• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi irtibat iltisak nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi'ne göre iltisak ve irtibat kavramları şu şekilde tanımlanmıştır 14:
    • İltisak 14. "Kavuşan, bitişen, birleşen" anlamına gelir 14.
    • İrtibat 14. "Bağlantılı" anlamına gelir 14.
    Bu kavramlar, ceza isnadı değildir ve doğrudan bir suça işaret etmez; bağlantıların bulunması yeterlidir 34.
    Anayasa Mahkemesi, istihbarat raporlarına dayanarak "irtibatlı ve iltisaklı" denilerek kamu ihalelerine katılımın yasaklanmasını öngören bir kanun maddesini, yargı kararı olmadan hak mahrumiyetine karar verilemeyeceği gerekçesiyle iptal etmiştir 5.
    Bu kavramların hukuki niteliği ve objektif anlamı, yargı içtihatlarıyla belirlenebilir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi süreç takibi nasıl yapılır?

    Anayasa Mahkemesi sürecinin takibi için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir: Başvuru Numarası ile Takip: Başvurunun kayda alındığı ve başvuru numarası Anayasa Mahkemesince başvurucuya bildirilir. UYAP Üzerinden Takip: Anayasa Mahkemesine yapılan bireysel başvurular, UYAP (Ulusal Yargı Ağı Projesi) üzerinden takip edilebilir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesinin resmi internet sitesi olan anayasa.gov.tr adresinden de süreç hakkında bilgi alınabilir.

    Anayasa mahkemesine neden son çare mahkemesi denir?

    Anayasa Mahkemesine "son çare mahkemesi" denmesinin nedeni, temel hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği iddiasıyla yapılan başvuruların, diğer yasal yollar tükendiğinde veya olmadığında, en son başvurulabilecek yol olmasıdır. Bireysel başvuru, Türkiye'de hukukta en son çare olarak kullanılabilen bir yoldur.

    Anayasa mahkemesinin merkezi ve yerel teşkilatı var mı?

    Anayasa Mahkemesinin merkezi teşkilatı bulunmaktadır. Merkezi teşkilat şu birimlerden oluşur: Başkanlık; Genel Kurul; Bölümler; Komisyonlar; Genel Sekreterlik; İdari birimler. Yerel teşkilat olarak ise Anayasa Mahkemesinin taşra birimleri bulunmamaktadır.

    Anayasa Mahkemesi kabul edilemezlik sebepleri nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri şunlardır: Açıkça dayanaktan yoksunluk. Başvuru yollarının tüketilmemesi. Sürede başvuru yapmama. Başvuru hakkının kötüye kullanılması. Mükerrer başvuru. AYM’nin yetkisine ilişkin sebepler. Ayrıca, 6216 sayılı Kanun'un 48. maddesinin 2. fıkrasına göre, anayasal ve kişisel önemden yoksunluk da kabul edilemezlik sebebi olarak değerlendirilmektedir. Kişi, zaman, konu ve yer bakımından yetkisizlik de Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri arasındadır.

    Anayasa mahkemesine başvurduktan sonra ne olur?

    Anayasa Mahkemesine başvurduktan sonra şu süreçler yaşanır: Başvuru İncelemesi: Başvurular, geliş sırasına göre incelenir. Kabul Edilebilirlik İncelemesi: Başvurunun usule uygun yapılıp yapılmadığı ve açıkça dayanaktan yoksun olup olmadığı değerlendirilir. Esas İncelemesi: Hak ihlali olup olmadığı araştırılır, gerekli bilgi ve belgeler ilgililerden istenir. Karar: İhlal Kararı: İhlalin ve sonuçlarının giderilmesi için yapılması gerekenler belirlenir. Red Kararı: Başvuru, eksik belgeler, süre aşımı veya iç hukuk yollarının tüketilmemesi gibi nedenlerle reddedilebilir. Anayasa Mahkemesi kararları kesindir ve başvurucuya tebliğ edilir.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa Mahkemesi bireysel başvuruda hangi kararları verebilir?

    Anayasa Mahkemesi (AYM), bireysel başvuru incelemesinin sonucunda şu kararları verebilir: İhlalin tespiti ve giderilmesi: Bir temel hakkın ihlal edildiğine karar verilirse, bu ihlalin nasıl sona erdirilebileceği belirlenir ve dosya yeniden ilgili mahkemeye gönderilir. Tazminat: Yeniden yargılama yapılması mümkün değilse, başvurucu lehine tazminata hükmedilir. Düşme kararı: Başvurudan feragat edilmesi, davanın takipsiz bırakılması veya ihlal ve sonuçlarının ortadan kalkması durumunda düşme kararı verilir. AYM, idare yerine geçerek eylem ve işlem niteliğinde karar veremez. Ayrıca, AYM, başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike bulunması durumunda tedbir kararı verebilir.