Bu video, Karagöz ve Hacı Cavcav karakterlerinin yer aldığı bir tiyatro performansını göstermektedir. Karagöz penceresinde uyuklarken Hacı Cavcav ona yaklaşır ve komik bir diyalog başlar.. Videoda Karagöz ve Hacı Cavcav, birbirlerini karşılamaya geldiklerini iddia ederler ve bu durumda bir karışıklık yaşanır. Hacı Cavcav Karagöz'e bir bilmece sormak istediğini söyler ancak aklından bilmeceyi unutmuş olur. Diyalog boyunca iki karakter arasında anlam ayrılıkları, komik yanıtlar ve birbirlerini yanlış anlama durumları yaşanır. Video, Hacı Cavcav'ın bilmeceyi hatırlayamaması ve "bir sincap var, sandık açar, kabukları yere saçar" bilmeceyi hatırladığında cevabını unutmasıyla sona erer.
Geleneksel Türk Tiyatrosunun doğaçlamaya dayalı önemli türüdür. Halk malı olan oyunun konuları zamanla değişmiştir. Beyaz perdeye arkadan ışıklandırılmış şekillerin yansıtılmasıyla oynanır. Şeyh Muhammet Küşterî tarafından başlatıldığı için "Küşterî Meydanı" adını almıştır
Lüküs Hayat, Türkiye'nin en tanınmış müzikal eserlerinden biridir. Oyun, Batılılaşmanın yarattığı kültürel erozyonu mizahi bir dille anlatır. Darüşşafaka Oyuncuları, oyunun bilinmeyen yönlerini ortaya çıkarmak istedi
Bu video, Blankitta Tiyatrosu'nda gerçekleşen bir tiyatro etkinliğinin başlangıcını göstermektedir. Sunucu, izleyicilere hitap ederek etkinliğin başlayacağını belirtmektedir.. Videoda, bu gece Blankitta Tiyatrosu'nda yeni bir sanatçı olan Rozalinda'nın sahneye çıkacağı duyurulmaktadır. Sunucu, izleyicilere "geleneksel Blankitta Tiyatrosu'na hoş geldiniz" diyerek etkinliği tanıtmaktadır.
Müjdat Gezen Sanat Merkezi, Türkiye'nin ilk geleneksel tiyatro eğitim kurumudur. Sadri Alışık Kültür Merkezi, kapsamlı oyunculuk eğitimi vermektedir
Muhsin Ertuğrul, Türk tiyatrosunun batılı anlamda kurucusu ve ilk sinema yapımcısıdır. Afife Jale, sahneye çıkan ilk Türk kadın oyuncusudur. Haldun Dormen, Dormen Tiyatrosu'nu kurmuş ve ilk müzikal 'Sokak Kızı İrma'yı sahnelemiştir
Bu video, Açıksa TV'de Ahmet Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Hoca, öğrencilere geleneksel tiyatro konusunu anlatmaktadır.. Videoda geleneksel tiyatro türleri arasında Karagöz, Orta Oyunu, Köy Seyirlik Oyunları ve Meddah oyunları ele alınmaktadır. Özellikle Karagöz oyunu detaylı olarak incelenmektedir. Karagöz'ün diğer adı Hayal Oyunu veya Gölge Oyunu olduğu, deriden kesilmiş şekillerin arkadan ışık verilerek beyaz bir perde üzerine yansıtılmasıyla oynanan bir kukla oyunu olduğu açıklanmaktadır. Ayrıca Karagöz oyununun dört bölümünden (giriş/mukaddime, muhavere/söyleş, fasıl ve bitiş) bahsedilmekte ve oyunun hikayesi, karakterleri (Karagöz, Hacivat ve Şeyh Küşteri) hakkında bilgiler verilmektedir.
Tiyatro, sahnede oyuncuların söz, jest ve mimiklerle olayları canlandırma sanatıdır. MÖ 6. yüzyılda Eski Yunan'da dini törenlerde ortaya çıkmıştır. 16. yüzyıldan itibaren önemli gelişme göstermiştir
Bu video, Altan Erkekli'nin meddah tarzında anlattığı bir hikayeyi içeriyor. Altan Erkekli, geleneksel Türk tiyatrosunun önemli bir parçası olan meddah rolünü canlandırıyor.. Videoda, yaz tatili sırasında ayakkabı tamirhanesine çırak olarak verilen 12 yaşındaki Dursun'un hikayesi anlatılıyor. Dursun, ustasının Beyoğlu'na gittiği sırada dükkana sahip çıkarken, dükkanın altındaki keçe sandığında bulduğu 20 lirayı saklıyor. Ancak dükkana gelen çeşitli satıcılardan (lokmacı, dondurmacı, lahmacuncu, baklavacı ve şöbiyetçi) gelen tekliflere karşı duramıyor. Sonunda ustasının geri döndüğünde, ustasının aslında bu satıcılardan aldığı yiyecekleri torbada getirdiğini öğreniyor. Hikaye, para harcamak yerine satıcılara hayır demeyi öğrenmenin önemini vurguluyor.
