• Buradasın

    Öğretmenlik mesleğinin itibar kaybı yaşadığı ve ekonomik koşulların da bu durumu etkilediği çeşitli araştırmalarda belirtilmektedir.

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğretmenlik mesleğinin itibar kaybı yaşadığı ve ekonomik koşulların da bu durumu etkilediği çeşitli araştırmalarda belirtilmektedir.
    Bu durumu ele alan bazı araştırmalar şunlardır:
    • Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi'nde yayımlanan "Öğretmenlik Mesleğindeki İtibar Kaybı Nedenleri Üzerine Bir İnceleme" başlıklı makale, öğretmenlik mesleğinin toplum, okul ve basın-yayın organları nezdinde itibar kaybı yaşadığını ortaya koymuştur 13.
    • ResearchGate platformunda yer alan "Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı: Fenomenolojik Bir Araştırma" başlıklı çalışma, mesleki itibarın ekonomik yetersizlikler ve çalışma şartlarının kötüleşmesi nedeniyle düştüğünü belirtmiştir 2.
    • Eğitim Reformu Girişimi sitesinde yayımlanan bir yazıda, öğretmenlik mesleğinin itibarsızlaşmasının, öğretmenlerin düşük ücretle ve güvencesiz çalışmasından kaynaklandığı ifade edilmiştir 4.
    Ayrıca, 2013 yılı TÜİK verilerine göre, eğitim fakültesi mezunu her dört kişiden birinin istihdam edilmediği ve öğretmenlik yapmayanların genellikle eğitim dışı alanlarda çalıştığı belirtilmiştir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Eğitim politikalarının yanı sıra ekonomik ve diğer faktörler yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleğini tercih eden öğrenci profilini değiştirmiş ve akademik başarı sıralamalarındaki düşüşü hızlandırmıştır?

    Eğitim politikalarının yanı sıra ekonomik ve diğer faktörler, yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleğini tercih eden öğrenci profilini değiştirmiş ve akademik başarı sıralamalarındaki düşüşü hızlandırmıştır. Bazı etkenler şunlardır: 1. İş Bulma Garantisi: Son yıllarda öğretmenlik mesleğinin iş bulma garantisi olan bir meslek olarak görülmesi, tercih edilirliğini artırmıştır. 2. Öğretmenlik Mesleğinin Statüsü: Ekonomik koşullar ve sosyal statüdeki değişiklikler, öğretmenliğin toplumsal statüsünün yükselmesine neden olmuştur. 3. Kontenjan ve Kaynak Kullanımı: Öğretmen yetiştirme programlarının kontenjanlarının fazla olması, eğitimin kalitesinin düşmesine ve mezunların istihdam edilebilirlik olasılığının azalmasına yol açmıştır. 4. Üniversite Sınavında Başarı: Öğrenciler, öğretmenlik bölümlerini tercih ederken daha çok üniversite sınavındaki başarı oranlarını dikkate almakta ve bu da öğretmenlik mesleğinin algısını etkilemektedir.

    Resmi ve özel okullardaki sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri nedir?

    Resmi ve özel okullardaki sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri çeşitli faktörlerden etkilenmektedir. Bu faktörler arasında: Çevresel etkenler: Disiplin sorunları, aileler ve velilerle yaşanan problemler, okul yönetimi ve bürokrasi. Kişisel özellikler: Öğretmenin yaşı, cinsiyeti, kıdemi, eğitim seviyesi ve kişilik yapısı gibi bireysel farklılıklar. Fiziki ve sosyal koşullar: Yetersiz fiziki imkanlar, sosyal ve mesleki desteğin eksikliği, ödüllerin yetersizliği. Tükenmişlik, öğretmenlerin iş performansını, öğrenci ile olan etkileşimini ve iş tatminini olumsuz etkiler.

    Yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleği neden tercih edilmiyor?

    Yükseköğretim düzeyinde öğretmenlik mesleğinin tercih edilmemesinin birkaç nedeni vardır: 1. İş Bulma İmkanlarının Kısıtlı Olması: Mezunlar için iş bulma olanaklarının sınırlı olması, adayların öğretmenlik programlarını tercih etmemelerine yol açmaktadır. 2. Öğretmenlik Alanının İlgiyi Çekmemesi: Adayların, öğretmenlik alanının kendilerini ilgilendirmediğini düşünmeleri önemli bir faktördür. 3. Rol Model Öğretmen Eksikliği: Öğrencilerin, eğitim hayatları boyunca kendilerine rol model alabilecekleri bir öğretmen figürü ile karşılaşmamış olmaları da mesleğe olan ilgiyi azaltmaktadır. 4. Öğretmenlerin Motivasyon Eksikliği: Öğretmenlerin düşük maaşlar, müfredat değişiklikleri ve kendilerini geliştirememe gibi sorunlar yaşaması, mesleğe olan motivasyonu düşürmektedir.

