• Buradasın

    Hükmün tavzihi için süre uzatımı istenebilir mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Hükmün tavzihi için süre uzatımı istenebilir. Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun (HMK) 305. maddesine göre, hükmün yeterince açık olmaması veya icrasında tereddüt uyandırması durumunda, taraflardan her biri hükmün açıklanmasını veya tereddüt ya da aykırılığın giderilmesini hükmün icrası tamamlanıncaya kadar isteyebilir 123.
    Önemli noktalar:
    • Süreye tabi değildir: Tavzih talebi belirli bir süreye tabi değildir, hükmün kesinleşmesini beklemeye gerek yoktur 24.
    • Temyiz süresini durdurmaz: Tavzih talebinde bulunmakla kanun yolu süresi (temyiz süresi) durmaz 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Hükme karşı tavzih ve tamamlama talebi nedir?

    Hükme karşı tavzih ve tamamlama talebi, mahkeme kararının açık olmaması, tereddüt uyandırması veya birbirine aykırı fıkralar içermesi durumunda, taraflardan her birinin başvurabileceği yasal yollardır. Tavzih Talebi: Amaç: Hükümdeki belirsizlik veya çelişkinin giderilmesi. Süre: Belirli bir süreye tabi değildir, hükmün icrasına kadar istenebilir. Etki: Hükmün icrasını kendiliğinden durdurmaz. Sınırlama: Hüküm fıkrasında taraflara tanınan haklar ve yüklenen borçlar, tavzih yoluyla sınırlandırılamaz, genişletilemez ve değiştirilemez. Tamamlama Talebi: Amaç: Yargılamada tamamen veya kısmen karar verilmeyen hususlarda ek karar verilmesi. Süre: Nihai kararın tebliğinden itibaren bir ay içinde başvurulabilir. Sınırlama: Aynı hüküm fıkrasında yer alan haklar ve borçlar için geçerli değildir.

    HMK kesin süreler nelerdir?

    HMK'da (Hukuk Muhakemeleri Kanunu) kesin süreler şunlardır: Kanunun belirlediği süreler. Hakim tarafından belirlenen ve kesin olduğu belirtilen süreler. Kesin süre içinde yapılması gereken işlemi süresinde yapmayan tarafın, o işlemi yapma hakkı ortadan kalkar.

    Hükmün tashihi HMK madde 305 ve 306 nedir?

    Hükmün tashihi ve tavzihi, Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun (HMK) 304, 305 ve 306. maddelerinde düzenlenmiştir. Hükmün tashihi (HMK madde 304): - Hükümdeki yazı, hesap hataları ve benzeri açık hatalar, mahkemece resen veya taraflardan birinin talebi üzerine düzeltilebilir. - Hüküm tebliğ edilmişse, hakim tarafları dinlemeden hatayı düzeltemez; davet üzerine taraflar gelmezse, dosya üzerinde inceleme yapılarak karar verilir. - Tashih kararı verildiğinde, düzeltilen hususlarla ilgili karar, mahkemede bulunan nüshalar ve suretlerin altına yazılır, imzalanır ve mühürlenir. Hükmün tavzihi (HMK madde 305): - Hüküm yeterince açık değilse, icrasında tereddüt uyandırıyorsa veya birbirine aykırı fıkralar içeriyorsa, taraflardan her biri hükmün açıklanmasını veya tereddüt ya da aykırılığın giderilmesini isteyebilir. - Hüküm fıkrasında taraflara tanınan haklar ve yüklenen borçlar, tavzih yolu ile sınırlandırılamaz, genişletilemez ve değiştirilemez. Tavzih talebi (HMK madde 306): - Tavzih dilekçesi, hükmü veren mahkemeye sunulur ve dilekçeye tarafların sayısı kadar nüsha eklenir. - Mahkeme, cevap verilmemiş olsa bile dosya üzerinde inceleme yaparak karar verir; gerekli görürse tarafları sözlü açıklamalarını yapabilmeleri için davet edebilir.

    Hükmün ertelenmesi ve hükmün geri bırakılması arasındaki fark nedir?

    Hükmün ertelenmesi ve hükmün geri bırakılması arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Erteleme: İşlediği bir suçtan dolayı iki yıl veya daha az süreyle hapis cezasına mahkum edilen kişinin cezası, mahkeme kararı ile ertelenebilir. 2. Geri Bırakma: Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB), sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum olmamış olması şartıyla, verilen cezanın iki yıl veya daha az süreli olması durumunda uygulanabilir.

    Hükmün açıklanması geri bırakılması uyarlama yapılabilir mi?

    Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması (HAGB) kararı uyarlama yapılamaz, çünkü bu karar kesinleşir ve kanun yararına bozma yoluna başvurulabilir.

    Hükmün açıklanmasının geri bırakılması CMK 231/5-6 nedir?

    CMK 231/5-6, hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kararını düzenleyen maddelerdir. CMK 231/5'e göre, HAGB, kurulan hükmün sanık hakkında hukuki bir sonuç doğurmamasını ifade eder. CMK 231/6'da ise HAGB kararı verilebilmesi için gerekli şartlar belirtilmiştir: Sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum olmamış bulunması; Mahkemenin, sanığın kişilik özellikleri ve duruşmadaki tutumunu göz önünde bulundurarak yeniden suç işlemeyeceği kanaatine varması; Suçun işlenmesiyle mağdurun veya kamunun uğradığı zararın, aynen iade, suçtan önceki hale getirme veya tazmin suretiyle tamamen giderilmesi. HAGB kararı, sanığın 5 yıllık denetim süresi boyunca kasıtlı bir suç işlememesi ve yükümlülüklere uyması şartıyla verilir.

    CMK'ya göre süreler ne zaman işlemeye başlar?

    5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'na (CMK) göre süreler, gün ile belirlenmişse tebligatın yapıldığının ertesi günü, hafta ile belirlenmişse tebligatın yapıldığı günün, son haftada isim itibarıyla karşılığı olan günün mesai saati bitiminde, ay ile belirlenmişse tebligatın yapıldığı günün, son ayda sayı itibarıyla karşılığı olan günün mesai saati bitiminde işlemeye başlar. Son gün bir tatile rastlarsa süre, tatilin ertesi günü biter. Ayrıca, idari izin günleri de bu hesaplama kapsamında değerlendirilir.