Türk tiyatrosu köy ve kent tiyatrosu ile geleneksel tiyatroyu kapsar. Geleneksel tiyatro, İslamiyet öncesi ritüellerden ve Orta Asya'dan gelmiştir. Karagöz, meddah, orta oyunu ve köy seyirlik oyunları temel türlerdir. Köy seyirlik oyunları sosyal düzeni koruma ve kültür aktarımı işlevi görür
Bu video, "Dil Altı Yedi" programında sunucu ve Doğu Hoca adlı bir öğretmen arasında geçen bir eğitim içeriğidir. Doğu Hoca, geleneksel tiyatro konusunda bilgi sahibi bir öğretmen olarak karşımıza çıkmaktadır.. Video, Karagöz oyunlarının yapısını detaylı şekilde anlatmaktadır. Karagöz oyunlarının dört bölümden oluştuğu, bunların sırasıyla mukaddime (giriş), muhavere (kavga), fasıl (asıl bölüm) ve bitiş bölümlerinden oluştuğu açıklanmaktadır. Ayrıca Karagöz oyunlarının Selçuklu döneminde ortaya çıktığı ve perdeye "Şeyh Küşteri Meydanı" denildiği bilgisi de paylaşılmaktadır. Video, LYS sınavına hazırlanan öğrenciler için önemli bilgiler içermektedir.
Bu belgesel, Ankara Büyükşehir Belediye Tiyatrosu'nda genel sanat yönetmenliğini yapan ve geleneksel tiyatronun son kuşak temsilcilerinden biri olan Mehmet Tahir İkiler ile yapılan bir röportajı içermektedir. Videoda ayrıca İkiler'in öğrencisi Şevket Çetin de yer almaktadır.. Belgesel, kukla karagöz sanatının tarihini, tekniklerini ve önemini anlatmaktadır. İçerikte kukla yapımının farklı teknikleri (tahtadan, boya kutularından, portakal sandıklarından, süngerden), Karagöz ve Hacivat karakterlerinin yapılışı, kuklacılığın çocuklara ve büyüklere etkisi ve geleneksel Türk tiyatrosunun en büyük kollarından biri olan temaşa sanatının önemi ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca kukla karagöz sanatı ile tiyatro arasındaki farklar, kuklalarla olan ilişki, peştemal kuşanma töreninin ahilik geleneğinden geldiği ve kuklacı olmanın gerekli özellikleri hakkında bilgiler sunulmaktadır. Belgesel, Mehmet Tahir İkiler'in kukla karagöz oyunu gösterisi ve öğrencisi Şevket Çetin'in kukla yapım sürecini (tasarım, kalıplama, döküm, boyama) anlatmasıyla zenginleştirilmiştir.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında hazırlanmıştır.. Video, göstermeye bağlı edebi metinler konusunu ele alarak başlıyor ve tiyatro türünün tanımı ile özellikleri hakkında bilgi veriyor. Ardından modern Türk tiyatrosu (trajedi, komedi ve dram) ve geleneksel Türk tiyatrosu (karagöz, meddah, ortaoyunu, köz seyirlik oyunları, fasıl ve köy seyirlik oyunları) detaylı olarak inceleniyor. Son bölümde ise geleneksel tiyatro ile modern tiyatro arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak sunuluyor.. Video, bir sonraki derste öğretici metinlerle devam edileceği bilgisiyle sonlanıyor.
Bu video, bir öğretmen ve öğrencinin geleneksel tiyatro konusunu ele aldığı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, orta oyunu hakkında detaylı bilgiler verirken, öğrenci sorular sorarak konuyu pekiştirmektedir.. Video, orta oyunun tanımı ve özellikleri üzerine odaklanmaktadır. Orta oyunun etrafı izleyicilerle kaplı bir alanda oynanan, doğaçlama (tuluat) üzerine dayanan ve canlı insanlar tarafından oynanan bir oyun olduğu anlatılmaktadır. Karagöz ile orta oyunun benzerlikleri ve farklılıkları (Karagöz'ün kuklalar kullanması, orta oyunun ise canlı insanlar kullanması) açıklanmaktadır. Ayrıca orta oyunun ana karakterleri (kavuklu pişekar, şeker, hacivat), bölümleri (mukaddime, fasıl, bitiş) ve oynandığı alan (palanga) hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, Karagöz ve Hacivat tiyatrosunun bir sahnesini göstermektedir. Sahne, Orhan adlı bir kahveci, Atıf adlı bir rakip kahveci ve Şarlo Kemal gibi karakterlerin yer aldığı bir mahalle ortamında geçmektedir.. Video, Orhan'ın kahvesine gelen müşterilerin kahveyi beğenmemesi ve Atıf'ın kahvesini duman etmesiyle başlayan bir çatışmayı konu alıyor. Ardından Şarlo Kemal'in kahvede eğlence düzenlemesi ve Karagöz ile Hacivat'ın sahneye çıkmasıyla devam ediyor. Sahne, Karagöz ve Hacivat'ın Şarlo Kemal'e karşı mücadelesi ve mahalle halkının bu duruma tepkisiyle sona eriyor.
