• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi yargıçlarını kim denetler?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi yargıçlarını denetleyen bir kurum bulunmamaktadır. Anayasa Mahkemesi, kendi kendini denetleyen bir yapıya sahiptir 125.
    Anayasa Mahkemesi, Yüce Divan sıfatıyla, Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kamu görevlilerini görevleriyle ilgili suçlardan yargılar 125. Ayrıca, siyasi partilerin kapatılması ve mali denetimleri gibi konularda da yetkili olup, bu süreçlerde herhangi bir dış denetime tabi değildir 125.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yargıçlar hangi anayasa maddesiyle güvence altına alınmıştır?

    Yargıçlar, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın çeşitli maddeleriyle güvence altına alınmıştır: Anayasa'nın 138. maddesi: "Hâkimler, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre görev ifa ederler". Anayasa'nın 139. maddesi ve devamı: Yargıç güvencesiyle ilgili olarak azledilemezlik, 65 yaş sınırına gelmedikçe ve istekleri dışında emekliye sevk edilememe, aylık ve ödeneklerden yoksun bırakılamama ve başka bir görev yapamama gibi ilkeleri içerir. Anayasa'nın 37. maddesi: "Kanuni hâkim güvencesi" başlığı altında, "hiç kimse kanunen tabi olduğu mahkemeden başka bir merci önüne çıkarılamaz" hükmüyle kanuni hâkim ilkesini düzenler. Ayrıca, Anayasa'nın 40. maddesi, kişi hak ve özgürlüklerinin devlet tarafından yerine getirilmesini zorunlu kılar.

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi hangi kanunla düzenlenmiştir?

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi, 6216 sayılı "Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun" ile düzenlenmiştir. Bu kanun, 30 Mart 2011 tarihinde kabul edilmiş ve 3 Nisan 2011 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

    Anayasa mahkemesi üyeleri kimlerden oluşur?

    Anayasa Mahkemesi, 15 üyeden oluşur. Bu üyeler şu şekilde seçilir: Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından seçilenler: İki üye, Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri arasından gösterdiği üçer aday içinden seçilir. Bir üye, baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterdiği üç aday içinden seçilir. Cumhurbaşkanı tarafından seçilenler: Üç üye, Yargıtay genel kurulunca kendi başkan ve üyeleri arasından gösterilen üçer aday içinden seçilir. İki üye, Danıştay genel kurulunca kendi başkan ve üyeleri arasından gösterilen üçer aday içinden seçilir. En az ikisi hukukçu olmak üzere, üç üye Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri arasından gösterdiği üçer aday içinden seçilir. Dört üye, üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar, birinci sınıf hâkim ve savcılar ile en az beş yıl raportörlük yapmış Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından seçilir. Anayasa Mahkemesi üyeleri 12 yıl için seçilir ve bir kimse iki defa üye seçilemez.

    Anayasa Mahkemesi kararları Yargıtay denetimine tabi mi?

    Anayasa Mahkemesi kararları, Yargıtay denetimine tabi değildir. Anayasa Mahkemesi, bireysel başvuru yoluyla kamu gücünü kullanan bir organ tarafından bir Anayasa normuna dayanılarak temel hak veya özgürlüğe müdahalede bulunulması halinde, müdahalenin Anayasa'nın 13. maddesindeki ölçütlere uygunluğu bakımından denetlemektedir. Yargıtay ise, Anayasa'nın 153. maddesinin 6. fıkrasında belirtilen "Anayasa Mahkemesi kararları Resmî Gazete'de hemen yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar" hükmünü temel alarak, Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararlarının, itiraz eden mahkeme bakımından bağlayıcı olduğunu ve geriye yürüdüğünü kabul etmektedir. Ancak, Anayasa Mahkemesi'nin kararları, kamu gücünü kullanan organlar ve mahkemeler tarafından Anayasa'nın 138. maddesi gereğince Anayasa'ya uygun karar verme yükümlülüğü karşısında yeniden gözden geçirilmelidir.

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki fark nedir?

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Yargıtay, adli yargı alanında yer alır ve ilk derece mahkemelerinin verdiği kararların hukuka uygunluğunu inceler. Anayasa Mahkemesi, anayasa yargısı alanında görev yapar ve yasaların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve TBMM içtüzüğünün anayasaya uygunluğunu denetler. Yetki: Yargıtay, yerel mahkemelerin kararlarını bozma veya onama yetkisine sahiptir. Anayasa Mahkemesi, kanunların iptal edilmesi ve siyasi partilerin kapatılması gibi daha geniş yetkilere sahiptir. Hiyerarşi: Anayasa Mahkemesi, Yargıtay'dan üstün kabul edilir. Kararların Bağlayıcılığı: Anayasa Mahkemesi'nin kararları kesindir ve tüm yargı organları için bağlayıcıdır. Yargıtay'ın kararları da bağlayıcıdır, ancak belirli durumlarda yeniden temyiz yolu açıktır.

    Anayasanın 140 maddesi yargıçlar için ne diyor?

    Anayasanın 140. maddesi, yargıçlar için şu düzenlemeleri içerir: Görevler: Yargıçlar, adli ve idari yargı yargıçları olarak görev yaparlar ve bu görevler meslekten yargıçlar tarafından yürütülür. Bağımsızlık: Yargıçlar, mahkemelerin bağımsızlığı ve yargıçlık teminatı esaslarına göre görev yaparlar. Özlük hakları: Yargıçların nitelikleri, atanmaları, hakları, ödevleri, aylık ve ödenekleri, meslekte ilerlemeleri, görev yerlerinin değiştirilmesi, disiplin işlemleri ve eğitimleri kanunla düzenlenir. Yaş sınırı: Yargıçlar altmışbeş yaşına kadar hizmet görürler; askeri yargıçların yaş haddi, yükselme ve emeklilikleri kanunda belirtilir. Diğer görevler: Yargıçlar, kanunda belirtilenler dışında resmi veya özel görev alamazlar. Bağlılık: Yargıçlar, idari görevleri yönünden Adalet Bakanlığına bağlıdırlar.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.