• Buradasın

    Milletvekilleri neden hesap verebilir olmalı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Milletvekillerinin hesap verebilir olmasının bazı nedenleri:
    • Kamu vicdanını rahatlatmak 1. Yolsuzluk, evrakta sahtecilik gibi suçlar işleyen milletvekillerinin yargılanabilmesi, toplum vicdanının kanamasını önler 1.
    • Şeffaflık ve güven 35. Malvarlıklarını açıklamak, seçmenler açısından şeffaflığı artırır ve demokrasiye olan güveni pekiştirir 35.
    • Demokratik sorumluluk 4. Milletvekillerinin, millete ve memlekete hizmet etme anlayışının bir gereği olarak hesap verebilir olması beklenir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu nedir?

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu, yasama bağışıklığı ile sınırlandırılmıştır. Yasama bağışıklığı, iki ana unsuru içerir: 1. Yasama sorumsuzluğu: Meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerden, Mecliste ileri sürülen düşüncelerden dolayı milletvekillerinin sorumlu tutulamaması. 2. Yasama dokunulmazlığı: Milletvekillerinin, meclisin izni olmadan gözaltına alınamaması, tutuklanamaması, sorguya çekilememesi ve yargılanamaması. Ancak, ağır cezayı gerektiren suçüstü hali ve seçimden önce soruşturmasına başlanılmış olmak kaydıyla Anayasanın 14. maddesindeki durumlar bu hükmün dışındadır.

    Milletvekili ne iş yapar?

    Milletvekillerinin bazı görevleri: Yasama faaliyetleri: Yeni yasalar hazırlar, mevcut yasaları kaldırır veya değiştirir. Bakanlar Kurulu'nu denetleme: Bakanlar Kurulu'nun çalışmalarını denetler. Soru önergesi hazırlama: Meclis gündemine soru önergeleri sunar. Bütçe görüşmeleri: Bütçe kanun tasarıları hazırlar veya sunulan tasarıları kabul eder. Meclis araştırmaları: Meclis araştırmaları yapar. Gensoru hazırlama: Gensoru hazırlar. Halkı temsil etme: Seçmenlerinin çıkarlarını savunur ve onların görüşlerini parlamentoda temsil eder. Seçim bölgesi ziyaretleri: Seçim bölgesindeki seçmenlerle bağlantı kurmak için sık sık ziyaretlerde bulunur.

    Milletvekillerinin dokunulmazlığı hangi hallerde kalkar?

    Milletvekillerinin dokunulmazlığı şu hallerde kalkar: Ağır cezayı gerektiren suçüstü hali. Seçimden önce soruşturmasına başlanmış olmak kaydıyla, Anayasa'nın 14. maddesinde belirtilen "demokratik ve lâik Cumhuriyeti ortadan kaldırmayı amaçlayan faaliyetler" kapsamında bir suç. Karma Komisyon ve Genel Kurul'un dokunulmazlığın kaldırılmasına karar vermesi. Dokunulmazlığın kaldırılması, Meclis Genel Kurulu’nun onayıyla mümkündür ve bu karar için basit çoğunluk yeterlidir. Dokunulmazlığı kaldırılan milletvekilinin milletvekilliği sona ermez, ancak hakkında hukuki süreç başlar ve ilgili suç kapsamında yargılama yapılabilir.

    Milletvekili hesap verme mekanizması nedir?

    Milletvekili hesap verme mekanizması, politik (siyasi) hesap verebilirlik ve yasal hesap verebilirlik olmak üzere iki ana kategoriye ayrılır. Politik (siyasi) hesap verebilirlik, milletvekillerinin seçim zamanı seçmenlerine hesap vermesidir. Yasal hesap verebilirlik, milletvekillerinin kendi kurumları adına yürüttükleri faaliyetlerden ötürü mahkemelere karşı açıklama yapmak zorunda olmalarıdır. Ayrıca, fiili dar bölge uygulaması, milletvekillerinin hesap verebilirliğini artırmak için önerilen bir yöntemdir.