• Buradasın

    Sosyal bilişsel kuram ve sosyal öğrenme kuramı aynı mı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Sosyal bilişsel kuram ve sosyal öğrenme kuramı aynı anlama gelmektedir 12.
    Sosyal öğrenme kuramı, 1960’lı yıllardan sonra Albert Bandura tarafından geliştirilen ve daha sonra adı sosyal bilişsel kuram olarak değiştirilen bir öğrenme kuramıdır 123.
    Bu kuram, hem davranışçı hem de bilişsel öğrenme kuramından farklı bir yapıya sahip olmakla birlikte her iki kuramın özelliğini de taşımaktadır 3.
    Sosyal öğrenme kuramına göre davranış, davranışın sonuçlarından etkilenir 2. Ödüllendirilen tepkilerin daha sonra tekrarlanma olasılığı fazladır 2. Cezalandırılan tepkiler ise, olasılıkla sona erecek ve bir daha tekrarlanmayacaktır 2.
    Sosyal öğrenme kuramının ilkeleri şunlardır:
    • Öğrenme yalnızca davranışsal bir süreç değil, daha çok sosyal ortamlarda gerçekleşen bilişsel bir süreçtir 5.
    • Öğrenme bir davranışı veya sonuçlarını (dolaylı pekiştirme) gözlemleyerek gerçekleşebilir 5.
    • Öğrenme gözlemi, bu gözlemlerden bilgi çıkarmayı ve davranışın nasıl yapılacağı hakkında karar vermeyi (gözlemsel öğrenme veya model almayı) içermektedir 5.
    • Pekiştirme öğrenmede rol oynar ancak öğrenmeyi tamamen açıklamaz 5.
    • Öğrenen kişi edilgen bir durumda değildir, aksine aktiftir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Bilişsel kuram örnekleri nelerdir?

    Bilişsel kuramlara örnek olarak şunlar verilebilir: 1. Piaget'nin Bilişsel Gelişim Kuramı: Bu kurama göre bilişsel gelişim, beynin ve sinir sisteminin olgunlaşması ile çevreye uyum sağlama sürecine dayanır. 2. Beklenti-Değer Kuramı: Bu kuram, bireylerin başarıya ulaşma çabalarının ödül beklentisi ve görevin başarılmasının birey için ne kadar değerli olduğuna bağlı olduğunu açıklar. 3. Başarı Amaç Kuramı: Bu kuram, bireylerin başarılı olmak istedikleri davranışlarının nedenini, yani amaçlarını açıklamaya çalışır. 4. Vygotsky'nin Sosyo-Kültürel Bilişsel Kuramı: Bilişsel gelişimin temelinde sosyal çevre ve etkileşimin olduğunu savunur.

    Bilişsel ve davranışçı kuramlar hangi kurama tepki olarak doğmuştur?

    Bilişsel ve davranışçı kuramlar, psikanalitik kurama tepki olarak doğmuştur. Davranışçılık, psikanalize bir tepki olarak ortaya çıkmış ve insan davranış ve duygularını açıklamada bilimsel ilkelerin kullanılmasını savunmuştur. Bilişsel kuram ise, insanın duygusal ve davranışsal tepkilerinin düşünce ve inançlarının etkisiyle oluştuğunu öne sürerek, kendisinden önceki kuramlarla köklü bir farklılık getirmiştir.

    Bilişsel kişilik kuramları nelerdir?

    Bilişsel kişilik kuramları arasında öne çıkanlar şunlardır: Kelly'nin Kişisel Yapı Kuramı. Bilişsel-Sosyal Kuramlar. Bilişsel kuram, duygu ve davranışların, olayların kendisinden ziyade, olaylara ilişkin bilişsel süreçlerin neden olduğunu öne sürer. Bilişsel kuramların öncüleri arasında Albert Ellis ve Aaron Beck bulunur. Bilişsel kuram, son zamanlarda postkognitivizm tarafından sorgulanmıştır.

    Bağımlılıkta sosyal öğrenme kuramı nedir?

