• Buradasın

    Milletvekilinin cezai ve hukuki sorumluluğu nasıl başlar?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Milletvekilinin cezai ve hukuki sorumluluğu, yasama dokunulmazlığı ve sorumsuzluğu çerçevesinde şekillenir 124.
    Yasama sorumsuzluğu, milletvekillerinin meclis çalışmaları sırasında söyledikleri sözler, kullandıkları oylar ve açıkladıkları düşüncelerden dolayı hukuki veya cezai takibata uğramamalarını sağlar 125. Bu koruma, süresizdir ve milletvekili sıfatının kalkmasının ardından da devam eder 15.
    Yasama dokunulmazlığı ise milletvekillerinin, seçilmeden önce veya milletvekilliği sırasında işledikleri iddia edilen bir suç nedeniyle, Meclis'in izni olmadan tutuklanamamalarını, sorguya çekilememelerini ve yargılanamamalarını ifade eder 125. Ancak, ağır cezayı gerektiren suçüstü hali ve Anayasa'nın 14. maddesinde belirtilen durumlar bu hükmün dışındadır 15.
    Dokunulmazlığın kaldırılması, savcının talebi üzerine TBMM Başkanlığı, Anayasa ve Adalet Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma Komisyon ve Genel Kurul'un süreci ile gerçekleşir 145. Dokunulmazlık kalktığında, ilgili suç kapsamında yargılama yapılabilir 45.
    Milletvekili dokunulmazlığı, bazı kesimler tarafından kötüye kullanım ve siyasi kararlarla etkilenme eleştirileri almaktadır 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Cezai ve hukuki sorumluluk arasındaki fark nedir?

    Cezai ve hukuki sorumluluk arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Kapsam ve Amaç: - Cezai sorumluluk, toplumun belirlediği kuralları ihlal eden bireylerin cezalandırılmasını sağlar. - Hukuki sorumluluk, bir kişinin yasaları ihlal etmesi durumunda, zararın tazmin edilmesi için gereken yükümlülükleri ifade eder. 2. Yargı Süreci: - Cezai sorumlulukta, yargılama süreci kamu adına savcılık makamının katılımıyla gerçekleşir ve ceza mahkemeleri tarafından karara bağlanır. - Hukuki sorumlulukta, yargılama, taraflardan birinin dava açması ve bu davayı takip etmesiyle gerçekleşir. 3. Unsurlar: - Cezai sorumluluk için eylemin suç olarak tanımlanmış olması ve failin bu eylemi kasıtlı veya taksirle gerçekleştirmiş olması gerekir. - Hukuki sorumluluk için ise borca aykırı bir davranış ve bu davranıştan doğan bir zarar şarttır.

    Son çıkan milletvekili yasası nedir?

    Son çıkan milletvekili yasası, 31 Mart 2022 tarihinde kabul edilen "Milletvekili Seçimi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun"dur. Bu kanunla yapılan bazı değişiklikler şunlardır: Seçim barajı: Siyasi partiler ve siyasi ittifaklar için seçim barajı %7'ye indirilmiştir. Milletvekili dağılımı: Milletvekili dağılımında ittifakların oyu değil, partilerin ve bağımsız adayların oyları dikkate alınacaktır. Seçime katılma yeterliliği: Siyasi partilerin seçimlere katılabilmesi için TBMM’de grubu bulunma şartı kaldırılmış, bunun yerine ilçe, il ve büyük kongrelerini üst üste iki defadan fazla ihmal etmemiş olma koşulu getirilmiştir.

    Cumhurbaşkanı ve milletvekilleri cezai sorumluluktan muaf mıdır?

    Cumhurbaşkanı ve milletvekilleri cezai sorumluluktan tamamen muaf değildir, ancak bazı ayrıcalıklara sahiptirler. Cumhurbaşkanı, görev süresi boyunca cezai sorumluluğuna ilişkin özel düzenlemeler bulunmaktadır. Milletvekilleri ise yasama dokunulmazlığına sahiptirler.

    Milletvekili hesap verme mekanizması nedir?

    Milletvekili hesap verme mekanizması, politik (siyasi) hesap verebilirlik ve yasal hesap verebilirlik olmak üzere iki ana kategoriye ayrılır. Politik (siyasi) hesap verebilirlik, milletvekillerinin seçim zamanı seçmenlerine hesap vermesidir. Yasal hesap verebilirlik, milletvekillerinin kendi kurumları adına yürüttükleri faaliyetlerden ötürü mahkemelere karşı açıklama yapmak zorunda olmalarıdır. Ayrıca, fiili dar bölge uygulaması, milletvekillerinin hesap verebilirliğini artırmak için önerilen bir yöntemdir.

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu nedir?

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu, yasama bağışıklığı ile sınırlandırılmıştır. Yasama bağışıklığı, iki ana unsuru içerir: 1. Yasama sorumsuzluğu: Meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerden, Mecliste ileri sürülen düşüncelerden dolayı milletvekillerinin sorumlu tutulamaması. 2. Yasama dokunulmazlığı: Milletvekillerinin, meclisin izni olmadan gözaltına alınamaması, tutuklanamaması, sorguya çekilememesi ve yargılanamaması. Ancak, ağır cezayı gerektiren suçüstü hali ve seçimden önce soruşturmasına başlanılmış olmak kaydıyla Anayasanın 14. maddesindeki durumlar bu hükmün dışındadır.

    Milletvekilleri neden hesap verebilir olmalı?

    Milletvekillerinin hesap verebilir olmasının bazı nedenleri: Kamu vicdanını rahatlatmak. Şeffaflık ve güven. Demokratik sorumluluk.

    Milletvekillerine hangi cezalar uygulanmaz?

    Milletvekillerine uygulanmayan bazı cezalar şunlardır: Trafik cezaları: 7 Şubat 2025 tarihli düzenlemeye göre, eski ve yeni milletvekillerinin araçlarına kesilen trafik cezaları TBMM tarafından ödenecektir. TBMM İçtüzüğü'nde öngörülmemiş cezalar: Milletvekillerine, İçtüzük'te öngörülmemiş yeni bir ceza verilemez. Anayasa'ya aykırı cezalar: Milletvekillerine, Anayasa'ya aykırı bir ceza uygulanması mümkün değildir. Milletvekillerine uygulanabilecek cezalar arasında uyarma, kınama, meclisten geçici çıkarma gibi disiplin cezaları bulunmaktadır.