• Buradasın

    Webb'in bilgi taksonomisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Webb'in Bilgi Taksonomisi (Webb's Depth of Knowledge, DOK), öğrenme görevlerini bilişsel karmaşıklıklarına göre kategorize eden bir çerçevedir 13.
    Bu model, dört seviyeden oluşur ve her seviye bir öncekinin temelini atar 13:
    1. Seviye 1 (Hatırlama) 3. Temel bilgilerin hatırlanması ve tanınması 2.
    2. Seviye 2 (Beceri ve Kavramlar) 3. Öğrenilen bilgilerin pratikte kullanılması 2.
    3. Seviye 3 (Stratejik Düşünme) 3. Karmaşıklığın arttığı, daha fazla öngörü, gerekçe ve ileri düzeyde düşünme gerektiren aşama 3.
    4. Seviye 4 (Geniş Düşünme) 3. Geleneksel öğrenmenin ötesine geçilmesini ve bilginin gerçek dünya durumlarında nasıl uygulanabileceğinin sorulmasını gerektirir 3.
    Webb'in DOK'u, standart testlerin öğrencilerin bir konuyu nasıl düşündüklerini ve öğrendiklerini ölçmesine yardımcı olur 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Taksonomiye göre ölçme değerlendirme nedir?

    Taksonomiye göre ölçme değerlendirme, Bloom'un revize edilmiş taksonomisi gibi sınıflamalara dayanarak yapılan değerlendirme süreçlerini ifade eder. Bloom'un revize edilmiş taksonomisine göre ölçme değerlendirme şu özellikleri içerir: Gerçek yaşam problemleri ve uygulamalı etkinlikler: Gerçek yaşamda karşılaşılan problemlerin çözümü için uygulamalı etkinliklere odaklanılır. Üst düzey düşünme becerileri: Problem çözme ve derin anlama vurgulanır; öğretmenler öğrencilere strateji analizinde yardımcı olur. Performans değerlendirme: Bilginin tekrarı yerine yapılandırılması hedeflenir ve performans değerlendirme için dereceli puanlama anahtarları (rubrik) kullanılır. Çoklu yaklaşım: Ölçme ve değerlendirmede çeşitlilik ön plandadır. Ayrıca, biçimlendirici değerlendirme ve sonuca yönelik değerlendirme gibi farklı değerlendirme türleri de taksonomiye göre ölçme değerlendirmenin bir parçasıdır.

    Webb taksonomisinin seviyeleri nelerdir?

    Webb'in Bilgi Derinliği Seviyeleri (BDS) dört ana kategoriden oluşur: 1. Hatırlama/Yeniden Üretme (Seviye 1). 2. Beceriler/Kavramlar (Seviye 2). 3. Stratejik Düşünme (Seviye 3). 4. Geniş Düşünme (Seviye 4). Webb'in BDS'sinde en üst seviye olan Geniş Düşünme seviyesinin çoktan seçmeli sorularla test edilemeyeceği belirtilir.

    Taksonomi basamakları nelerdir?

    Taksonomi basamakları, farklı bağlamlarda çeşitli şekillerde olabilir. İşte bazı örnekler: Bloom Taksonomisi'nde bilişsel alan basamakları: Bilgi; Kavrama; Uygulama; Analiz; Sentez; Değerlendirme. Biyolojide taksonomik sıralama: Tür; Cins; Familya; Takım; Sınıf; Şube; Âlem.

    Bloom taksonomisi ve yenilenmiş taksonomi arasındaki fark nedir?