    Bağımlılıkta sosyal öğrenme kuramı, bireylerin başkalarının davranışlarını gözlemleyerek ve taklit ederek nasıl öğrendiklerini açıklar. Sosyal öğrenme kuramının temel ilkeleri: Öğrenme, çevre, kişisel faktörler ve davranışın üç yönlü, dinamik ve karşılıklı etkileşimiyle gerçekleşir. Öğrenme, davranışta bir değişiklik meydana gelmeksizin de oluşabilir. Öğrenme sürecinde algı önemli bir rol oynar. Bağımlılık bağlamında, bireyler sosyal ortamlarda sapkın veya suçlu davranışları gözlemleyerek ve taklit ederek öğrenebilirler.

    Sosyal biliş ve sosyal bakış açısı arasındaki fark nedir?

    Sosyal biliş ve sosyal bakış açısı kavramları farklı anlamlar taşır: 1. Sosyal Biliş: Bireylerin sosyal çevreleriyle etkileşimlerini, bu etkileşimlerden nasıl bilgi edindiklerini ve bu bilgileri nasıl işleyip değerlendirdiklerini inceleyen bir süreçtir. 2. Sosyal Bakış Açısı: Sosyal psikolojide dört ana perspektiften biridir ve bireylerin davranış, düşünce ve hissetme şekillerinin toplumdan nasıl etkilendiğini araştırır. Bu perspektif, sosyal bilişin bir boyutunu oluşturur ve daha geniş bir teorik çerçevede sosyal davranışları anlamayı sağlar.

    Bandura'nın sosyal öğrenme kuramı kaça ayrılır?

    Bandura'nın sosyal öğrenme kuramı altı temel ilkeye ayrılır: 1. Karşılıklı Belirleyicilik: Öğrenme; birey, çevre ve davranış olarak üç temel faktörden oluşur. 2. Sembolleştirme Kapasitesi: İnsanlar dünyada gördüklerini zihninde sembolleştirir. 3. Öngörü Kapasitesi: Bireyler, geçmişte yaşadıklarını düşünce ve sembollerle zihinlerine kodlayarak ileriye dönük planlar yaparlar. 4. Dolaylı Öğrenme Kapasitesi: Bireyler, başkalarının davranışlarını ve davranışlarının sonuçlarını gözlemleyerek öğrenirler. 5. Kendini Düzenleme Kapasitesi: Birey, kendisini biçimlendirme potansiyeline sahiptir. 6. Kendini Yargılama Kapasitesi: Birey, kendi fikir ve düşüncelerini uyguladıktan sonra sonuçları değerlendirir ve kendisini yargılayabilir.

    Albert Bandura'nın sosyal öğrenme kuramının temel ilkeleri nelerdir?

    Albert Bandura'nın sosyal öğrenme kuramının temel ilkeleri şunlardır: 1. Öğrenme bilişsel bir süreçtir: Öğrenme, doğrudan bir yaşantı olmasa bile gözlem veya taklit yoluyla kazanılabilir. 2. Dolaylı pekiştirme: Bir kişinin yaptığı eylemden dolayı ödüllendirildiğini gözlemlemek, o davranışın öğrenilmesine yol açar. 3. Model alma ve taklit: Bireyler, başkalarının davranışlarını gözlemleyerek ve taklit ederek öğrenirler. 4. Karşılıklı belirleyicilik: Birey, çevre ve davranış birbirini karşılıklı olarak etkiler. 5. Dikkat, hafızaya alma, taklit etme ve güdülenme: Öğrenme sürecinde dikkat etme, davranışı hafızada tutma, davranışı taklit etme ve motivasyonu sağlama aşamaları bulunur. Bandura, üç tür model tanımlamıştır: 1. Canlı model: Davranışı sergileyen gerçek kişiler. 2. Sembolik model: Kitap, film, televizyon gibi kurgusal karakterlerde tasvir edilen kişiler. 3. Sözlü direktifler: Davranışın tanımını içeren yönlendirici açıklamalar.