• Buradasın

    Yerel yönetimler nasıl borçlanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A serious municipal official in a formal suit reviews financial documents at a wooden desk in a government office, with stacks of papers and a calculator nearby, while a cityscape with construction cranes is visible through the window.
    Yerel yönetimler, çeşitli yöntemlerle borçlanabilir:
    • Dış borçlanma: 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre, sadece yatırım programında yer alan projelerin finansmanı amacıyla yapılabilir 125.
    • İç borçlanma: İller Bankası, bankalar ve tahvil ihracı yoluyla gerçekleştirilir 125.
    • Diğer yöntemler: Yerel yönetimler, kendi aralarında veya piyasaya olan mali yükümlülükleri yerine getirmeyerek de borç kullanabilir 1.
    Borçlanma sınırları:
    • Belediye ve il özel idarelerinin faiz dahil iç ve dış borç stoku, en son kesinleşmiş bütçe gelirlerinin yeniden değerleme oranıyla artırılan miktarını aşamaz 15.
    • İç borçlanmada, belirli oranlar ve meclis kararları gereklidir 15.
    Yerel yönetimlerin borçlanma işlemleri, 12.02.2025 tarihli ve 2025/2 sayılı Bakanlık Genelgesi ile düzenlenmiştir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Merkezi yönetim ve yerel yönetim nedir?

    Merkezi yönetim, kamu hizmetlerinin tek bir merkeze bağlı olarak çeşitli kuruluş, organ ve birimlerce yerine getirildiği bir yönetim biçimidir. Yerel yönetim ise, ülke sınırları içinde yaşayan insanların kolektif ihtiyaçlarını karşılamak üzere oluşturulmuş örgütlenmelerdir. Merkezi yönetim ve yerel yönetim arasındaki ilişki, farklı modellerle açıklanabilir: Temsilcilik modeli: Yerel yönetimler, merkezi yönetimin bir temsilcisidir. Ortaklık modeli: Yerel yönetimler, merkezi yönetimin ortağıdır. Güç-bağımlılık, denge-karşılıklı kozlar modeli: İlişkiler, karşılıklı pazarlıklar ve bağımlılıklar esasına dayanır. Vekâlet modeli: Merkezi yönetim ve yerel yönetim ilişkisi, müvekkil-vekil ya da efendi-hizmetçi ilişkisine benzer.

    Yerel yönetimlerin kredi kaynakları nelerdir?

    Yerel yönetimlerin kredi kaynakları şunlardır: İller Bankası: Yerel yönetimler, özellikle belediyeler ve il özel idareleri, altyapı ve üstyapı projeleri için İller Bankası'ndan kredi alabilirler. Bankalar ve İç Finans Kurumları: Yerel yönetimler, bankalar ve çeşitli kamu kurumları gibi iç finans kurumlarından borçlanabilir. Tahvil İhracı: Yerel yönetimler, sermaye piyasalarından tahvil ihracı yoluyla uzun vadeli kredi temin edebilirler. Merkezi İdare Kaynakları: Merkezi yönetim, mahalli idarelere kaynak transferine aracılık yapabilir. Yerel yönetimlerin borçlanma imkanları, yasal sınırlamalara tabidir ve genellikle yatırım projeleri için kullanılır.

    Yerinden yönetim nedir?

    Yerinden yönetim, devletin belli başlı kurumlarının, bulundukları yerlerde karar alma ve uygulama yetkisine sahip olması demektir. Yerinden yönetim iki şekilde olabilir: Siyasi yönden: Siyasi gücün merkezi idare ile yerel idari bölümler arasında bölüşülmüş olması. İdari yönden: Yerel nitelikteki kamu hizmetleri ile iktisadi, ticari, kültürel ve teknik bazı fonksiyonların merkezi idarenin hiyerarşik yapısı dışındaki kamu ve tüzel kişiliklerce yürütülmesi. Yerinden yönetimin bazı faydaları: Temel kamu hizmetlerinin yetkililer ve uzmanlar tarafından, gecikme olmadan uygulanmasını sağlar. Çoğulcu bir yönetim şekli olan demokrasi ile uyumludur. Merkezden yönetime göre çok daha hızlı sonuç almak mümkündür. Bazı sakıncaları: Ülkenin bütünlüğü ve milli birliğin bozulabilme ihtimali. Bölgeler arasında eşitsizliklerin artma ihtimali. Partizanca uygulamalara yol açabilmesi. Yerinden yönetim kuruluşlarının yeterli mali ve teknik imkânlara sahip olmamasının, hizmetin yürütülmesinde aksaklıklara yol açabilmesi.

    Yerel yönetimlere yönelik mevzuat ve uygulamalar nelerdir?

    Yerel yönetimlere yönelik bazı mevzuat ve uygulamalar: 5393 Sayılı Belediye Kanunu: Bu kanunla belediye hizmetlerine gönüllü katılım, e-belediyecilik sistemi, kent konseylerinin oluşturulması gibi düzenlemeler getirilmiştir. 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu: İl özel idarelerinin organlarını (il genel meclisi, il encümeni, vali) ve görev alanlarını belirler. 6360 Sayılı Kanun: Bu kanunla büyükşehir belediyesi olan 30 ilde il özel idareleri kapatılmıştır. Yerinden Yönetim İlkesi: Yerel yönetimlerin, kanunlarla belirlenen sınırlar çerçevesinde yerel nitelikteki işleri kendi organları eliyle düzenleme ve yönetme hakkı. Özerklik: İdari ve mali özerklik olarak ikiye ayrılır; yerel yönetimlerin kendi işlerini merkezi yönetimin müdahalesi olmadan kendi karar organlarıyla yönetmesi ve kendi yetkileri dahilinde serbestçe kullanabilecekleri gelir kaynaklarına sahip olmasıdır. Kent Konseyleri: Kent yaşamında hemşehrilik bilincinin geliştirilmesi, kentin hak ve hukukunun korunması gibi amaçlarla faaliyet gösterir. Daha fazla bilgi için T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü'nün yerelyonetimler.csb.gov.tr adresindeki yönetmeliklere göz atabilirsiniz.

    Yerel yönetim ne iş yapar?

    Yerel yönetimler, belirli bir bölgede yaşayan insanların ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli görevler üstlenir. Bu görevler şunlardır: 1. Hizmet Sunumu: Temizlik, su temini, kanalizasyon, ulaşım, eğitim, sağlık, kültür ve spor gibi temel hizmetleri sağlamak. 2. Karar Alma Sürecine Katılım: Halka açık toplantılar, anketler ve referandumlar gibi yöntemlerle yerel halkın karar alma sürecine katılımını sağlamak. 3. Kaynakların Verimli Kullanımı: Çevre koruma, ekonomik kalkınma ve sosyal yardım gibi alanlarda yerel kaynakları verimli bir şekilde kullanmak. 4. Planlama ve Altyapı Çalışmaları: Kentsel planlama ve altyapı geliştirme projeleri yapmak. 5. Turizm ve Tanıtım Faaliyetleri: Turizm ve tanıtım projeleri ile bölgenin tanıtımını yapmak.