• Buradasın

    Uzlaştırma tarifesi neye göre belirlenir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Uzlaştırma tarifesi, uzlaştırmacının şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görenin yaşı, eğitimi, sosyal ve ekonomik durumu gibi belirgin farklılıklarını değerlendirme becerisi, süreçte gösterdiği gayret, taraf sayısı, uyuşmazlığın kapsam ve niteliği gibi unsurlara göre belirlenir 13.
    Bu tarifeler her yıl Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanır 3.
    31 Aralık 2024 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan "2025 Yılı Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesi"ne göre belirlenen bazı ücret aralıkları şu şekildedir 145:
    • Teklif aşamasında olumsuz sonuçlanma: 874,00-1.312,00 TL 145.
    • 2-3 kişinin uzlaştırılması: 2.631,00-3.520,00 TL 145.
    • 4-6 kişinin uzlaştırılması: 3.520,00-4.394,00 TL 145.
    • 7-9 kişinin uzlaştırılması: 4.394,00-5.276,00 TL 145.
    • 10 ve daha fazla kişinin uzlaştırılması: 5.276,00-6.158,00 TL 145.

    Konuyla ilgili materyaller

    Uzlaştırma raporu nasıl hazırlanır örnek?

    Uzlaştırma raporu hazırlamak için aşağıdaki örnekler kullanılabilir: alternatifcozumler.adalet.gov.tr sitesinde, farklı durumlara göre hazırlanmış uzlaştırma rapor örnekleri bulunmaktadır. adanabarosu.org.tr sitesinde, uzlaştırma raporu örneği PDF formatında sunulmuştur. izmirbarosu.org.tr sitesinde, uzlaştırma raporu örneği yer almaktadır. ozgur.av.tr sitesinde, soruşturma dosyaları için olumlu sonuçlu uzlaştırma raporu örneği indirilebilir formatta mevcuttur. Uzlaştırma raporunda bulunması gereken bazı unsurlar: Raporun düzenlendiği yer ve tarih. Uzlaşma konusu suç veya suçlar. Uzlaştırma sonucu. Tarafların üzerinde anlaştıkları edimin yerine getirilme şekli ve zamanı. Yapılan giderler. İmzalar. Raporun, Yönetmeliğin 3 no’lu ekinde yer alan örneğe uygun şekilde hazırlanması ve mümkün olduğunca yeknesak olması önerilir.

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar nelerdir?

    Uzlaştırma kapsamına giren suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253. maddesinde belirtilmiştir: Şikayete bağlı suçlar. Türk Ceza Kanunu'nda yer alan bazı suçlar: Kasten yaralama (madde 86/1-2, madde 88); Taksirle yaralama (madde 89); Tehdit (madde 106/1); Konut dokunulmazlığının ihlali (madde 116); İş ve çalışma hürriyetinin ihlali (madde 117/1, madde 119/1-c); Hırsızlık (madde 141); Güveni kötüye kullanma (madde 155); Dolandırıcılık (madde 157); Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (madde 165); Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması (madde 234). Özel kanunlarda da uzlaştırma yoluna gidilebilecek suçlar açıkça belirtilmelidir. Kamu tüzel kişilerine karşı işlenen suçlar uzlaştırma kapsamına girmez. Cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve ısrarlı takip suçu gibi bazı suçlar ise hiçbir koşulda uzlaştırma kapsamında değildir.

    Uzlaştırma ücreti nasıl hesaplanır?

    Uzlaştırma ücreti, 2025 yılı Uzlaştırmacı Asgari Ücret Tarifesine göre aşağıdaki şekilde hesaplanır: 1. Uzlaştırma sürecinin sonucu ve taraf sayısına göre belirlenen ücret aralıkları şu şekildedir: - 2-3 kişi: 2.631,00 - 3.520,00 TL. - 4-6 kişi: 3.520,00 - 4.394,00 TL. - 7-9 kişi: 4.394,00 - 5.276,00 TL. - 10 ve üzeri: 5.276,00 - 6.158,00 TL. 2. Teklif aşamasında olumsuz sonuçlanma durumunda, uzlaştırma ücreti, teklif formu ve eklerinin tesliminden sonra belirlenir. 3. Uzlaştırma raporunun onaylanması durumunda, ücret Cumhuriyet savcısı tarafından sarf kararı ile ödenir.

