Uzlaştırma süreci, şüpheli veya sanığın uzlaştırma teklifini kabul etmesiyle başlar 12.
    2. Mağdur veya suçtan zarar gören: Uzlaştırma müzakerelerine katılabilecek ve uzlaşma teklifinde bulunulabilecek kişilerdir 23.
    3. Kanunî temsilci ve vekil: Mağdur veya suçtan zarar görenin kendisi katılamazsa, kanunî temsilcisi veya vekili müzakerelere katılabilir 34.
    Uzlaştırma sürecine sadece belirtilen kişiler katılabilir ve burada sınırlı sayılılık ilkesi geçerlidir, yani kanunda sayılanların dışında başka kişiler müzakerelere dahil olamaz 13.

    Konuyla ilgili materyaller

    Uzlaşma portalı nasıl kullanılır?

    Uzlaşma Portalı (UZLÂŞTIRMACI) kullanımı için aşağıdaki adımlar izlenmelidir: 1. Kayıt: Uyuşmazlığa taraf olan taraflar, UZLÂŞTIRMACI web sitesine (https://uzlastirmaci.uyap.gov.tr/) kayıt olur ve davaya ilişkin gerekli bilgileri sağlar. 2. Dava Tahsisi: UZLÂŞTIRMACI, uyuşmazlığın niteliğine göre davaya deneyimli bir uzlaştırıcıyı görevlendirir. 3. Ön Değerlendirme: Uzlaştırıcı, vakanın ilk değerlendirmesini yapar ve ilk çevrimiçi toplantıyı planlar. 4. İlk Toplantı: Taraflar ve uzlaştırıcı, ilk tartışma için çevrimiçi olarak buluşur. 5. Bilgi Alışverişi: Taraflar, uyuşmazlıkla ilgili belge ve bilgileri paylaşırlar. 6. Müzakereler: Uzlaştırıcı müzakerelere rehberlik ederek tarafların potansiyel çözümleri ve uzlaşmaları keşfetmesine yardımcı olur. 7. Çözüm Anlaşması: Bir anlaşmaya varılırsa, uzlaştırıcı hüküm ve koşulların ana hatlarını çizen bir çözüm anlaşması taslağının hazırlanmasına yardımcı olur. 8. Kapanış: Çözüm anlaşması kesinleşip taraflarca kabul edildikten sonra uyuşmazlık çözülmüş sayılır ve UZLÂŞTIRMACI platformunda dava kapatılır.

    Uzlaştırma teklifi ile uzlaşmayı kabul aynı şey mi?

    Uzlaştırma teklifi ile uzlaşmayı kabul aynı şeyler değildir. Uzlaştırma teklifi, şüpheli veya sanığın, Cumhuriyet savcısı tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı tarafından mağdur veya suçtan zarar görene yapılan tekliftir. Uzlaşmayı kabul, ise tarafların (şüpheli, mağdur ve suçtan zarar görenin) uzlaştırma müzakereleri sonucunda uzlaşmaları anlamına gelir.

    Uzlaşma yönetmeliği nedir?

    Uzlaşma yönetmeliği, iki farklı bağlamda ele alınabilir: 1. Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği: 5 Ağustos 2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan bu yönetmelik, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253, 254 ve 255. maddelerinde düzenlenen uzlaştırmanın usul ve esaslarını belirler. Yönetmelikte yer alan bazı önemli hususlar şunlardır: Uzlaştırma, şüpheli veya sanığın özgür iradesiyle kabul etmesi durumunda gerçekleştirilir. Uzlaştırmacı, Cumhuriyet savcısının onayıyla görevlendirilen avukat veya hukuk öğrenimi görmüş kişidir. Uzlaşma teklifi, uzlaşma teklif formuyla yapılır ve tarafların imzalaması gerekir. 2. Türkiye Barolar Birliği Uzlaşma Sağlama Yönetmeliği: 14 Nisan 2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan bu yönetmelik, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 35/A maddesi hükmüne göre, taraflar arasında ortaya çıkan uyuşmazlıkların uzlaşma yöntemiyle çözülmesini düzenler. Yönetmelikte vurgulanan temel ilkeler ise şunlardır: Uzlaşma süreci iradi ve eşitlik esasına dayanır. Taraflar ve avukatlar, uzlaşma sürecinde gizlilik ilkesine uymak zorundadır. Uzlaşma tutanağı, taraflar ve avukatlarınca imzalanır ve ilam hükmünde olur.

    Uzlaştırma tarifesi neye göre belirlenir?

    Uzlaştırma tarifesi, uzlaştırmacıların alacağı ücretin belirlenmesinde aşağıdaki kriterlere göre belirlenir: 1. Uzlaştırma sürecinin sonucu: Teklif aşamasında olumsuz sonuçlanması veya sürecin olumlu sonuçlanması. 2. Taraf sayısı: Uzlaştırma sürecine katılan kişi sayısı (2-3 kişi, 4-6 kişi, 7-9 kişi, 10 ve üzeri). 3. Uzlaştırmacının becerisi: Uzlaştırmacının tarafları uzlaştırma becerisi, süreçte gösterdiği gayret ve uyuşmazlığın kapsam ve niteliği. Bu kriterler, her yıl Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Resmî Gazete'de yayımlanan Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi'nde belirtilen alt ve üst sınırlar arasında değerlendirilir.

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar nelerdir?

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar, Türk Ceza Kanunu ve Ceza Muhakemesi Kanunu'nda belirlenmiş olan suçlardır. Bu suçlar iki ana grupta toplanır: 1. Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar: - Hakaret, basit tehdit, basit yaralama, konut dokunulmazlığının ihlali gibi suçlar. 2. Şikâyete bağlı olup olmadığına bakılmaksızın uzlaştırmaya tabi suçlar: - Taksirle yaralama, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma, mala zarar verme, hırsızlık, suç eşyasını satın alma, ticari sırların ifşası gibi fiiller. Uzlaştırma kapsamına girmeyen suçlar ise cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar, ağır kamu zararına neden olan suçlar ve terörle bağlantılı eylemlerdir.

    Uzlaştırma alternatif çözüm mü?

    Evet, uzlaştırma alternatif bir çözüm yöntemidir. Uzlaştırma, ceza hukuku uyuşmazlıklarında, suç mağdurunun şikayeti üzerine, tarafların gönüllü katılımı ile gerçekleştirilen bir süreçtir. Uzlaştırma, mahkemeye kıyasla daha hızlı, ekonomik ve etkili bir çözüm yolu olarak değerlendirilir.

    CMK'ya göre uzlaşma şartları nelerdir?

    CMK'ya göre uzlaşma şartları şunlardır: 1. Suçun Niteliği: Uzlaşma, yalnızca şikayete bağlı suçlar için mümkündür. 2. Yeterli Şüphe: Suçun işlendiğine dair yeterli şüphe ve oluşturacak delil bulunmalıdır. 3. Tarafların Kabulü: Hem şüpheli hem de mağdurun uzlaşma teklifini kabul etmesi gerekir. 4. Kamu Tüzel Kişileri: Kamu tüzel kişileri (Valilik, Belediye, Bakanlık vb.) aleyhine işlenen suçlarda uzlaşma uygulanmaz. 5. Uzlaştırmacı: Uzlaşma süreci, uzlaştırma bürosu tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı tarafından yürütülür.