Emile ya da Eğitim Üzerine adlı eser, Jean-Jacques Rousseau tarafından yazılmış ve eğitimin temel prensiplerini ele almaktadır. Kitapta anlatılan ana konular şunlardır: 1. Çocukluğun Önemi: Çocukluğun, yetişkinliğe geçişin bir ön aşaması olarak değil, başlı başına değerlendirilmesi gereken bir dönem olduğu vurgulanır. 2. Tecrübe Ederek Öğrenme: Doğa, toplum ve olgular, çocuğun eğitiminde üç temel öğretmendir ve bu öğretmenlerin dengeli bir şekilde kullanılması önerilir. 3. Yaşa Uygun Eğitim: Eğitim, çocuğun gelişim evrelerine göre şekillendirilmelidir; ön çocukluk, çocukluk, ön ergenlik ve ergenlik dönemleri için farklı yöntemler önerilir. 4. Ahlâk Eğitimi: 12 yaşına kadar ahlâk anlayışının çocuk eğitimine dahil edilmemesi gerektiği, aksi takdirde eğitimin ahlâksızlaşacağı savunulur. 5. Vatandaşlık Eğitimi: Ergenlik sonrasında bireyin, kendi toplumu ve diğer toplumları kıyaslayarak nerede ve nasıl yaşayacağına karar vermesi gerektiği vurgulanır. 6. Din Eğitimi: Bireyin, yaşadığı tecrübelerden yola çıkarak özgürce din seçmesi gerektiği öne sürülür.