• Buradasın

    Parlamento kararları nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Parlamento kararları, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından alınan ve kanun dışında kalan tüm kararları kapsar 12. Bu kararlar üç ana başlık altında toplanabilir:
    1. TBMM'nin iç düzenine yönelik kararlar: TBMM İçtüzüğü'nün değiştirilmesi, milletvekili dokunulmazlığının kaldırılması, milletvekilliğinin düşürülmesi gibi konuları içerir 13.
    2. Yürütme organı ile ilişkileri ve askeri faaliyetlere yönelik kararlar: Cumhurbaşkanı hakkında soruşturma açılması, savaş ilanı, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin yurt dışına gönderilmesi gibi kararları kapsar 13.
    3. Çeşitli organlara başkan/üye seçimi ve atanmasına yönelik kararlar: Kamu Başdenetçisi, Anayasa Mahkemesi üyesi, Hâkimler ve Savcılar Kurulu üyesi gibi kişilerin seçilmesi kararlarını içerir 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Parlamento nedir kısaca?

    Parlamento, başlıca görevi yasama, devlet bütçesini çıkarma ve hükûmeti denetleme olan, üyeleri halk oyu ile belirli bir süre için seçilen meclis veya meclisler topluluğudur.

    24 nisan 1920 meclis kararları nelerdir?

    24 Nisan 1920'de Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından alınan bazı önemli kararlar şunlardır: Hükümet kurulması gerekliliği. Geçici bir hükümet başkanı tanımamanın veya padişah vekili atamanın doğru olmadığı. Milli iradenin mecliste toplanması ve vatanın kaderine hakim kılınması. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin üstünde bir gücün bulunmadığı. TBMM'nin yasama ve yürütme yetkisine sahip olduğu. Meclisten ayrılacak bir heyetin, vekil olarak hükümet işlerini yürüteceği. Meclis başkanının aynı zamanda hükümetin de başkanı olduğu. Padişah ve halifenin durumunun, mevcut baskıdan kurtulduktan sonra meclis tarafından belirleneceği. Bu kararlar, Mustafa Kemal Paşa tarafından bir önerge ile meclise sunulmuş ve oy çokluğuyla kabul edilmiştir.

    Meclis ve parlamento aynı şey mi?

    Evet, meclis ve parlamento aynı şeydir. Parlamento, genellikle bir ülkenin yasama organı olarak tanımlanır ve devletin yasalarını yapma, mevcut yasaları gözden geçirme ile hükümetin işleyişini gözlemleme yetkisine sahiptir. Ancak bazı ülkelerde, “meclis” terimi, parlamentonun tamamını tanımlamak için de kullanılabilir. Ayrıca, tek kamaralı veya iki kamaralı olabilen parlamento yapısı, ülkelerin siyasi sistemine bağlı olarak değişir.

    Parlamenter ve başkanlık sistemi arasındaki fark nedir?

    Parlamenter ve başkanlık sistemi arasındaki bazı farklar şunlardır: Yürütme organı: Başkanlık sisteminde yürütme organı tek kişiden oluşur, o da başkandır. Parlamenter sistemde ise yürütme organı ikili bir yapıdadır; bir tarafta sembolik yetkilerle donatılmış devlet başkanı, diğer tarafta ise başbakan ve bakanlardan oluşan bakanlar kurulu vardır. Başkanın seçimi: Başkanlık sisteminde başkan doğrudan doğruya halk tarafından seçilir. Parlamenter sistemde devlet başkanı genellikle monarşilerde ırsi olarak, cumhuriyet rejimlerinde ise genellikle parlamento tarafından seçilerek göreve gelir. Yasama ve yürütme ilişkisi: Başkanlık sisteminde başkan, yasama organının güvenine dayanmaz ve yasama tarafından görevden alınamaz. Parlamenter sistemde yürütme organı yasama organının güvenine dayanır ve yasama organı hükümeti denetleyebilir, güvenoyuna göre hükümeti görevden alabilir. Aynı kişinin hem yasama hem de yürütme görevinde bulunması: Başkanlık sisteminde bir kimse, yasama ile yürütme organında aynı anda görev alamaz. Parlamenter sistemde aynı kişi hem yasama hem de yürütme görevinde bulunabilir; hem milletvekili olabilir hem de bakan olarak görev yapabilir.

