• Buradasın

    Taksi ve ulaşıma neden zam geldi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Taksi ve ulaşıma yapılan zamlar, çeşitli nedenlerle açıklanabilir:
    • Maliyet artışları: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 1. Bölge Müdürü Serdar Yücel, zamların belirlendiği formülasyonun bilimsel çalışmalara dayandığını ve mevcut ekonomik durumların zam gerektirdiğini belirtmiştir 13.
    • Talep ve arz dengesi: İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu, yapılan zamların masrafları karşılamadığını ve daha yüksek oranlar talep ettiklerini ifade etmiştir 13.
    • Önceki zam kararları: Ocak 2025'te yapılan UKOME toplantısında, zam oranı yüzde 15,3 olarak belirlenmiş, ancak ekonomik koşullar nedeniyle bir seferlik yüzde 35 zam yapılmıştır 13.
    İstanbul'da 26 Haziran 2025'te yapılan UKOME toplantısında, İBB'nin toplu ulaşım, taksi ve servis ücretlerine yaptığı yüzde 21,29'luk zam teklifi oy çokluğuyla reddedilmiştir 13. Ancak, deniz taksi ücretlerine yüzde 19,04 ile yüzde 275 arasında zam yapılmıştır 13.
    Kocaeli'de ise taksi ve otobüs ücretlerine yüzde 30 oranında zam yapılması beklenmektedir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İstanbul'a neden taksi yetmiyor?

    İstanbul'da taksi sayısının yetersiz olmasının birkaç nedeni bulunmaktadır: Mevcut taksi sayısının yeterince kullanılmaması. Pandemi etkisi. Dolmuş ve taksi dolmuşların atıl kalması. Direnç ve red kararları. İstanbul Teknik Üniversitesi'nin raporuna göre, İstanbul'un 42 bin taksiye ihtiyacı olduğu belirtilmektedir.

    İstanbul taksi sorunu nasıl çözülür?

    İstanbul'daki taksi sorununun çözümü için şu öneriler öne çıkmaktadır: Taksi sayısının artırılması: İstanbul Teknik Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Hüseyin Murat Çelik, İstanbul'da taksiler için arz açığı olduğunu ve çözümün taksi sayısının artırılmasından geçtiğini belirtmiştir. Dijital sistemlerin yaygınlaştırılması: Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Halit Özen, taksi sorununun çözümünde en etkili yöntemin dijital sistemlerin yaygınlaştırılması olduğunu ifade etmiştir. Plaka ihalelerinin yapılması: Danıştay'ın "Taksicilik kamu hizmetidir. Sonsuza kadar devredilemez" kararı doğrultusunda, plaka ihalelerinin süreli yapılması önerilmektedir. Mevcut sistemin kurumsallaştırılması: İBB'nin mülkiyetinde olan taksilerle piyasaya çıkarak kuralları İBB'nin belirlemesi ve taksilerin bireysel olarak değil, kurumsal bir şekilde işletilmesi gerektiği belirtilmektedir. Şoförlere eğitim verilmesi: Yeni İBB yönetiminin taksicilere eğitim vermesi gerektiği ifade edilmektedir. Ayrıca, yolcu ve mesafe seçimi yapan taksiciler için şikayet mekanizmasının geliştirilmesi ve bu tür davranışlar sergileyen sürücülerin cezalandırılması da önerilen çözümler arasındadır.

    Taksi zammı ne zaman geçerli?

    İstanbul'da taksilere yapılan zam, 18 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası'nın artan maliyetleri gerekçe göstererek hazırladığı zam teklifinin, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) tarafından kabul edilmesi sonrası, taksimetre açılış ücreti %40 zamla 30 TL'den 42 TL'ye, sarı taksi mesafe ücreti kilometre başına %40 zamla 20 TL'den 28 TL'ye, sarı taksi indi-bindi ücreti ise %35 zamla 100 TL'den 135 TL'ye yükselmiştir.

    Taksiler neden pahalı?

    Taksilerin pahalı olmasının birkaç nedeni vardır: 1. Akaryakıt Fiyatları: Akaryakıt maliyetlerindeki artış, taksi ücretlerine doğrudan yansır. 2. Ekonomik Koşullar: Enflasyon ve genel ekonomik dalgalanmalar, taksi işletme maliyetlerini artırarak tarifelerde değişikliklere neden olur. 3. Araç Bakım ve Giderleri: Taksicilerin araç bakımı, sigorta ve diğer işletme giderleri, fiyatlandırmada dikkate alınır. 4. Trafik Yoğunluğu: Büyükşehirlerdeki trafik sıkışıklığı ve yolculuk sürelerinin uzaması, fiyatların yüksek olmasına neden olabilir. 5. Plaka Kiraları: Taksi plakalarının yüksek maliyeti ve kira anlaşmaları, taksi ücretlerinin artmasına yol açar.

    Taksiler neden km başı ücret alıyor?

    Taksilerin kilometre başı ücret almasının sebebi, yolculuk mesafesini ve süresini ölçerek, belirlenen tarifelere göre ücreti hesaplamaktır. Taksilerde kilometre başı ücret alınma sebepleri arasında şunlar da sayılabilir: Trafik veya bekleme süresi. Gece tarifesi. Taksilerde ücretlendirme sistemi, şehirlere, taksi şirketlerinin politikalarına ve coğrafi koşullara göre değişiklik gösterebilir.