• Buradasın

    Cumhurbaşkanı ve milletvekilleri cezai sorumluluktan muaf mıdır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Cumhurbaşkanı ve milletvekilleri cezai sorumluluktan tamamen muaf değildir, ancak bazı ayrıcalıklara sahiptirler.
    Cumhurbaşkanı, görev süresi boyunca cezai sorumluluğuna ilişkin özel düzenlemeler bulunmaktadır 14. Anayasa'nın 105. maddesine göre, Cumhurbaşkanı hakkında suç işlediği iddiasıyla soruşturma açılması, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin üye tam sayısının salt çoğunluğunun vereceği önerge ile mümkündür 15.
    Milletvekilleri ise yasama dokunulmazlığına sahiptirler 14. Anayasa'nın 83. maddesine göre, milletvekilleri Meclis çalışmaları sırasındaki oy, söz ve düşüncelerinden dolayı sorumlu tutulamazlar 24. Ancak, ağır ceza gerektiren suçüstü halleri ve seçimden önce soruşturmasına başlanılmış olmak kaydıyla bazı durumlarda dokunulmazlıkları kaldırılabilir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Milletvekillerine hangi cezalar uygulanmaz?

    Milletvekillerine uygulanmayan bazı cezalar şunlardır: Trafik cezaları: 7 Şubat 2025 tarihli düzenlemeye göre, eski ve yeni milletvekillerinin araçlarına kesilen trafik cezaları TBMM tarafından ödenecektir. TBMM İçtüzüğü'nde öngörülmemiş cezalar: Milletvekillerine, İçtüzük'te öngörülmemiş yeni bir ceza verilemez. Anayasa'ya aykırı cezalar: Milletvekillerine, Anayasa'ya aykırı bir ceza uygulanması mümkün değildir. Milletvekillerine uygulanabilecek cezalar arasında uyarma, kınama, meclisten geçici çıkarma gibi disiplin cezaları bulunmaktadır.

    Cumhurbaşkanı hangi hallerde yargılanır?

    Cumhurbaşkanı, yalnızca "vatana ihanet" suçundan yargılanabilir. Cumhurbaşkanı, görev süresi içinde diğer suçlardan yargılanamaz; görev öncesi veya sonrası kişisel suçları için ise bu süre içinde işlem yapılamaz. Cumhurbaşkanının yargılanması süreci şu şekilde işler: Soruşturma Talebi: Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının salt çoğunluğunun vereceği önergeyle soruşturma açılması istenebilir. Soruşturma Kararı: Meclis, önergeyi en geç bir ay içinde görüşür ve üye tamsayısının beşte üçünün gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verebilir. Yüce Divan Sevki: Türkiye Büyük Millet Meclisi, üye tamsayısının üçte ikisinin gizli oyuyla cumhurbaşkanını Yüce Divan'a sevk edebilir. Yargılama: Yüce Divan'da yargılama üç ay içinde tamamlanır; bu sürede tamamlanamazsa bir defaya mahsus olmak üzere üç aylık ek süre verilir. Cumhurbaşkanının görevi, Yüce Divan'da seçilmeye engel bir suçtan mahkum edilmesi halinde sona erer.

    Cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu nasıl başlar?

    Cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) üye tam sayısının salt çoğunluğunun (301 milletvekili) vereceği önergeyle soruşturma açılması istenmesiyle başlar. Soruşturma süreci şu şekilde işler: 1. Önergenin Görüşülmesi: TBMM, önergeyi en geç bir ay içinde görüşür. 2. Soruşturma Kararı: Üye tam sayısının beşte üçünün (360 milletvekili) gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verilir. 3. Komisyon Kurulması: 15 kişilik bir komisyon tarafından soruşturma yapılır ve rapor iki ay içinde Meclis Başkanlığına sunulur. 4. Genel Kurulda Görüşme: Rapor dağıtımından itibaren on gün içinde Genel Kurulda görüşülür. 5. Yüce Divana Sevk: Üye tam sayısının üçte ikisinin (400 milletvekili) gizli oyuyla Cumhurbaşkanının Yüce Divana sevkine karar verilebilir. Eğer Yüce Divanda seçilmeye engel bir suçtan mahkûm edilirse, Cumhurbaşkanının görevi sona erer.

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu nedir?

    Milletvekillerinin cezai sorumluluğu, Anayasa'nın 83. maddesi ile düzenlenmiştir. Bu maddeye göre: 1. Yasama Sorumsuzluğu: Milletvekilleri, meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerinden, Mecliste ileri sürdükleri düşüncelerden dolayı cezai ve hukuki takibata uğramazlar. 2. Yasama Dokunulmazlığı: Seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yargılanamaz. Bu düzenlemeler, milletvekillerinin görevlerini bağımsız bir şekilde yerine getirebilmelerini sağlamak amacıyla yapılmıştır.

    Milletvekilinin cezai ve hukuki sorumluluğu nasıl başlar?

    Milletvekilinin cezai ve hukuki sorumluluğu, yasama dokunulmazlığı ve sorumsuzluğu çerçevesinde şekillenir. Yasama sorumsuzluğu, milletvekillerinin meclis çalışmaları sırasında söyledikleri sözler, kullandıkları oylar ve açıkladıkları düşüncelerden dolayı hukuki veya cezai takibata uğramamalarını sağlar. Yasama dokunulmazlığı ise milletvekillerinin, seçilmeden önce veya milletvekilliği sırasında işledikleri iddia edilen bir suç nedeniyle, Meclis'in izni olmadan tutuklanamamalarını, sorguya çekilememelerini ve yargılanamamalarını ifade eder. Dokunulmazlığın kaldırılması, savcının talebi üzerine TBMM Başkanlığı, Anayasa ve Adalet Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma Komisyon ve Genel Kurul'un süreci ile gerçekleşir. Milletvekili dokunulmazlığı, bazı kesimler tarafından kötüye kullanım ve siyasi kararlarla etkilenme eleştirileri almaktadır.

    Milletvekilleri neden ceza muafiyeti var?

    Milletvekillerine tanınan ceza muafiyeti, trafik kurallarına uyma konusunda bazı milletvekillerine ayrıcalık tanımak amacıyla getirilmiştir. Bu muafiyetin bazı nedenleri: Görevin önemi: Milletvekilleri, önemli görevleri nedeniyle bazı ayrıcalıklara sahip olabilir. Toplumun düzenini sağlama: Trafik kuralları, toplumun düzenini sağlamak ve can güvenliğini korumak için vardır. 7 Şubat 2025 tarihinde, mevcut ve eski milletvekillerini kapsayan bir ceza muafiyeti düzenlemesi yapılmıştır. Bu düzenleme, TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş'un onayına sunulduktan sonra yürürlüğe girecektir.

    Hangi milletvekillerinin dokunulmazlığı kaldırıldı?

    6 Nisan 2025 tarihi itibarıyla dokunulmazlıkları kaldırılan milletvekilleri şunlardır: 1. DEM Parti Siirt Milletvekili Sabahat Erdoğan Sarıtaş. 2. DEM Parti Eş Genel Başkanı ve Adana Milletvekili Tulay Hatımoğulları Oruç. 3. DEM Parti Mardin Milletvekili Salihe Aydeniz. 4. CHP İstanbul Milletvekili Cemal Enginyurt. 5. Bağımsız Sakarya Milletvekili Ümit Dikbayır. 6. DEM Parti Kocaeli Milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu.