• Buradasın

    Özel gereksinimli bireylere yönelik eğitimlerin dünyada ve ülkemizdeki gelişimi nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel gereksinimli bireylere yönelik eğitimlerin dünyada ve ülkemizdeki gelişimi şu şekilde özetlenebilir:
    Dünyada:
    1. Amerika Birleşik Devletleri'nde 1975 yılında yürürlüğe giren Özürlü Bireyler Yasası, özel gereksinimli çocukların devlet tarafından ücretsiz eğitilmesini zorunlu kılmıştır 2.
    2. Avrupa Birliği'nde özel gereksinimli çocukların büyük çoğunluğu için kaynaştırma programları uygulanmakta, bazı ülkelerde ise özel okullara yönlendirilmektedir 3.
    3. İngiltere'de 1980'den sonra özel gereksinimli bireyler için kaynaştırmaya yönelik yasal süreç hızlanmış, 1993 yılında Engelliler İçin Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar ilan edilmiştir 4.
    Ülkemizde:
    1. 1983 yılında çıkarılan 2916 sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu, özel eğitimle ilgili ilk yasal düzenlemedir 14.
    2. 1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, özel gereksinimli öğrencilerin genel eğitim sınıflarına yerleştirilmesini ve kaynaştırma eğitiminin yaygınlaşmasını sağlamıştır 14.
    3. 2005 yılında kabul edilen 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun, engellilerin eğitim, bakım, rehabilitasyon ve istihdam gibi temel haklarını düzenlemiştir 1.
    4. 2017 yılında Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği'nin yürürlüğe girmesiyle özel eğitime ihtiyacı olan bireylere yönelik daha kapsayıcı bir yaklaşım benimsenmiştir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimi hangi iki şekilde yapılır?

    Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimi iki şekilde yapılır: 1. Kaynaştırma-Bütünleştirme Yoluyla Eğitim: Bu yöntemde, özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, akranlarıyla birlikte tam zamanlı veya özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak eğitim alırlar. 2. Destek Eğitim Hizmetleri: Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu kararı ile destek eğitim programlarından yararlanması uygun görülen bireylere, birebir veya grup halinde destek eğitim hizmeti verilir.

    Türkiye'deki özel eğitim programları nelerdir?

    Türkiye'deki özel eğitim programları şu şekilde sıralanabilir: 1. Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulamaları: Özel gereksinimli öğrencilerin, normal gelişim gösteren akranlarıyla birlikte eğitim görmeleri sağlanır. 2. Özel Eğitim Sınıfları: Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için resmî ve özel okullarda açılan sınıflardır. 3. Özel Eğitim Okulları: Özel olarak yetiştirilmiş personel ve geliştirilmiş eğitim programları ile hizmet veren kurumlardır. 4. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık sorunları nedeniyle örgün eğitim kurumlarından yararlanamayacak öğrencilere sunulan hizmetlerdir. 5. Rehabilitasyon Merkezleri: Destek eğitimine ihtiyacı olan engelli bireylere hizmet veren özel öğretim kurumlarıdır. 6. BİLSEM (Bilim ve Sanat Merkezleri): Özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim hizmetleri sunar. Ayrıca, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ile her öğrencinin özel gereksinimleri doğrultusunda bireysel eğitim planları hazırlanır.

    Özel gereksinimi olan bireyler için geliştirilen teknolojik aletler nelerdir?

    Özel gereksinimi olan bireyler için geliştirilen bazı teknolojik aletler şunlardır: 1. Apollon Gözlük: Felç veya omurilik yaralanması gibi sebeplerle hareket kabiliyetini yitiren bireylerin elektronik cihazları kullanmasına yardımcı olur. 2. Dot (Braille Akıllı Saati): Görme engellilerin saat üzerindeki noktaları hissederek kitap, mesaj ve mail okumasını sağlar. 3. Yerli İşitme Cihazı: İşitme engelli bireylerin daha doğal bir işitme deneyimi elde etmesini hedefler. 4. EyeSense (Sesli Uyarı Sistemi): Görme engellilerin sesli uyarı sistemi ile selfie ve fotoğraf çekmesine yardımcı olur. 5. Scewo (Merdiven Çıkabilen Tekerlekli Sandalye): Merdivenleri algılayan ve kullanıcının oturma pozisyonunu ayarlayan akıllı tekerlekli sandalye. 6. WeWALK (Akıllı Baston): Ultrasonik sensörler ve çeşitli sensörler ile donatılmış, çevresindeki engelleri tespit eden akıllı baston. 7. Akıllı Kaşık: Çatal ve kaşıkları tutmada zorluk yaşayan bireyler için tasarlanmış, hareket esnasında ortaya çıkan aksamaları azaltan teknolojik alet.

    Özel eğitim ve özel gereksinimli arasındaki fark nedir?

    Özel eğitim ve özel gereksinimli kavramları farklı anlamlar taşır: 1. Özel Eğitim: Bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından akranlarından anlamlı düzeyde farklılık gösteren bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitim programları ve özel olarak yetiştirilmiş personel ile uygun ortamlarda sürdürülen eğitimdir. 2. Özel Gereksinimli: Yaşıtlarından belirgin düzeyde farklılık gösteren ve standart eğitim hizmetlerinden tam olarak yararlanamayan bireylerdir.

    Özel eğitimde destek eğitimi nedir?

    Özel eğitimde destek eğitimi, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçlarına yönelik olarak sunulan danışmanlık ve eğitim hizmetleridir. Bu eğitim kapsamında: Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (BEP) hazırlanır ve uygulanır. Birebir veya grup eğitimi verilir. Okul ve kurumlardaki destek eğitim odalarında eğitim sağlanır. Destek eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenir.

    Özel eğitime ihtiyaç duyan bireyler kimlerdir?

    Özel eğitime ihtiyaç duyan bireyler, gelişimsel, zihinsel, fiziksel, duygusal veya akademik farklılıkları nedeniyle standart eğitim programlarından yeterince faydalanamayan kişilerdir. Bu bireyler arasında şunlar yer alır: Zihinsel yetersizliği olanlar. Özel öğrenme güçlüğü olanlar. Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olanlar. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olanlar. İşitme engeli olanlar. Görme engeli olanlar. Fiziksel engeli olanlar. Dil ve konuşma bozukluğu olanlar. Üstün zekâlı ve üstün yetenekli bireyler.

    Özel eğitim yöntemleri nelerdir?

    Özel eğitimde kullanılan bazı yöntemler şunlardır: 1. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP): Her öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına göre hazırlanan eğitim planı. 2. Doğrudan Öğretim Yöntemi: Öğrenilmesi gereken becerileri açık bir şekilde tanımlayan ve öğretim sürecini küçük adımlara bölen sistematik bir yaklaşım. 3. İşbirlikli Öğrenme: Öğrencilerin küçük gruplar halinde birlikte çalışarak öğrenmelerini teşvik eden yöntem. 4. Oyun Temelli Öğrenme: Oyunları kullanarak öğrencilerin sosyal becerilerini ve öğrenme yeteneklerini geliştirmeyi amaçlayan yöntem. 5. Teknoloji Entegrasyonu: Eğitim yazılımları ve uygulamalar aracılığıyla kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sunma. 6. Çoklu Duyusal Yaklaşımlar: Öğrencilerin farklı duyularını kullanarak öğrenmelerini destekleyen öğretim yöntemi. 7. Davranışsal Destek: İstenilen davranışları kazandırmak ve olumsuz davranışları azaltmak için uygulanan stratejiler. Bu yöntemler, öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklemeyi hedefler.