• Buradasın

    Gemideyken gemi batarsa ne olur?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A chaotic scene of a sinking ship in stormy seas, with terrified passengers clinging to debris as swirling water pulls them under, while cold waves crash around them and distant flames rise from the vessel.
    Gemideyken gemi batarsa, çeşitli tehlikelerle karşı karşıya kalınabilir:
    • Girdap etkisi: Gemi batarken, kendi ağırlığıyla çevresindeki deniz suyunu da dibe çeker ve bu durum, özellikle okyanusta ise hayatta kalma şansını azaltır 12.
    • Hipotermi: Soğuk suda, vücut ısısının hızla düşmesi sonucu hipotermi riski artar ve bu durum, özellikle düşük sıcaklıklarda hayati tehlike oluşturur 12.
    • Yük ve malzemelerin suya düşmesi: Gemi batarken, yük ve diğer malzemeler yerinden oynar ve suya düşer, bu da geminin alabora olma olasılığını artırır 15.
    • Patlamalar ve yangınlar: Gemi ambarlarında bulunan yükler, su basıncı nedeniyle patlayabilir ve bu patlamalar yangınlara yol açabilir 1.
    • Zehirli duman ve gazlar: Kimyasal yük taşıyan tankerlerin yanması sonucu çıkan duman ve gazlar, kazazedeler için öldürücü olabilir 1.
    Ayrıca, can kurtarma araçlarının gemi batarken suya indirilememesi de hayatta kalma şansını azaltır 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Gemide terkte ilk ne yapılır?

    Gemide terk durumunda ilk olarak kaptanın emri ile alarm ve anons yapılarak durum personele bildirilir. Ardından sırasıyla şu adımlar izlenir: Bütün personel can yeleklerini giyer. Role gereği alınması gereken eşya ve aletleri alarak toplanma mahalline gelir. Telsiz zabiti, kaptanın yanında hazır bulunur. Elektrik zabiti, acil durum elektrik devresinin çalışmasını ve terk mahallinin aydınlatılmasını sağlar. Filika ve sal amirleri, personelini kontrol ederek birinci zabite rapor verir. Birinci zabit, aldığı raporları müteakip ilave kontrollerini de yaparak bütün personel ve yolcuların terk mahallinde hazır olduğunu kaptana rapor eder. Kaptanın filikaları ve can sallarını denize verme emri üzerine, filikalar ve can salları ile gemi terk edilir.

    Denizde batan gemiden kurtulan var mı?

    Evet, denizde batan gemilerden kurtulanlar olmuştur. Örneğin, 2019 yılında Samsun açıklarında batan Panama bayraklı "Volgo Balt 214" isimli yük gemisinden 7 mürettebat kurtarılmıştır. Ayrıca, 2021 yılında Bartın açıklarında batan Palau bandıralı kuru yük gemisinden 6 kişi kurtarılmıştır.
    A dramatic scene of a rescue boat with Turkish coast guard personnel in orange life vests pulling survivors from choppy waters near a distressed ship under stormy skies.

    Gemide insanları kurtarmaya ne denir?

    Gemide insanları kurtarmaya "insan kurtarma" veya "kurtarma operasyonu" denir. İnsan kurtarma, denizcilik hukukunda öncelikli bir yükümlülüktür ve hem etik hem de hukuki bir zorunluluk olarak kabul edilir. Kurtarma operasyonu, denizde yanma, patlama, su alma gibi acil durumlarda, gemilerin, mürettebat ve yolcuların güvende olmasını sağlamak için yapılan bir işlemdir.

    Gemiyi en çok ne batırır?

    Gemiyi en çok batıran sebepler arasında şunlar bulunur: Aşırı yüklenme. Su alma. Hasar. Ayrıca, 2023 yılında yerli üretim AKYA ağır torpidosunun hedef bir gemiyi batırdığı test edilmiştir.

    Gemide büyük dalga olursa gemi batar mı?

    Gemiler, büyük dalgalarla karşılaştığında batmayabilir. Gemilerin batmasını engelleyen bazı özellikler şunlardır: Su geçirmez bölmeler: Gemiler, birden fazla su geçirmez bölüme ayrılarak inşa edilir. Bu bölmelerden biri hasar alsa bile diğerleri sağlam kalır. Balast sistemi: Geminin ağırlık dağılımını ayarlamaya yardımcı olur, böylece rüzgar ve dalgaların etkisine karşı denge sağlanır. Stabilite sistemleri: Geminin çok fazla yana yatmasını veya alabora olmasını önler. Deneyimli mürettebat: Denizdeki zorlu koşullarla başa çıkmak için eğitilmiş mürettebat, gerekli manevraları yaparak geminin stabilitesini korur. Ancak, aşırı yük veya geminin su alması gibi durumlar geminin batma riskini artırabilir.

    Geminin batması kaç dakika sürer?

    Gemilerin batma süresi, geminin türüne, hasar durumuna ve çeşitli faktörlere bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Örneğin, Titanik'in batışı yaklaşık 2 saat 40 dakika sürmüştür. Modern gemilerde ise su geçirmez bölmeler ve suyun kaldırma kuvveti gibi faktörler nedeniyle batma süreci daha uzun olabilir. Bu nedenle, genel bir süre vermek yerine, her durumun farklı olabileceğini ve kesin sürenin geminin özelliklerine ve yaşanan olaya bağlı olarak değişebileceğini belirtmek daha doğru olacaktır.

    Gemi batarken ne yapmalı?

    Gemi batarken yapılması gerekenler: Can yeleği veya simidi bulmak: Geminin güvertesinde veya can kurtarma araçlarında bulunabilir. Güverteye ulaşmak: Tüm bunları yaparken sakin kalıp, gemi yan yatsa bile destek alarak yukarı çıkmak gerekir. Can kurtaran salına erişmek: Güverteye ulaştıktan sonra en yakın can kurtaran salına yönelmek gerekir. Hipotermiye karşı önlem almak: Soğuk suda hipotermi riskini önlemek için sayı saymak, şarkı söylemek veya dikkat dağıtıcı şeyler düşünmek faydalı olabilir. Kaptanın talimatlarını dinlemek: Kaptan, gemiyi tahliye emrini yalnızca geminin batması kesinleştiği zaman verir. Ayrıca, birden fazla delik varsa işe en büyüğünden başlayarak kabin kapıları veya koltukları gibi malzemelerle delikleri kapatmak, su girişini azaltmaya yardımcı olabilir.