Bu video, Karagöz ve Hacivat karakterlerinin yer aldığı bir Türk halk oyunu performansıdır. Oyunda Karagöz, Hacivat, Hatice Amca ve Kiraz karakterleri yer almaktadır.. Oyun, Karagöz'ün gördüğü rüyayı anlatmasıyla başlar. Karagöz, rüyasında karnıyarık yediğini, iftar sofrasında zeytinli zurna (hurma) yediğini ve sefer taslarıyla dolu yemekler yediğini anlatır. Ancak Hacivat, Karagöz'ün rüyasını yanlış yorumlar ve sofrada yemek yediklerini hatırlatır. Oyun, Karagöz'ün yemeğin üstüne yatması sonucu perdeyi yıktığı ve oyunun sona erdiği bir şekilde sona erer.
Bu video, Türk Dili ve Edebiyatı dersi kapsamında tiyatro konusunu ele alan bir soru-cevap formatındadır.. Video, tiyatro kavramının tanımıyla başlayıp tiyatronun genel özellikleri, konuşma türleri, klasik tiyatronun türleri ve tiyatro ile ilgili temel kavramları açıklamaktadır. Daha sonra Türk tiyatrosunun geleneksel ve modern olarak ikiye ayrılması, geleneksel Türk tiyatrosunun özellikleri ve türleri (karagöz, ortaoyunu, meddah, kukla ve köy seyirlik oyunları) detaylı olarak anlatılmaktadır. Video, geleneksel Türk tiyatrosunun başlıca güldürü ögeleri ve karagöz oyunu hakkında bilgilerle sonlanmaktadır.
Bu video, Karagöz ve Hacivat sanatının tarihsel kökenlerini, karakterlerini ve gelişimini anlatan eğitici bir belgesel formatındadır.. Video, Karagöz ve Hacivat'ın gerçek hayatta yaşayıp yaşamadıkları konusundaki rivayetlerden başlayarak, Osmanlı dönemindeki toplumsal yeri, karakterlerinin özellikleri ve sanatının yapısını detaylı şekilde ele almaktadır. Osmanlı'nın son dönemlerinde yasaklanması, 20. yüzyılda teknolojinin gelişmesiyle etkisini kaybetmesi ve günümüzde bir avuç gönüllü tarafından yaşatılmaya çalışıldığı bilgisi de sunulmaktadır.. Videoda Karagöz'ün halkın ahlak ve sağduyusunun temsilcisi, Hacivat'ın ise medrese eğitimi görmüş entelektüel bir karakter olduğu belirtilmektedir. Ayrıca Karagöz'ün esnek yapısı ve güncel olayları işleyerek toplumsal eleştiri aracı olarak nasıl kullanıldığı, batılılaşma çabalarının geleneksel Türk tiyatrosu üzerindeki etkisi ve Selim Nüzhet'in bu konudaki görüşleri de paylaşılmaktadır.
Bu video, Rexx TV'de Ahmet Hoca ile yapılan bir eğitim dersidir. Hoca, öğrencilere geleneksel tiyatrolar hakkında bilgi vermektedir.. Videoda geleneksel tiyatroların dört ana türü ele alınmaktadır: Karagöz, Orta Oyun, Meddahlık ve Köy Oyunları. Karagöz'ün kağıttan yapılan tasvirlerle oynandığı, Orta Oyunun ise canlı insanlar tarafından ve etrafı seyircilerle çevrili bir alanda (palanga) oynandığı açıklanmaktadır. Meddahlık, hikaye anlatan tek kişilik bir oyun türü olarak tanıtılmakta ve günümüzdeki stand-up ile benzerlik gösterdiği belirtilmektedir. Köy Oyunları ise köylülerin özel günlerde kendi aralarında ortaya çıkardığı, en acemice tür olarak nitelendirilmektedir. Tüm geleneksel tiyatroların tuluata (doğaçlama) dayandığı vurgulanmaktadır.