• Buradasın

    İdari işlem türleri kaça ayrılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdari işlemler, doğurdukları hukuki sonuca göre dört ana kategoriye ayrılır:
    1. Genel düzenleyici işlemler: Kamu düzenini sağlamak amacıyla yapılan, genel bir düzeni belirleyen işlemlerdir 13.
    2. Bireysel işlemler: Tek bir kişiye ya da belirli bir grup kişiye yönelik yapılan idari işlemlerdir 13.
    3. Karma işlemler: Hem genel düzenleyici hem de bireysel yönleri barındıran işlemlerdir 1.
    4. Birden fazla kişiye yönelik bireysel işlemler: Birden fazla kişi için özel olarak yapılan idari işlemlerdir 1.
    Ayrıca, idari işlemler tek taraflı ve iki taraflı olarak da sınıflandırılabilir 24. Tek taraflı işlemler, idarenin tek taraflı iradesiyle oluşturulan işlemlerdir (ruhsat verme, izin verme, ceza verme gibi) 24. İki taraflı işlemler ise idare ile özel kişiler arasında karşılıklı irade beyanıyla oluşan işlemlerdir (idari sözleşmeler) 24.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdari işlem ne zaman hükümsüz hale gelir?

    İdari işlem, hukuka aykırı olduğu mahkeme tarafından tespit edildiğinde hükümsüz hale gelir. Bu süreçte: 1. İdari düzeltme yolu: İdari işleme karşı ilk olarak idari düzeltme yoluna başvurulabilir, bu yol sonuç vermezse veya kullanılmak istenmezse idari dava yoluna gidilebilir. 2. İdari dava: İdari yargı yerlerinde açılan dava sonucunda mahkeme, idari işlemin iptaline karar verirse, işlem ortadan kalkar ve hükümsüz olur. İdari dava açma süresi, işlemin tebliğinden itibaren 60 gündür.

    İdare hukuku nedir?

    İdare hukuku, temeli anayasada belirlenen, idarenin faaliyet ve örgütlenmesine ilişkin kurallar öngören, kamuya tanınan üstünlük ve ayrıcalıklar ile bireye tanınan hak ve hürriyetlerin dengelenmesini sağlayan hukuk dalıdır. İdare hukukunun temel ilkeleri: Hukuk devleti ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olması gerektiğini ifade eder. Sosyal devlet ilkesi: Devletin temel hizmetleri ücretsiz sağlaması ve dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini belirtir. Eşitlik ilkesi: İdarenin herkese eşit şekilde hizmet sunması gerektiğini vurgular. İdarenin kanuniliği ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin yasal dayanağı olması gerektiğini belirtir. Merkezden yönetim - yerinden yönetim ilkesi: Türk idari yapılanmasındaki iki temel yönetim sistemini ifade eder. İdarenin bütünlüğü ilkesi: Tüm idari kuruluşların bir bütün olarak idareyi oluşturduğunu belirtir. İdare hukukunun kaynakları: Anayasa; Kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler; Tüzükler; Yönetmelikler; Diğer düzenleyici işlemler; Doktrin (öğreti); İçtihatlar; Teamüller; Genel ilkeler. İdare hukukunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıklar, idari yargıda (idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay) çözümlenir.

    İdari işlemde şekil unsuru nedir?

    İdari işlemde şekil unsuru, idarenin işlemlerini gerçekleştirirken önceden belirlenmiş şekil kurallarına riayet etmesini ifade eder. Şekil unsurunun bazı özellikleri: Yazılılık: İdari işlemler kural olarak yazılı şekle tabidir. Gerekçe: İdari işlemler gerekçeli olmalıdır. Açıklık: Bireyleri bağlayıcı nitelikteki kararlarda, kararın içeriği ve sonucu açıkça belirtilmelidir. Usul: Bazı idari işlemler için belirli usullerin izlenmesi gereklidir. Şekil kurallarına uyulmaması, idari işlemi hukuka aykırı kılar ve iptal nedeni olabilir.

    İdari işlemlerin hukuka aykırılığının yaptırımları nelerdir?

    İdari işlemlerin hukuka aykırılığının yaptırımları şunlardır: 1. İptal Davası: İdari işlemin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle, ilgili idari işlemin iptali için iptal davası açılabilir. 2. Tam Yargı Davası: İdari yaptırım sonucunda maddi veya manevi zarar gören kişiler, bu zararlarının tazmini amacıyla tam yargı davası açabilirler. 3. İdari Başvuru: İdari yaptırımlara karşı, yaptırımı uygulayan idari makama veya üst idareye başvurarak kararın tekrar incelenmesini talep etme yolu olan idari başvuru yapılabilir. 4. Arabuluculuk ve Uzlaşma: Bazı idari yaptırımlar, arabuluculuk veya uzlaşma yoluyla çözüme kavuşturulabilir. Bu yaptırımlar, idarenin hukuka uygun hareket etmesini ve bireylerin haklarının korunmasını sağlar.

    İdari işlemin unsurları nelerdir?

    İdari işlemin unsurları şunlardır: 1. Yetki: İdari işlemi gerçekleştirecek organın bu işlemi yapma yetkisine sahip olması gerekir. 2. Şekil: İdari işlemler genellikle yazılı olmak zorundadır. 3. Sebep: İdari işlemin yapılması için hukuki ve fiili bir dayanak bulunmalıdır. 4. Konu: İşlemin konusu hukuka aykırı olmamalı ve mümkün olmalıdır. 5. Amaç: İdari işlemin amacı, kanunlara ve genel hukuka uygun olmalı, kamu yararını gözetmelidir. Bu unsurlardan birinin eksik olması veya hukuka aykırı olması, idari işlemin geçersiz olmasına yol açar.

    İdari işlemin kendiliğinden sona ermesi nedir?

    İdari işlemin kendiliğinden sona ermesi, işlemin belirli bir süre sınırlaması olmaksızın yürürlüğe girmesi ve süre dolduğunda ya da belirli bir tarihe ulaşıldığında otomatik olarak geçersiz hale gelmesi anlamına gelir. İdari işlemleri sona erdiren sebepler, idarenin iradesi dışındaki sebepler ve idarenin iradesine bağlı sebepler olmak üzere ikiye ayrılır. İdarenin iradesi dışındaki sebepler: İptal. Maddi sebepler. İdarenin iradesine bağlı sebepler: İlga (kaldırma). Geri alma.

    İdarenin 3 temel fonksiyonu nedir?

    İdarenin üç temel fonksiyonu: 1. Yasama fonksiyonu: Genel ve soyut norm koyma, değiştirme ve kaldırma faaliyetidir. 2. Yargı fonksiyonu: Hukuki uyuşmazlıkları ve hukuka aykırılık iddialarını çözümleme ve karara bağlama işlevidir. 3. İdari fonksiyon: Devletin günlük kamu ihtiyaçlarını karşılamak, kamu hizmetlerini sunmak amacıyla yürüttüğü tüm kamusal faaliyetlerdir. İdari fonksiyonun temel özellikleri: Kamu yararı ilkesini esas alır. Kamu gücü kullanılarak yerine getirilir. Süreklilik gösterir. İdari işlemlerle yürütülür.