• Buradasın

    Rüşvet ve yolsuzluk arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Rüşvet ve yolsuzluk arasındaki temel fark, yolsuzluğun genel olarak bir görevi, bir yetkiyi kötüye kullanmak, suiistimal etmek, nizamsızlık yapmak anlamına gelirken; rüşvetin, yaptırılmak istenen bir işte yasa dışı kolaylık veya çabukluk sağlanması için bir kimseye mal veya para olarak sağlanan çıkar olmasıdır 25.
    Rüşvetle ya hak edilmeyen bir menfaat ele geçirilir veya başkasının hakkına tecavüz edilir 2.
    Yolsuzluğun bazı türleri şunlardır:
    • Büyük ölçekli yolsuzluk 5. Üst düzey kamu görevlilerinin, devlet politikalarını veya devletin genel işleyişini önemli ölçüde aksatacak biçimde, kamu zararına büyük çaplı çıkar elde ederek yaptığı yolsuzluklardır 5.
    • Küçük ölçekli yolsuzluk 5. Sağlık, eğitim, güvenlik veya diğer kamu hizmetlerine erişim sırasında, vatandaşın, düşük veya orta kademeli bir kamu görevlisi ile etkileşimi sırasında bu görevlilerin verilen yetkiyi kötüye kullanmasıyla gerçekleşen yolsuzluklardır 5.
    • Siyasi yolsuzluk 5. Devlet politikalarının, kurum veya kaynaklarının ve finansmanının dağılımına ilişkin işlemlerin, siyasi karar vericiler tarafından güç, itibar veya varlık elde etmek amacıyla manipüle edilmesidir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Rant ve yolsuzluk aynı şey mi?

    Rant ve yolsuzluk aynı şey değildir, ancak aralarında yakın bir ilişki vardır. Yolsuzluk, kamu gücünün özel çıkar sağlamak amacıyla kötüye kullanılmasıdır. Rant, üretim faktörlerinden toprağın ve diğer kaynakların üretimden aldığı paya verilen isimdir. Rant kollama, genellikle yolsuzluk yoluyla gerçekleştirilir; ancak her yolsuzlukta rant kollama söz konusu olmayabilir.

    Rüşvete ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?

    Yanlış ifade: D) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununa göre, görevinin sağladığı nüfuzu kötüye kullanmak suretiyle kendisine veya başkasına yarar sağlanmasına veya bu yolda vaatte bulunulmasına bir kimseyi icbar eden kamu görevlisinin fiili, zimmet suçunun tanımıdır. Doğru ifade: D) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununa göre, görevinin sağladığı nüfuzu kötüye kullanmak suretiyle kendisine veya başkasına yarar sağlanmasına veya bu yolda vaatte bulunulmasına bir kimseyi icbar eden kamu görevlisinin fiili, irtikâp suçunun tanımıdır.

    Rüşvet alan memur ceza alır mı?

    Evet, rüşvet alan memur ceza alır. 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 252. maddesine göre, bir kamu görevlisi, görevinin ifasıyla ilgili bir işi yapması veya yapmaması için kendisine veya göstereceği bir başka kişiye menfaat sağlarsa, 4 yıldan 12 yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Ayrıca, rüşvet alan kişinin yargı görevi yapan, hakem, bilirkişi, noter veya yeminli mali müşavir olması durumunda verilecek ceza üçte birden yarısına kadar artırılır.

    Hangi menfaatler rüşvet sayılır?

    Rüşvet sayılan menfaatler şunlardır: Para ve benzeri maddi çıkarlar. Hediye ve bahşiş. Mal veya menfaat. Rüşvet sayılmayan durumlar arasında ise nezaket ifadeleri (örneğin, ikram) ve karşılık beklenmeden verilen hediyeler (hediye, tamamen içten gelerek, gönlünden doğarak verilir) yer alır.

    Rüşvet davasında kamu kurumu nasıl taraf olur?

    Kamu kurumu, rüşvet davasında iki şekilde taraf olabilir: 1. Mağdur Olarak: Rüşvet suçu, kamu idaresinin güvenilirliğine ve işleyişine karşı işlendiği için toplumun her bireyi gibi kamu kurumları da mağdur konumundadır. 2. Suçtan Zarar Gören Olarak: 3628 sayılı Yasa'ya göre, rüşvet davasında Hazine ve ilgili kamu kurum veya kuruluşları, zarar göreni temsil eder. Rüşvet suçunda soruşturma ve kovuşturma, suçun işlendiği bilgisine ulaşıldığında ilgili makamlar tarafından resen başlatılır.

    Rüşveti alan ve veren aynı ceza alır mı?

    Evet, rüşveti alan ve veren aynı cezayı alır. Türk Ceza Kanunu'na göre, rüşvet suçu hem rüşvet alan kamu görevlisi hem de rüşvet veren kişi için hapis cezası öngörmektedir.

    Rüşvete neden olan faktörler nelerdir?

    Rüşvete neden olan bazı faktörler şunlardır: Sosyo-ekonomik nedenler: Yoksulluk, düşük kamu ücretleri, gelir ve servet dağılımının düzensizliği. Yönetsel ve örgütsel nedenler: Şeffaf olmayan idareler, bürokrasinin merkeziyetçi ve hiyerarşik yapısı, politik işe alma ve kayırma. Yasal nedenler: Yasalardaki belirsizlikler ve boşluklar, yasaların toplumsal değişime uyum sağlayamaması. Kişisel nedenler: Çıkar hırsı, denetim eksikliği, yakalanma riskinin az olması. Ekonomik nedenler: Ticaret kısıtlamaları, devlet müdahaleleri, vergi sistemleri gibi unsurlar. Ayrıca, bürokratik işlemler için harcanan fazla zaman da rüşveti teşvik eden bir faktördür; bu zaman, rüşvet verilerek kısaltılmaktadır.