• Buradasın

    Kömürhan'ın 2. köprüsü nerede?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kömürhan'ın ikinci köprüsü, Elazığ ve Malatya arasında, Fırat Nehri üzerinde bulunmaktadır 12.
    Kömürhan Köprüsü, 2021 yılında hizmete açılmıştır ve 660 metre uzunluğundadır 14. Bu köprü, ters-Y tipi kule olarak tasarlanmış olup, 168,5 metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığı ile dünya literatüründe 4. sırada yer almaktadır 14.
    Ayrıca, 2014 yılında yapımına başlanan ve 2020 yılında tamamlanan Yeni Kömürhan Köprüsü ve Bağlantı Tüneli Projesi de bu bölgede yer almaktadır 5. Bu proje, 4 bin 800 metre uzunluğunda çift tüp tünel, 2 bin 95 metre bağlantı yolu, 1 adet eş düzey kavşak ve 1 adet farklı seviyeli köprülü kavşaktan oluşmaktadır 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Kömürhan'da neden iki köprü var?

    Kömürhan'da iki köprü olmasının sebebi, mevcut eski Kömürhan Köprüsü'nün, Karakaya Barajı'nın yapımından sonra sular altında kalması ve kullanım imkânını yitirmesidir. 2013 yılında, aynı yerde 660 metre uzunluğunda yeni bir köprü yapılması için ihale gerçekleştirilmiştir.

    Kömürhan Köprüsü'nün hikayesi nedir?

    Kömürhan Köprüsü'nün hikayesi şu şekilde özetlenebilir: İlk köprü: Kömürhan Köprüsü'nün yapımına 1638 yılında Sultan 4. Murad'ın Bağdat seferi sırasında karar verilmiş, ancak sultanın ölümü üzerine köprü yarım kalmıştır. Cumhuriyet dönemi: Cumhuriyet döneminde, aynı yere betonarme bir köprü inşa edilmiştir. Karakaya Barajı: Karakaya Barajı'nın yapımıyla köprü sular altında kalmıştır. Yeni köprü: 1983-1986 yılları arasında, eski köprünün üzerine Türkiye’nin ilk dengeli konsol köprüsü olarak yeni bir köprü inşa edilmiştir. Popüler kültür: "Kömürhan Köprüsü Harput'a bakar" dizesiyle Fırat türküsüne konu olmuştur. Güncel durum: 2021 yılında, mevcut köprünün yanına yeni bir köprü daha inşa edilmiştir.

    Kömürhan köprüleri neden yapıldı?

    Kömürhan köprülerinin yapılma nedenleri: Ulaşım kolaylığı: Kömürhan Köprüsü, Elazığ ve Malatya’yı birbirine, Doğu ve Güneydoğu illerini batıya bölünmüş yol standardında bağlamak için inşa edilmiştir. Tarihi yol ağı: Bu bölgede yapılan köprüler, İstanbul’dan Bağdat’a uzanan tarihi yol ağının üzerinde yer aldığı için askeri ve ticari açıdan önemliydi. Taşkınların olumsuz etkilerini azaltma: Fırat Nehri üzerinde yapılan köprüler, özellikle kış ve bahar mevsimlerinde sık sık yaşanan taşkınların ulaşımı olumsuz etkilemesini önlemek amacıyla yapılmıştır. Osmanlı döneminde yapılan ilk Kömürhan Köprüsü, 1929 yılında yaşanan taşkın sırasında yıkılmıştır.

    Kömürhan köprüsü neden önemli?

    Kömürhan Köprüsü'nün önemli olmasının bazı nedenleri: Ulaşım Kolaylığı: Elazığ ve Malatya arasında ulaşımı sağlayan en kısa güzergâh üzerinde bulunur ve alternatifsizdir. Mühendislik Başarısı: 660 m toplam uzunluğu, 380 m orta açıklığı ve 168,5 m yüksekliğindeki tek pilonu ile dünya literatüründe dördüncü sırada yer alır. Yerli Üretim: Proje kapsamında yer alan çift tüplü Kömürhan Tüneli ile birlikte, yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynaklar kullanılmış, tamamen Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edilmiştir. Ekonomik Tasarruf: Karakaya Barajı çevresindeki yolu kısaltarak, yılda 9,3 milyon lira vakitten ve 4,7 milyon lira yakıttan tasarruf sağlar. Çevresel Katkı: Karbon emisyonunu yılda 2.731 ton azaltır.

    Kömürhan Köprüsü ne zaman yapıldı?

    Kömürhan Köprüsü'nün inşa süreci iki farklı dönemde gerçekleşmiştir: 1. 1930-1932: İlk Kömürhan Köprüsü, 5 Temmuz 1930 tarihinde ihaleye çıkarılmış ve 3 Nisan 1932 tarihinde tamamlanmıştır. 2. 1983-1986: Karakaya Barajı'nın yapımından sonra sular altında kalan eski köprünün yerine, 23 Şubat 1983'te yapımına başlanan ve 8 Nisan 1986'da tamamlanan yeni Kömürhan Köprüsü inşa edilmiştir. 2021 yılında ise, mevcut Kömürhan Köprüsü'nün yanına 660 metre uzunluğunda yeni bir köprü (Kömürhan Köprüsü) daha inşa edilmiştir.

    Fırat üzerinde hangi köprüler var?

    Fırat Nehri üzerinde bulunan bazı köprüler şunlardır: Birecik Köprüsü: Şanlıurfa ilinin Birecik ilçesinde, 1951-1956 yılları arasında inşa edilmiştir. Kömürhan Köprüsü: Elazığ ile Malatya'yı birbirine bağlayan, 2021 yılında hizmete açılan modern bir köprüdür. Nissibi Köprüsü: Adıyaman ile Şanlıurfa'yı bağlayan, 2013 yılında tamamlanan bir köprüdür. Deyrizor Asma Köprüsü: Suriye'nin Deyrizor kentinde yer alan bir asma köprüdür. Fırat Demiryolu Köprüsü: Malatya ile Elazığ'ı birbirine bağlayan, 1986 yılında hizmete açılan, 2 bin 30 metre uzunluğundaki demiryolu köprüsü. Hızmalı Köprü: Şanlıurfa'da, Fırat Nehri üzerinde yer alan ve Osmanlı dönemine ait tarihi bir köprü.

    Kömürhan köprüsünün eski hali nasıldı?

    Kömürhan Köprüsü'nün eski hali, 1930 yılında inşa edilen ve 1983-1986 yılları arasında Karakaya Barajı'nın yapımı sırasında sular altında kalan betonarme bir yapıdır. Bu köprü, 543 metre uzunluğunda ahşap bir köprü olarak Birinci Dünya Savaşı yıllarında yapılmış, ancak 22 Nisan 1929'da yaşanan taşkın nedeniyle yıkılmıştır. 1930 yılında, yıkılan köprünün 12 kilometre doğusunda, Kömürhan Boğazı'nda yeni bir köprü inşası için karar alınmış ve bu karar, Mustafa Kemal Atatürk ile Başbakan İsmet İnönü tarafından imzalanmıştır. Kömürhan Köprüsü, orta açıklığı 109,60 metre olan beş gözlü bir yapıydı ve yapıldığı dönemde orta açıklığın uzunluğu bakımından dünyadaki betonarme köprüler arasında altıncı sıradaydı.