    Parlamenter sistem nedir?

    Parlamenter sistem, yürütme organının yasama organının denetiminde olduğu demokratik bir yönetim sistemidir. Bazı temel özellikleri: Devlet başkanı ve hükûmet başkanı ayrımı: Devlet başkanı genellikle hükûmet başkanından farklı bir kişidir. Yasama organının üstünlüğü: Parlamento, yürütme organını denetleme ve görevine son verme yetkisine sahiptir. Yumuşak kuvvetler ayrılığı: Yasama ve yürütme organları iç içe geçmiş olup, karşılıklı işbirliğine dayanır. Bakanlar kurulunun sorumluluğu: Bakanlar kurulu, yasama organının güvenine dayanır ve her an bu desteği muhafaza etmek zorundadır. Örnekler: Almanya, İtalya, Japonya, Avustralya, Avusturya, Belçika, Kanada, Danimarka, İzlanda, İsrail, Hollanda, Yeni Zelanda, İsveç, Norveç.

    TBMM komisyon kararları nelerdir?

    TBMM komisyon kararları, genel olarak üç ana başlıkta incelenebilir: 1. TBMM'nin iç düzenine yönelik kararlar: TBMM'nin iç tüzüğünün değiştirilmesi, milletvekili dokunulmazlığının kaldırılması, milletvekilliğinin düşürülmesi gibi konuları kapsar. 2. Yürütme organı ve askeri faaliyetlere yönelik kararlar: Cumhurbaşkanı hakkında soruşturma açılması, savaş ilanı, Türk Silahlı Kuvvetlerinin yurt dışına gönderilmesi gibi kararları içerir. 3. Çeşitli organlara başkan/üye seçimi ve atanmasına yönelik kararlar: Kamu Başdenetçisi, Anayasa Mahkemesi üyesi, Hâkimler ve Savcılar Kurulu üyesi gibi pozisyonlara seçim yapılmasını kapsar. Ayrıca, 2024 yılında TBMM'de kurulan araştırma komisyonları da önemli komisyon kararları arasında yer alır: - Erzincan'daki maden kazasının araştırılması komisyonu. - Yapay zeka kazanımlarının belirlenmesi komisyonu. - Çocukların şiddet ve istismardan korunması komisyonu.

    Meclis hükûmeti ile parlamenter sistem arasındaki fark nedir?

    Meclis hükûmeti sistemi ile parlamenter sistem arasındaki temel farklar şunlardır: Yürütmenin Oluşumu: Meclis hükûmeti sisteminde yürütme, yasama organının içinden çıkar ve yasama organı aynı zamanda yürütmeyi de denetler. Parlamenter sistemde ise yürütme, iki başlıdır: Devlet başkanı (cumhurbaşkanı veya kral) ve hükûmet başkanı (başbakan). Hükümet Değişikliği: Meclis hükûmeti sisteminde fesih yetkisi sadece meclise aittir. Parlamenter sistemde parlamentonun hükümeti düşürme yetkisi vardır. Devlet Başkanının Rolü: Meclis hükûmeti sisteminde devlet başkanı, genellikle sembolik yetkilere sahiptir. Parlamenter sistemde devlet başkanı, genellikle monarşilerde ırsi olarak, cumhuriyet rejimlerinde ise parlamento tarafından seçilerek göreve gelir ve yürütmenin etkin kanadı olan bakanlar kurulu genellikle parlamento içerisinden çıkar. Özetle, meclis hükûmeti sistemi, kuvvetlerin yasama organında birleştiği ve yürütmenin yasama tarafından denetlendiği bir yapıdır; parlamenter sistem ise yürütme ve yasama arasında "yumuşak kuvvetler ayrılığı" olan ve hükümetin parlamentonun içinden çıktığı bir sistemdir.