• Buradasın

    Mcdonaldlaştırma teorisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    McDonaldlaşma teorisi, Amerikan sosyolog George Ritzer tarafından ortaya atılan ve McDonald's fast food zincirinin modelinin küreselleşme etkisiyle toplumun birçok alanına yayılması sürecini açıklayan bir kavramdır 12.
    Bu süreçte dört temel boyut öne çıkar:
    1. Verimlilik: En hızlı ve en az maliyetli yöntem sunulur 25.
    2. Hesaplanabilirlik: Ürünlerin nicel özelliklerine ve sunulan hizmete önem verilir 25.
    3. Öngörülebilirlik: Ürün ve hizmetlerin her yerde aynı olması sağlanır 25.
    4. Denetim: Çalışanların ve müşterilerin sıkı bir denetim altında tutulması 25.
    McDonaldlaşma, eğitim, iş, sağlık, seyahat, politika gibi alanları etkileyerek toplumsal yaşam tiplerini şekillendirir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Toplumun McDonaldlaştırılması kitabı ne anlatıyor?

    George Ritzer'in "Toplumun McDonaldlaştırılması" kitabı, McDonald's ve benzeri yapıların temelindeki ilkelerin, Amerikan toplumunun ve dünyanın geri kalanının giderek daha fazla kısmına egemen olma sürecini ele alır. Kitapta ele alınan temel konular: McDonaldlaştırmanın dört boyutu: Verimlilik, hesaplanabilirlik, öngörülebilirlik ve denetim. McDonaldlaşmanın etkileri: Özgürlük ve bireyselliği yok etmesi, insani değerleri hiçe sayması ve akıldışılığa yol açması. McDonaldlaşmanın yayılması: Din gibi dış etkilere kapalı kurumlar ve Fransa gibi Avrupa ülkeleri de bu süreçten etkilenmektedir. Bireysel mücadele: McDonaldlaştırılmış toplumla başa çıkmak için bireysel ve toplumsal olarak akılcılaştırılmamış uygulamaların yaygınlaştırılması önerisi. Kitap, modern topluma eleştirel bir bakış sunar ve okuyucuyu eleştirel düşünmeye sevk eder.

    McDonalds'ın eski konsepti neydi?

    McDonald's'ın eski konsepti, 1948 yılında Richard ve Maurice McDonald kardeşler tarafından San Bernardino, Kaliforniya'da kurulan ilk restoranda şu şekildeydi: Menü: Hamburger, cheeseburger, patates kızartması, milkshake, kahve, yumuşak içecekler ve turta gibi sınırlı sayıda üründen oluşuyordu. Servis: Self-servis tezgahı kullanılmış, siparişe göre özelleştirme yerine yemekler önceden hazırlanmış ve ısı lambalarında sıcak tutulmuştur. Fiyatlandırma: Hamburgerler 15 cent gibi düşük bir fiyata satılmıştır. Operasyonel Sistem: Kardeşler, fast-food endüstrisinde verimliliği artırmak için Henry Ford'un montaj hattı sistemini örnek almışlardır.