• Buradasın

    Turboşaft motorlar neden helikopterlerde kullanılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Turboşaft motorlar, helikopterlerde aşağıdaki nedenlerden dolayı kullanılır:
    • Yüksek güç çıkışı 23. Turboşaft motorlar, yüksek güç çıkışı gerektiren uygulamalarda yaygın olarak kullanılır 3.
    • Yüksek güvenilirlik 34.
    • Küçük boyut ve hafiflik 34.
    • Dikey hareket kabiliyeti 5. Turboşaft motorlar, düşük torklu ancak yüksek devirli bir çıkış sağlama özelliğine sahip oldukları için helikopterlerin dikey hareket kabiliyetini artırır 5.
    Ayrıca, pistonlu motorlara göre çok iyi itki/ağırlık oranı vermesi de turboşaft motorların helikopterlerde tercih edilme nedenleri arasındadır 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Helikopterin uçması için kaç motor gerekir?

    Helikopterlerin bir veya iki motoru olabilir. Bazı küçük helikopterler pistonlu motor kullanırken, modern helikopterlerin çoğunda turboşaft veya diğer türbin motorları kullanılır.

    Turboprop helikopter nedir?

    Turboprop helikopter, turboprop motorla çalışan helikopterdir. Turboprop motor, bir pervaneyi doğrudan döndüren bir türbin kullanan hava aracı motorudur. Turboşaft motor ise genellikle helikopterlerde kullanılan ve genellikle rotorları döndüren bir şaft üzerinde çalışan bir türbin kullanan hava aracı motorudur. Turboprop ve turboşaft motorların temel farkları, turboprop motorların pervaneyi doğrudan döndürmesi ve turboşaft motorların pervane dönüşünü bir şaft aracılığıyla rotorlara aktarmasıdır.

    Şaft nedir ne işe yarar?

    Şaft, aracın motorundan aldığı gücü tekerleklere aktaran mekanik bir bileşendir. Şaftın temel işlevleri: Güç aktarımı. Tork dönüşümü. Sarsıntı emilimi. Araç dengesi. Şaft, çoğunlukla arkadan itişli ve dört tekerlekten çekişli araçlarda bulunur.

    Helikopter çeşitleri nelerdir?

    Helikopter çeşitleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Tek rotorlu helikopterler: Ana rotor ve yardımcı rotor bulunur. Çift rotorlu helikopterler: Aracın iki ucunda, biri alçakta olmak üzere eş iki ana rotor bulunur. Tandem rotorlu helikopterler: Biri diğerinin arkasına monte edilmiş, ters yönde dönen iki rotor bulunur. Enine rotorlu helikopterler: Sabit kanatların veya payanda yapılarının uçlarına enlemesine monte edilmiş bir çift ters dönen rotor bulunur. Koaksiyel rotorlu helikopterler: Aynı eksende üst üste monte edilmiş iki ters dönen rotor bulunur. Multicopter (çok rotorlu helikopterler): Üç veya daha fazla rotor kullanır. Ayrıca, taarruz helikopterleri ve genel maksat helikopterleri gibi kullanım amacına göre de sınıflandırma yapılabilir. Bazı taarruz helikopteri örnekleri: T-129 ATAK; Eurocopter Tiger; CAIC Z-10; Bell AH-1Z Viper. Bazı genel maksat helikopteri örnekleri: Sikorsky UH-60 Black Hawk; Boeing AH-64 Apache.

    Helikopterlerde neden türbin kullanılır?

    Helikopterlerde türbin kullanılmasının sebebi, motordan çıkan gücün bir şaftı döndürmek için kullanılmasıdır. Şaft, helikopterin ana rotoru veya kuyruk rotoru için iletimi çevirir. Türbinlerin üzerindeki sıcak ve kompresörler tarafından sıkıştırılmış yüksek basınçlı gazın kanatlarına çarpması ile türbinler dönmeye başlar. Ayrıca, türbinler, kaçan yanma gazlarının gücünü sönümlemek için de kullanılır. Helikopterlerde kullanılan türbinli motorlar 300 ila 3.000 veya daha fazla beygir gücü aralığında çeşitli boyutlardadır. Helikopterlerde kullanılan bazı türbin türleri şunlardır: Serbest türbin. Doğrudan tahrikli türbin. Helikopterlerde kullanılan en yaygın motor, turboşaft motorudur.

    Turboprop ve turboşaft arasındaki fark nedir?

    Turboprop ve turboşaft arasındaki temel fark, turboprop motorların doğrudan pervaneye bağlı olması, turboşaft motorların ise bir şanzıman aracılığıyla pervaneye güç iletmesidir. Diğer farklar: Kullanım Alanı: Turboprop motorlar genellikle uçaklarda, turboşaft motorlar ise genellikle helikopterlerde kullanılır. Bağlantı Türü: Turboprop motorlar, türbinlerden elde edilen mekanik enerjiyi doğrudan pervaneye aktarırken, turboşaft motorlar bu enerjiyi bir şanzıman (transmisyon) aracılığıyla iletir. Bağımsız Hız Kontrolü: Turboşaft motorlarda gaz jeneratörü (çekirdek motor) sabit bir hızda çalışırken, rotor sistemi hızını bağımsız olarak ayarlayabilir.

    Turbo şaft motor hangi uçaklarda kullanılır?

    Turboşaft motorlar, genellikle helikopterler ve büyük yolcu uçaklarının kuyruk kısmında yer alan APU (Auxiliary Power Unit) motorlarında kullanılır. Bazı kullanım örnekleri: Bell 206 helikopteri; Mi-17 helikopteri; Eurocopter Tiger helikopteri. Ayrıca, tekneler, gemiler, tanklar, hovercraftlar ve sabit ekipmanlar gibi yüksek güç çıkışı, yüksek güvenilirlik, küçük boyut ve hafiflik gerektiren uygulamalarda da yaygın olarak kullanılmaktadır.