    Bloom Taksonomisi ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Yapısal Değişiklikler: - Orijinal Taksonomi: Altı ana basamak (Bilgi, Kavrama, Uygulama, Analiz, Sentez, Değerlendirme) içerir ve bu basamaklar katı bir hiyerarşiye sahiptir. - Yenilenmiş Taksonomi: Bilgi boyutu ve bilişsel süreç boyutu olmak üzere iki boyutlu bir yapı sunar. Bilişsel süreç boyutu, fiil formuna dönüştürülmüş altı basamaktan oluşur: Hatırlama, Anlama, Uygulama, Analiz Etme, Değerlendirme, Yaratma. 2. Basamak İsimleri ve Sıralama: - Orijinal Taksonomi: "Sentez" ve "Değerlendirme" basamakları yer değiştirir. - Yenilenmiş Taksonomi: "Sentez" basamağı "Yaratma" olarak adlandırılır ve en üst basamağa yerleştirilir. "Değerlendirme" basamağı ise bir alt basamağa, "Yaratma"nın yerine alınır. 3. Ölçme ve Değerlendirme: - Orijinal Taksonomi: Ölçme işlemleri genellikle çoktan seçmeli testlere odaklanır. - Yenilenmiş Taksonomi: Değerlendirme basamağı için ölçme araçları içerir, bu da basamağı daha anlaşılır hale getirir. 4. Kullanım Alanı: - Orijinal Taksonomi: Daha çok yükseköğretim seviyesindeki hedeflere örnekler verir. - Yenilenmiş Taksonomi: İlköğretim ve ortaöğretim seviyesindeki hedeflere yönelik hazırlanmıştır.

    Bloom taksonomisi nedir?

    Bloom Taksonomisi, eğitimde öğrenme hedeflerinin karmaşıklık ve özgüllük seviyelerine göre sınıflandırılması için kullanılan üç hiyerarşik modelden oluşur. Bilişsel alan, düşünce, zihinsel etkinlikler, yorum yapma gibi davranışları içerir ve altı basamaktan oluşur: 1. Bilgi. 2. Kavrama. 3. Uygulama. 4. Analiz. 5. Sentez. 6. Değerlendirme. 2001 yılında yapılan revizyonla, sentez basamağı "yaratma" adını almış ve değerlendirme basamağı ile yer değiştirmiştir. Bloom Taksonomisi, eğitmenlerin öğrencilerin ulaşabileceği akademik seviyeyi belirlemelerine yardımcı olmayı amaçlar.

    Takson ve taksonomik basamaklar nelerdir?

    Takson, canlıların sınıflandırılmasında, alemden alt türe kadar bir hiyerarşi içinde düzenlenmiş tüm birimlerin ortak adıdır. Taksonomik basamaklar (kategoriler) ise şu şekilde sıralanır: üst âlem; âlem; şube/filum; sınıf; takım; familya; cins; tür. Taksonomik basamaklarda yer alan taksonomik birimler, en üst kategorilerde yer alan taksonların, daha aşağıdaki taksonları içine almasıyla bir hiyerarşi oluşturur.

    Bilgi basamakları nelerdir?

    Bilgi basamakları, Benjamin Bloom tarafından açıklanan ve bireyin bilgiyi işlemesine odaklanan bilişsel alan basamaklarıdır. Bu basamaklar şunlardır: 1. Bilgi Basamağı: Temel kavramların, ilkelerin, olayların, terimlerin, yöntemlerin bilinmesi, tanınması, hatırlanması ve ezbere söylenmesi. 2. Kavrama Basamağı: Bilginin özümsenmesi, organize edilmesi, kendi cümleleriyle ifade edilmesi, örnek verilmesi ve açıklanması. 3. Uygulama Basamağı: Elde edilen bilgilerin yeni durumlarda uygulanması, işlemlerin yapılması, hesaplanması ve somut olarak yapılıp gösterilmesi. 4. Analiz Basamağı: Farklı olayların kıyaslanması, ayrıştırılması ve ilişkilendirilmesi. 5. Sentez Basamağı: Öğelerin, parçaların belirli ilişki ve kurallara göre birleştirilip yeni bir bütün oluşturulması. 6. Değerlendirme Basamağı: Bir ürünün, bir görüşün iç ve dış ölçütlere göre eleştirilmesi, takdir edilmesi, sonuç çıkarılması ve yargılanması.