• Buradasın

    Yap işlet devret modeliyle yapılan köprülerin devlete yükü ne kadar?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapılan köprülerin devlete yükü, döviz kuru üzerinden verilen garantiler nedeniyle Hazine’nin şirketlere yaptığı yüksek ödemeler şeklinde ortaya çıkmaktadır 13.
    Bazı örnekler:
    • Osmangazi Köprüsü: Geçiş ücreti 795 TL kalırken, Hazine araç başına 1.295 TL fark ödüyor 13.
    • Çanakkale Köprüsü: Geçiş ücreti 795 TL olmasına rağmen, Hazine araç başına 75 TL daha ödeyerek toplam geçiş ücretini 975 TL’ye çıkarıyor 13.
    • Avrasya Tüneli: Geçiş ücreti 225 TL olarak uygulanırken, Hazine araç başına 41 TL ilave ödeme yapıyor 13.
    • Yavuz Sultan Selim Köprüsü: Geçiş ücreti 80 TL iken, Hazine her geçiş için şirkete 148 TL daha ödüyor 13.
    Ayrıca, garanti edilen günlük araç geçiş sayılarının altında kalınması durumunda da Hazine, tutturulamayan her araç için belirtilen tutarları karşılamak zorunda kalıyor 13.
    2025 yılı itibarıyla, bu projelerin devlete toplam maliyetinin artması beklenmektedir 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Çanakkale köprüsü 2034'te devlete geçecek mi?

    Evet, 1915 Çanakkale Köprüsü 2034 yılında devlete geçecek. Köprü, yap-işlet-devret modeli kapsamında 2034 yılına kadar özel bir firma tarafından işletilecek; bu tarihten sonra tüm bakım ve işletme sorumluluğu devlete devredilecek.

    Yap işlet devret tünelleri ne zaman devlete geçecek?

    Yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen tünellerin devlete geçme tarihleri şu şekildedir: Göcek Tüneli: 31 Aralık 2025 tarihinden 20 Mayıs 2030 tarihine ertelendi. Ankara-Niğde Otoyolu: 2025 yılı. Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu: 2030 yılı. Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolları: 2034 yılı. İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü: 2035 yılı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun açıklamasına göre, yap-işlet-devret modeliyle inşa edilen otoyollar da 2028 yılından itibaren kamuya devredilecek.

    Osmangazi köprüsünün devlete maliyeti ne kadar?

    Osmangazi Köprüsü'nün devlete maliyeti, 1,48 milyar dolardır. Köprünün yapım maliyeti, 2009 yılında 6,9 milyar dolar olarak tahmin edilmiş, ancak süreçteki değişiklikler ve güncellemeler ile 2019 yılında proje tamamlanıp açıldığında bu miktar 13,6 milyar dolara ulaşmıştır. Ayrıca, Osmangazi Köprüsü için verilen garanti tutarının, köprünün yapım maliyetini 10'a katladığı belirtilmiştir.

    Yap işlet devret ve KÖİ aynı mı?

    Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli, Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) modelinin bir alt modelidir. KÖİ, kamu idareleri ile özel sektör girişimcilerinin risk ve kazanç paylaşımını esas alan ve genellikle uzun vadeli bir sözleşmeye dayanarak bir kamu hizmetini beraber yürüttükleri bir kamu hizmeti yürütme, satın alma ve finansman modelidir. Dolayısıyla, YİD ve KÖİ kavramları aynı anlama gelmez; ancak YİD, KÖİ'nin bir parçasıdır.

    Yap işlet devret modeli nasıl çalışır?

    Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli, kamu hizmetlerinin özel sektör tarafından gerçekleştirilmesini sağlayan bir yatırım modelidir. Bu modelde: Proje ve finansman: Proje, özel sektör tarafından planlanır ve finanse edilir. İşletme: Belirlenen süre boyunca özel sektör tarafından işletilir. Devir: Süre sonunda tesis, bedelsiz olarak ilgili kamu kuruluşuna devredilir. Modelin temel özellikleri: Kamu-özel sektör işbirliği: Kamu, denetim ve gözetim işlevini sürdürür. Finansman avantajı: Devlet, finansal kaynak kullanmadan yatırımların hayata geçmesini sağlar. Teknoloji ve deneyim: Özel sektör, ileri teknoloji ve etkin işletme anlayışı getirir. Kullanım alanları: Genellikle yüksek maliyetli altyapı projeleri için uygulanır.