    CMK'ya göre uzlaşma şartları nelerdir?

    Ceza Muhakemesi Kanunu'na (CMK) göre uzlaşma şartları şunlardır: 1. Suçun Uzlaşma Yapılabilecek Suçlardan Olması. 2. Suçun İşlendiğine Dair Yeterli Şüphe Bulunması. 3. Fiilin Soruşturulabilir Olması. 4. Tarafların Uzlaşma Teklifini Kabul Etmesi. Uzlaşma Kapsamı Dışında Kalan Suçlar: Cinsel suçlar; Israrlı takip suçları; Zimmet, rüşvet, iftira, yalan tanıklık gibi suçlar.

    Uzlaşma teklifi uzlaştırma müzakereleri nedir?

    Uzlaşma teklifi, ceza soruşturması veya kovuşturması sırasında, şüpheli veya sanık ile mağdur veya suçtan zarar görene, Cumhuriyet savcısı tarafından görevlendirilen tarafsız bir uzlaştırmacı aracılığıyla yapılan tekliftir. Uzlaştırma müzakereleri ise, bu teklif sonrasında başlayan ve şüpheli, sanık, mağdur, suçtan zarar gören, kanuni temsilci, müdafi ve vekilin katılımıyla gerçekleşen görüşmelerdir. Uzlaştırma müzakereleri gizli yürütülür ve yapılan açıklamalar herhangi bir soruşturma, kovuşturma ya da davada delil olarak kullanılamaz. Uzlaşma sağlanması durumunda, ceza davası düşer veya sanık hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilir.

    Uzlaştırma yetki sınırı nasıl hesaplanır?

    Uzlaştırma yetki sınırının nasıl hesaplandığına dair bilgi bulunamadı. Ancak, uzlaştırma kapsamına giren suçlar ve kişiler hakkında bilgi verilebilir. Uzlaştırma Kapsamına Giren Suçlar: Mağdurun veya suçtan zarar görenin gerçek kişi veya özel hukuk tüzel kişisi olduğu suçlar. Üst sınırı 3 yılı geçmeyen hapis veya adli para cezasını gerektiren suçlar (suça sürüklenen çocuklar için). Şikâyete bağlı suçlar (cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve bazı ağır suçlar hariç). Uzlaştırma Kapsamına Giren Kişiler: Şüphelinin, sanığın, katılanın, mağdurun veya suçtan zarar görenin reşit olmaması ya da kısıtlı olması hâlinde, uzlaşma teklifi kanunî temsilcilerine yapılır. Müştekinin veya suçtan zarar görenin özel hukuk tüzel kişisi olması hâlinde vekâletnamede özel yetki var ise vekile de uzlaşma teklifinde bulunulabilir.

    Uzlaşma yönetmeliği nedir?

    Uzlaşma yönetmeliği, farklı alanlarda uzlaşma süreçlerini düzenleyen yasal metinlerdir. İşte iki örnek: 1. Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği: 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253, 254 ve 255. maddelerinde düzenlenen uzlaştırmanın uygulama alanını, uzlaştırmacıların niteliklerini, eğitimini, görev ve sorumluluklarını, denetimlerini ve uzlaştırma süreçlerini kapsar. 2. Türkiye Barolar Birliği Uzlaşma Sağlama Yönetmeliği: 19/3/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 35/A maddesi hükmüne göre, taraflar arasındaki uyuşmazlıkların uzlaşma yöntemiyle çözümünü düzenler. Ayrıca, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'na göre tarhiyat sonrası uzlaşmayı düzenleyen bir Uzlaşma Yönetmeliği de bulunmaktadır.