SOLID, yazılım mimarisinde beş temel prensibin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır 13. Bu prensipler, Robert C. Martin (Uncle Bob) tarafından ortaya atılmış ve yazılımın kalitesini, sürdürülebilirliğini ve esnekliğini artırmak için geliştirilmiştir 24.
SOLID prensipleri şunlardır:
- Single Responsibility Principle (SRP) - Tek Sorumluluk Prensibi: Her sınıfın veya modülün sadece bir sorumluluğu olmalıdır 13.
- Open/Closed Principle (OCP) - Açık/Kapalı Prensibi: Yazılım varlıkları genişletmeye açık, ancak değişime kapalı olmalıdır 13.
- Liskov Substitution Principle (LSP) - Liskov Yerine Geçme Prensibi: Türetilmiş sınıflar, temel sınıfların yerine kullanılabilmelidir 13.
- Interface Segregation Principle (ISP) - Arayüz Ayırma Prensibi: Bir sınıf, kullanmadığı metotları içeren arayüzleri implemente etmemelidir 13.
- Dependency Inversion Principle (DIP) - Bağımlılıkların Tersine Çevrilmesi Prensibi: Üst seviye modüller, alt seviye modüllere bağımlı olmamalıdır 13.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: