• Buradasın

    OYAK ve Danıştay ilişkisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    OYAK ve Danıştay arasındaki ilişki, çeşitli hukuki ve soruşturma konularıyla gündeme gelmiştir:
    • Danıştay'a ait kamera kayıtlarının silinmesi: 2010 yılında, Danıştay'a güvenlik hizmeti veren OYAK'ın eski genel müdürü Orhan Çoban hakkında, Danıştay'daki kamera kayıtlarının silinmesiyle ilgili soruşturma başlatılmıştır 23.
    • OYAK Çimento hisselerinin satışı: OYAK'ın, OYAK Çimento Fabrikaları A.Ş.'deki hisselerinin piyasa değerinin altında bir fiyata satışı iddiasıyla ilgili olarak, eski yönetim hakkında Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı'na suç duyurusunda bulunulmuştur 1.
    • Erdemir'in özelleştirilmesi: Danıştay 13. Dairesi, Erdemir'in OYAK'a satışına izin veren Özelleştirme Yüksek Kurulu kararının yürütmesini durdurmuştur 4.
    Ayrıca, 2025 yılında, OYAK'ın önceki dönem yöneticileri hakkında, kurumun kasıtlı olarak yaklaşık 5 milyar TL zarara uğratıldığı iddiasıyla suç duyurusunda bulunulmuştur 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    OYAK açılımı ne?

    OYAK kısaltmasının açılımı "Ordu Yardımlaşma Kurumu"dur.

    OYAK ve ordu yardımlaşma kurumu aynı mı?

    Evet, OYAK (Ordu Yardımlaşma Kurumu) ve ordu yardımlaşma kurumu aynıdır. OYAK, 3 Ocak 1961 tarihinde kabul edilen 205 sayılı kanun ile kurulmuş, Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarının yardımlaşma ve emeklilik fonu olan özel hukuk hükümlerine bağlı bir kurumdur.

    OYAK neden kuruldu?

    OYAK (Ordu Yardımlaşma Kurumu), 3 Ocak 1961 tarihinde 205 sayılı yasa ile Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) mensuplarının yardımlaşma ve emeklilik fonunu oluşturmak amacıyla kurulmuştur. Kurum, üyelerine ana sosyal güvenlik kurumlarından ayrı olarak emeklilik, ölüm ve maluliyet yardımları sağlamakta ve çeşitli sosyal hizmetler sunmaktadır.

    OYAK kime ait ve ne iş yapar?

    OYAK (Ordu Yardımlaşma Kurumu), Türkiye Cumhuriyeti Millî Savunma Bakanlığı'nın kontrolündedir. OYAK'ın bazı faaliyetleri: Emeklilik yardımları: Daimi ve geçici üyelerine emeklilik, ölüm ve maluliyet yardımları sağlar. Sosyal hizmetler: Üyelerinin çeşitli ihtiyaçlarını gidermek amacıyla sosyal hizmetler sunar. İştirak ve yatırımlar: Sanayi, finans ve hizmet dallarında faaliyet gösteren şirketlerde iştirakleri ve yatırımları bulunur. OYAK, bir anonim veya limited şirket olmayıp, tamamlayıcı mesleki emeklilik fonu olarak yapılandırılmıştır.

    Danıştay hangi davalara bakar?

    Danıştay, aşağıdaki davalara bakar: Temyiz incelemesi: İdare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinden gelen kararların temyiz incelemesini yapar. İlk derece mahkemesi olarak görülen davalar: Bakanlar Kurulu kararlarına, Başbakanlık, bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının müsteşarlarıyla ilgili müşterek kararnamelere bakar. Düzenleyici işlemlere, Danıştay İdari Dairesince veya İdari İşler Kurulunca verilen kararlar üzerine uygulanan eylem ve işlemlere bakar. Birden çok idare veya vergi mahkemesinin yetki alanına giren işlere bakar. Danıştay Yüksek Disiplin Kurulu kararları ile bu Kurulun görev alanı ile ilgili Danıştay Başkanlığı işlemlerine bakar. Tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davalara bakar. Belediyeler ile il özel idarelerinin seçimle gelen organlarının organlık sıfatlarını kaybetmeleri hakkındaki istemleri inceler ve karara bağlar. Danıştay, sadece hukuki denetim yapan bir yüksek mahkemedir.

    Danıştay OYAK'ı denetleyebilir mi?

    Evet, Danıştay, Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) üzerinde denetim yapabilir. OYAK, özel hukuk hükümlerine tabi bir kurumdur ve yönetiminde sivil devlet memurlarının yanı sıra muvazzaf askerler de bulunmaktadır.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.