• Buradasın

    Finansal kiralama borçlanması nasıl muhasebeleştirilir TMS 17?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A focused Turkish accountant in a modern office, wearing glasses and a formal shirt, carefully reviewing a financial lease agreement with a calculator and ledger on a wooden desk, surrounded by stacks of documents and a cup of Turkish tea.
    TMS 17 Kiralama İşlemleri Standardına göre finansal kiralama borçlanmasının muhasebeleştirilmesi şu şekilde yapılır:
    • Kiralama süresinin başlangıcında, kiralama konusu varlık ve gelecekteki kira bedelleri, kiracının ilgili varlığa ilişkin olarak yaptığı ve aktifleştirilmesi gereken başlangıç doğrudan maliyetleri hariç olmak üzere, kiracının finansal durum tablosunun (bilançosunun) varlık ve borç kısmına eşit tutarda kaydedilir 14.
    • Kiralanan varlıklara ilişkin borçların, kiralanan varlığın bedelinden bir indirim şeklinde gösterilmeleri doğru değildir 14.
    • Kiracının her çeşit başlangıç doğrudan maliyetleri, varlık olarak muhasebeleştirilen tutara eklenir 145.
    Finansal kiralama borçlanmasının TMS 17 standardına göre muhasebeleştirilmesine dair daha detaylı bilgiye aşağıdaki kaynaklardan ulaşılabilir:
    • kgk.gov.tr 1;
    • researchgate.net 2;
    • academia.edu 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Leasing borçlanması nasıl muhasebeleştirilir?

    Leasing borçlanmasının muhasebeleştirilmesi, kiracının finansal kiralama sözleşmesine göre yaptığı işlemlere bağlı olarak şu şekilde yapılır: 301 Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar hesabı: Finansal kiralama sözleşmesindeki vadesi 1 yılı geçmeyen borçların izlendiği hesaptır. 302 Ertelenmiş Finansal Kiralama Borçlanma Maliyetleri hesabı: Finansal kiralama sözleşmesindeki vadesi 1 yılı geçmeyen borçlar ile kiralanan varlığa ilişkin kira ödemelerinin bugünkü değeri arasındaki farkı gösteren henüz ödenmemiş finansal kiralama borçlanma maliyetlerinin izlendiği hesaptır. 401 Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar hesabı: Finansal kiralama sözleşmesindeki vadesi 1 yılı aşan borçların izlendiği hesaptır. 402 Ertelenmiş Finansal Kiralama Borçlanma Maliyetleri hesabı: Finansal kiralama sözleşmesindeki vadesi 1 yılı aşan borçlar ile kiralanan varlığa ilişkin kira ödemelerinin bugünkü değeri arasındaki farkı gösteren henüz ödenmemiş finansal kiralama borçlanma maliyetlerinin izlendiği hesaptır. Örnek bir muhasebe kaydı: Taksit ödemesi: 301 Finansal Kiralama İşlemlerinden Doğan Borçlar hesabına alacak, 780 Finansman Giderleri ve 191 İndirilecek KDV hesaplarına borç, 102 Bankalar hesabına alacak kaydedilir. Ayrıştırma işlemi, her bir dönem sonunda kalan borç tutarına sabit bir dönemsel faiz oranı uygulanarak yapılır.

    Finansal kiralamada faiz gideri nasıl hesaplanır?

    Finansal kiralamada faiz gideri, her bir dönem sonunda kalan borç tutarına sabit bir dönemsel faiz oranı uygulanarak hesaplanır. Bu hesaplama için kullanılan formül, Taksit Tutarı x (1-(1/(1+r)t))Net / r şeklindedir. Burada: r: Yıllık faiz oranı; t: Kiralama süresi. Ayrıca, kiralamada kullanılan faiz oranı tespit edilemiyorsa, kiracının kiralamaya konu iktisadi kıymeti satın almak için aynı vade ile alması gereken borç için katlanacağı faiz oranı kullanılır. Finansal kiralama işlemlerinde faiz ve kur farklarının, kiralamanın yapıldığı yılda finansman gideri olarak dikkate alınması gerekir.

    Finansal muhasebe tablosu nedir?

    Finansal muhasebe tablosu, bir işletmenin belirli bir döneme ait finansal durumunu, faaliyet sonuçlarını ve nakit akışlarını gösteren finansal raporlardır. Üç temel finansal muhasebe tablosu: 1. Bilanço: İşletmenin varlıklarını, borçlarını ve özkaynaklarını belirli bir anda gösterir. 2. Gelir Tablosu: İşletmenin gelirlerini, giderlerini ve net kâr veya zararını belirli bir dönemde raporlar. 3. Nakit Akışı Tablosu: İşletmeye giren ve çıkan nakit akışlarını, işletme, yatırım ve finansman faaliyetleri bazında gösterir. Bu tablolar, işletmenin finansal performansını değerlendirmek, karar almak ve geleceğe yönelik öngörülerde bulunmak için kullanılır.

    TMS ve TFRS genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri ile uyumlu mudur?