    BEP'in öğrencinin bireysel gelişim alanlarına katkı sağlama potansiyeli, öğretmenlerin bu programın hazırlanmasında çeşitli stratejiler benimsemesini gerektirmektedir. Ancak, bu sürecin zorlukları, özellikle web tabanlı destek eğitim ortamlarında daha da belirgin hale gelmektedir.

    BEP'in (Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı) öğrencinin bireysel gelişim alanlarına katkı sağlama potansiyeli, öğretmenlerin çeşitli stratejiler benimsemesini gerektirir. Bu stratejiler arasında: Öğrenci merkezli yaklaşım: Öğrencilerin bireysel gereksinimleri, ilgi alanları ve yetenekleri göz önünde bulundurulmalıdır. Eğitim materyallerinin uyarlanması: Öğrencilerin öğrenme stillerine ve gereksinimlerine uygun materyaller kullanılmalıdır. Öğretim yöntemlerinin çeşitlendirilmesi: Farklı öğretim yöntemleri kullanılarak öğrencilere uygun öğrenme ortamları sağlanmalıdır. İşbirlikçi öğrenme ortamının sağlanması: Öğretmenler, uzmanlar ve ailelerle işbirliği içinde çalışılmalıdır. Düzenli izleme ve geri bildirim: BEP'in uygulanması düzenli olarak izlenmeli ve değerlendirilmelidir. Web tabanlı destek eğitim ortamlarında bu sürecin zorlukları, teknik altyapı, öğrenci-öğretmen etkileşimi ve materyallerin uyarlanması gibi alanlarda ortaya çıkabilir. Bu zorlukların üstesinden gelmek için, öğretmenlerin teknolojik araçları etkin kullanması ve öğrenci geri bildirimlerine göre sürekli güncelleme yapması önemlidir.

    Özellikle dezavantajlı bölgelerde çalışan öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar nelerdir?

    Dezavantajlı bölgelerde çalışan öğretmenlerin karşılaştığı bazı sorunlar şunlardır: Teknolojik altyapı yetersizliği. Ulaşım zorlukları. Bina ve ekipman yetersizlikleri. Yerleşim yerinden kaynaklanan sorunlar. Okul yönetiminden kaynaklanan sorunlar. Öğrenci özellikleri ve düşük başarı. Mesleki doyum eksikliği. Sosyo-ekonomik düzeyin düşük olması. Barınma sorunları. Ayrıca, bu bölgelerde çalışan öğretmenler, genellikle daha tecrübeli iken, dezavantajlı bölgelere daha az tecrübeli öğretmenlerin atanması da bir sorun olarak belirtilmektedir.

    Ekonomik kalkınma ve eğitim düzeyi arasında nasıl bir ilişki vardır?

    Ekonomik kalkınma ve eğitim düzeyi arasında sıkı bir ilişki vardır. Eğitim, ekonomik kalkınmanın temel noktalarından biridir. Eğitimin ekonomik kalkınmaya etkisi şu şekillerde özetlenebilir: İnsan gücü yetiştirme. Verimlilik artışı. Yenilikçilik ve teknoloji gelişimi. Uluslararası rekabet. Ayrıca, eğitim düzeyi ile ekonomik büyüme, siyasal ve toplumsal gelişme arasında doğrusal bir ilişki olduğu bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur.

    Öğretmen işsizliği ve dershane öğretmenliği atanan ve atanmayan öğretmenlerin uyarlanma biçimleri?

    Öğretmen işsizliği ve dershane öğretmenliği, atanan ve atanmayan öğretmenlerin uyarlanma biçimleri şu şekilde özetlenebilir: Atanmayan Öğretmenler: Atanmayan öğretmenler, KPSS sınavına hazırlanarak devlet okuluna atanmayı beklerlerken, aynı zamanda düşük ücretli, geçici ve güvencesiz işlerde çalışmak zorunda kalırlar. Uyarlanma Biçimleri: KPSS Hazırlığı: Öğretmenler, ortalama 1,8 kez KPSS sınavına girer. Farklı İşlere Razı Olma: Atama sıkıntısı arttıkça, aday öğretmenler başka işlere yönelir. Örgütlenme: Ataması Yapılmayan Öğretmenler Platformu (AYÖP) gibi hareketlerle haklarını aramaya çalışırlar. Bu durum, öğretmenlerin mavi yakalılaşmasına ve eğitim emek gücünün metalaşmasına yol açar.