• Buradasın

    Anayasa mahkemesine neden son çare mahkemesi denir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesine "son çare mahkemesi" denmesinin nedeni, temel hak ve özgürlüklerin ihlal edildiği iddiasıyla yapılan başvuruların, diğer yasal yollar tükendiğinde veya olmadığında, en son başvurulabilecek yol olmasıdır 3.
    Bireysel başvuru, Türkiye'de hukukta en son çare olarak kullanılabilen bir yoldur 3. 23 Eylül 2012 tarihinden itibaren, kamu gücünü kullanan kişi ve kurumların sebep olduğu hak ihlallerine karşı anayasal yargı denetimi başlatılmaktadır 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi uzun yargılama süresi için ne yapar?

    Anayasa Mahkemesi (AYM), uzun yargılama süresi nedeniyle yapılan başvurularda makul sürede yargılanma hakkının ihlal edilip edilmediğini değerlendirir. AYM'nin bu tür başvurularda göz önünde bulundurduğu kriterler şunlardır: Davanın karmaşıklığı. Yargılamanın kaç dereceli olduğu. Tarafların ve ilgili makamların tutumu. Uzun yargılama nedeniyle tazminat talep etmek için AYM'ye bireysel başvuru yapılabilir. AYM tarafından verilen karar tebliğ olduktan sonra Hazine ve Maliye Bakanlığı'na başvuru yapılmalıdır.

    Anayasa mahkemesine gitmeden önce nereye başvurulur?

    Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yapmadan önce, tüm olağan idari ve yargısal iç hukuk yollarının (itiraz, dava, istinaf, temyiz vb.) tüketilmesi gerekmektedir. Başvuru yapılabilecek yerler: Anayasa Mahkemesi: Başvurular doğrudan Anayasa Mahkemesi Başkanlığına yapılabilir. Mahkemeler ve Cumhuriyet Başsavcılıkları: Başvurular, mahkemeler veya Cumhuriyet Başsavcılıkları aracılığıyla iletilebilir. Yurt Dışı Temsilcilikler: Yurt dışında bulunanlar, Türkiye'nin dış temsilcilikleri (büyükelçilikler, konsolosluklar) aracılığıyla başvuru yapabilir. Cezaevi İdaresi: Tutuklu veya hükümlü olanlar, başvurularını bulundukları ceza infaz kurumu idaresi aracılığıyla yapabilir.

    Anayasa mahkemesine başvurunun reddedilmesi halinde ne yapılır?

    Anayasa Mahkemesine yapılan başvurunun reddedilmesi durumunda, başvuru sahibi reddin gerekçelerini dikkatlice değerlendirerek, ek delil veya bilgi sunma imkanı olup olmadığını araştırmalıdır. Başvurunun reddedilme nedenlerinden bazıları şunlardır: Eksik veya yanlış belgeler. Başvuru süresinin aşılması. İç hukuk yollarının tüketilmemesi. Konunun yetki alanı dışında olması. Somut olmayan iddialar. Eğer başvuru sürecinde bir yanlışlık veya eksiklik varsa, ilgili düzenlemelere uygun bir şekilde başvuruda yeni bir düzeltme yaparak tekrar başvuruda bulunulabilir. Başvurunun reddedilmesi durumunda, başvuru sahibi Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne (AİHM) başvurma hakkına da sahip olabilir.

    Anayasa mahkemesi neden yavaş çalışıyor?

    Anayasa Mahkemesinin yavaş çalışmasının birkaç nedeni olabilir: İş Yükü: Anayasa Mahkemesi, bireysel başvuruları geliş sırasına göre inceler ve her başvuruyu detaylı bir şekilde değerlendirir. Bu durum, özellikle yoğun dönemlerde işlerin yavaş ilerlemesine yol açabilir. İçtihat Farklılıkları: Komisyonlar arasındaki içtihat farklılıkları, bazı başvuruların Bölümlere sevk edilmesine neden olabilir. Bu süreç de karar alma süresini uzatabilir. Başvuruların Karmaşıklığı: Bazı başvurular, karmaşık veya zorlama şikâyetlerden ibaret olabilir. Bu tür başvuruların incelenmesi daha fazla zaman alabilir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesinin karar alma süreci, başvurunun konusu ve niteliğine göre de değişebilir. Örneğin, bazı davalar için belirli bir inceleme sıralaması belirlenebilir.

    Anayasa mahkemesine kimler başvurabilir?

    Anayasa Mahkemesine (AYM) başvurabilecek kişiler: Gerçek kişiler: Anayasa’da güvence altına alınan temel hakları ihlal edilen herkes başvurabilir. Özel hukuk tüzel kişileri: Dernekler, vakıflar, şirketler gibi tüzel kişiler, sadece kendi tüzel kişiliklerine ait haklarının ihlal edildiği iddiasıyla başvuru yapabilir. Yabancılar: Yalnızca Türk vatandaşlarına tanınan haklar dışındaki konularda başvuru yapabilirler. Kamu tüzel kişileri ise Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yapamaz.

    Anayasa mahkemesine başvurduktan sonra ne olur?

    Anayasa Mahkemesine başvurduktan sonra şu süreçler yaşanır: Başvuru İncelemesi: Başvurular, geliş sırasına göre incelenir. Kabul Edilebilirlik İncelemesi: Başvurunun usule uygun yapılıp yapılmadığı ve açıkça dayanaktan yoksun olup olmadığı değerlendirilir. Esas İncelemesi: Hak ihlali olup olmadığı araştırılır, gerekli bilgi ve belgeler ilgililerden istenir. Karar: İhlal Kararı: İhlalin ve sonuçlarının giderilmesi için yapılması gerekenler belirlenir. Red Kararı: Başvuru, eksik belgeler, süre aşımı veya iç hukuk yollarının tüketilmemesi gibi nedenlerle reddedilebilir. Anayasa Mahkemesi kararları kesindir ve başvurucuya tebliğ edilir.

    Anayasa Mahkemesi ne zaman kuruldu?

    Anayasa Mahkemesi, 25 Nisan 1962 tarihinde kurulmuştur. Bu tarih, 1961 Anayasası'nın kabulünden sonra, 22 Nisan 1962 tarih ve 44 sayılı "Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un 25 Nisan 1962 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanmasıyla resmiyet kazanmıştır.