• Buradasın

    Danıştay OYAK'ı denetleyebilir mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Evet, Danıştay, Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) üzerinde denetim yapabilir.
    OYAK, özel hukuk hükümlerine tabi bir kurumdur ve yönetiminde sivil devlet memurlarının yanı sıra muvazzaf askerler de bulunmaktadır 1. Bu nedenle, kurumun faaliyetleri idari yargı denetimine açıktır ve Danıştay, bu denetimi gerçekleştirebilecek yetkili makamlardan biridir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Danıştay, idari yargı alanında görev yapar ve idarenin tesis ettiği her türlü işleme karşı son incelemenin yapıldığı merciidir. Yargıtay, adli yargı alanında görev yapar ve mahkemelerin verdiği hükümlerin son inceleme merciidir. Yükseklik Düzeyi: Danıştay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde idari yargı organıdır. Yargıtay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde adli yargı organıdır. Bağlayıcılık: Danıştay kararları, yürütme erki için bağlayıcı niteliktedir. Yargıtay kararları, baktıkları dava özelinde bağlayıcıdır; içtihadı birleştirme kararları ise her dava için bağlayıcıdır.

    Danıştay'ın verdiği kararlar nasıl uygulanır?

    Danıştay'ın verdiği kararlar şu şekilde uygulanır: Temyiz incelemesi üzerine verilen onama kararları yeni bir hukuki durum yaratmaz. Temyiz incelemesi üzerine verilen bozma kararları idarenin işlemini yürütmesi için gerekli olan yürütmeyi durdurma kararını kaldırır ve idarenin kararını uygulamasına olanak tanır. Davanın reddedilmesine ilişkin kararın bozulması idarece yeni bir uygulama yapılmasını gerektirmez. Temyiz aşamasında verilen yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlar idare tarafından uygulanması gereken kararlardandır. İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 28. maddesinin 1. fıkrasına göre, Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.

    Danıştay ve Sayıştay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Sayıştay arasındaki temel farklar şunlardır: Görev ve Yetki: Danıştay, Türkiye Cumhuriyeti'nin yüksek idare mahkemesi, danışma ve inceleme merciidir. Sayıştay, kamu idarelerinin mali işlemlerini denetleyen, hesap mahkemesi olarak işlev gören bir mali denetim kurumudur. Anayasa Durumu: Danıştay, Anayasa'da öngörülen yüksek mahkemelerden biridir. Sayıştay, yüksek mahkemeler arasında sayılmamıştır. Kuruluş Tarihi: Danıştay, 1868 yılında "Şurayı Devlet" adıyla kurulmuştur. Sayıştay, 1865 yılında "Divan-ı Muhasebat" adıyla kurulmuştur. Denetim Kapsamı: Danıştay, cumhurbaşkanlığı, bakanlıklar, kamu idareleri, YÖK, üniversiteler ve diğer özel bütçeli idareleri denetler. Sayıştay, merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri, sosyal güvenlik kuruluşları, yerel yönetimler ve döner sermayeleri denetler.

    Danıştay hangi kararları bozar?

    Danıştay, temyiz incelemesi sonucunda aşağıdaki durumlarda kararı bozar: Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması. Hukuka aykırı karar verilmesi. Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması. Danıştay'ın bozma kararları, alt mahkemeler tarafından ya bozma kararına uyulmak suretiyle ya da direnme kararı verilerek uygulanır.

    Danıştay bozma kararı verirse ne olur?

    Danıştay'ın bozma kararı vermesi durumunda şu adımlar izlenir: Dosyanın geri gönderilmesi. Yeni karar verme. Israr kararı. Temyiz incelemesi. Kurul incelemesi. Danıştay'ın bozma kararı, mahkeme kararının bozulmasına yönelik olup, dava konusu işlemin iptali veya davanın reddi sonucunu doğurmaz.

    Danıştay hangi davalara bakar?

    Danıştay, aşağıdaki davalara bakar: Temyiz incelemesi: İdare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinden gelen kararların temyiz incelemesini yapar. İlk derece mahkemesi olarak görülen davalar: Bakanlar Kurulu kararlarına, Başbakanlık, bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının müsteşarlarıyla ilgili müşterek kararnamelere bakar. Düzenleyici işlemlere, Danıştay İdari Dairesince veya İdari İşler Kurulunca verilen kararlar üzerine uygulanan eylem ve işlemlere bakar. Birden çok idare veya vergi mahkemesinin yetki alanına giren işlere bakar. Danıştay Yüksek Disiplin Kurulu kararları ile bu Kurulun görev alanı ile ilgili Danıştay Başkanlığı işlemlerine bakar. Tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davalara bakar. Belediyeler ile il özel idarelerinin seçimle gelen organlarının organlık sıfatlarını kaybetmeleri hakkındaki istemleri inceler ve karara bağlar. Danıştay, sadece hukuki denetim yapan bir yüksek mahkemedir.