İsmail Hakkı Baltacıoğlu, eğitimde reform ve yeni bir toplum inşası için gerekli olan değişiklikleri savunmuştur. Başlıca görüşleri: Eğitimin amacı: Baltacıoğlu'na göre eğitim, fertlerde bir şahsiyet oluşturmayı hedeflemelidir. Eğitim anlayışı: Eğitim anlayışını beş ana ilkeye dayandırmıştır: kişilik, çevre, çalışma, üretim-ürün ve başlatma. Köy Enstitüleri: Köy Enstitülerinin temelini oluşturan "içtimai mektep" fikrini savunmuştur. Tiyatro kullanımı: Tiyatronun eğitim yöntemi olarak kullanılmasına öncülük etmiştir. Milliyetçilik: Milliyetçiliği dil, din ve sanatla tarif etmiş, bu üç olgunun toplumun geleneğini oluşturduğunu savunmuştur. Ayrıca, din, dil ve sanatın toplumun diğer kurumlarını etkilediği ve bu üç kuvvetin olmadan toplumun var olamayacağı veya gelişemeyeceği görüşünü de savunmuştur.