    Evet, TMS (Türkiye Muhasebe Standartları) ve TFRS (Türkiye Finansal Raporlama Standartları) genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri ile uyumludur. Bu standartlar, Uluslararası Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları (UMS/UFRS) ile kısmen veya tamamen benzer ilkelere sahiptir.

    TMS ve TFRS değerleme ilkeleri nelerdir?

    TMS (Türkiye Muhasebe Standartları) ve TFRS (Türkiye Finansal Raporlama Standartları) değerleme ilkeleri şu şekilde özetlenebilir: 1. Tarihi Maliyet: Varlıklar, elde edildikleri tarihte alımları için ödenen nakit veya nakit benzerlerinin tutarları ile ölçülür. 2. Cari Maliyet: Varlıkların mevcut durum ve koşullarına göre yeniden satın alma veya inşa etme maliyetidir. 3. Gerçekleşebilir Değer: Varlıklar için normal faaliyet koşullarında elden çıkarılması halinde ele geçecek olan nakit ve nakit benzerlerinin tutarıdır. 4. Bugünkü Değer: Varlıklar, işletmenin normal faaliyet koşullarında ileride yaratacakları net nakit girişlerinin bugünkü iskonto edilmiş değerleri ile gösterilir. 5. Gerçeğe Uygun Değer: Piyasa katılımcıları arasında ölçüm tarihinde olağan bir işlemde, bir varlığın satışından elde edilecek veya bir borcun devrinde ödenecek fiyattır.

    124 kazanılmamış finansal kiralama faiz gelirleri hesabı nedir?

    124 Kazanılmamış Finansal Kiralama Faiz Gelirleri Hesabı (-), finansal kiralamanın yapıldığı tarihte kiralama işlemlerinden doğan alacaklar ile kira ödemelerinin bugünkü değeri arasındaki farkı gösteren henüz kazanılmamış finansal kiralama faiz gelirlerinin izlendiği hesaptır. Bu hesabın işleyişi şu şekildedir: Finansal kiralama sözleşme tutarı ile finansal kiralamayla ilgili kira ödemelerinin bugünkü değeri arasındaki fark, "Kazanılmamış Finansal Kiralama Faiz Gelirleri" olarak bu hesaba alacak kaydedilir. Her dönem sonunda gerçekleşmiş olan faiz gelirleri tutarları bu hesaba borç, "60- Brüt Satışlar" hesap grubunda ilgili satış geliri hesabına alacak olarak kaydedilir. Ancak, esas faaliyet konusu finansal kiralama olmayan işletmelerce yapılan finansal kiralama işlemiyle ilgili gerçekleşmiş faiz gelirleri, "64- Diğer Faaliyetlerden Olağan Gelir ve Karlar" hesap grubunda faiz geliri hesabına alacak olarak kaydedilir.
    A focused Turkish accountant in a modern office, carefully organizing financial documents with a calculator and ledger on a wooden desk, embodying professionalism and trust.

    Finansal muhasebenin temel ilkeleri nelerdir?

    Finansal muhasebenin temel ilkeleri şunlardır: 1. Sosyal Sorumluluk Kavramı: Muhasebenin tüm toplumun çıkarlarına hizmet etmesi gerektiğini belirtir. 2. Kişilik Kavramı: İşletmenin, sahip veya yöneticilerinden bağımsız bir kişiliğe sahip olduğunu ve muhasebe işlemlerinin bu kişilik adına yapılması gerektiğini öngörür. 3. İşletmenin Sürekliliği Kavramı: İşletmelerin faaliyetlerini süresiz olarak sürdüreceğini ifade eder. 4. Dönemsellik Kavramı: İşletmenin ömrünün belirli dönemlere bölünmesi ve her dönemin faaliyet sonuçlarının diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanmasıdır. 5. Parayla Ölçülme Kavramı: Muhasebe işlemlerinin ulusal para birimine göre yapılmasını ifade eder. 6. Maliyet Esası Kavramı: Varlık ve hizmetlerin edinim maliyetlerinin esas alınmasını gerektirir. 7. Tarafsızlık ve Belgelendirme Kavramı: Muhasebe kayıtlarının objektif belgelere dayandırılması ve tarafsız bir yaklaşım sergilenmesi gerektiğini belirtir. 8. Tutarlılık Kavramı: Muhasebe politikalarının birbirini izleyen dönemlerde değiştirilmeden uygulanmasını öngörür. 9. Tam Açıklama Kavramı: Mali tabloların yeterli, açık ve anlaşılır olmasını gerektirir. 10. İhtiyatlılık Kavramı: Temkinli bir yaklaşım benimsenmesi ve risklerin göz önünde bulundurulması gerektiğini ifade eder. 11. Önemlilik Kavramı: Hesap kalemlerinin ve mali olayların nispi ağırlık ve değerinin kararları etkileyebilecek düzeyde olmasını belirtir. 12. Özün Önceliği Kavramı: İşlemlerin özlerinin esas alınmasını öngörür.