• Buradasın

    İdare mahkemesi soyut iddialara göre karar verebilir mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdare mahkemesi, soyut iddialara göre karar veremez. İdari yargıda, yargı organı idarenin işlem tesisine gösterdiği sebebin hukuka ve gerçeğe uygun olmasını incelemek zorundadır 2.
    Mahkeme, tarafların ileri sürmediği vakıaları ve delilleri kendiliğinden araştıramaz; bu, kendiliğinden araştırma ilkesinin bir gereğidir 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Bölge İdare mahkemesinde hangi davalar görülür?

    Bölge İdare Mahkemesinde görülen davalar şunlardır: 1. İptal Davaları: Kamu kurum ve kuruluşları tarafından tesis edilen hukuka aykırı işlemlerin iptali amacıyla açılan davalar. 2. Tam Yargı Davaları: Kamu kurumlarının hukuka aykırı işlem veya eylemleri nedeniyle maddi ya da manevi zarara uğrayan bireylerin zararlarının giderilmesi amacıyla açtıkları davalar. 3. Vergi Davaları: Vergi mahkemelerinde görülen, vergi cezaları, haksız tahakkuk eden vergiler ve diğer vergi uyuşmazlıklarını kapsayan davalar. 4. İdari sözleşmeden doğan uyuşmazlıklar: Kamu hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla yapılan idari sözleşmelere aykırılık nedeniyle açılan davalar. Bu mahkemeler ayrıca, ilk derece mahkemeleri tarafından verilen kararlara karşı yapılan itirazları da değerlendirir.

    Mahkemeler neden farklı kararlar verir?

    Mahkemelerin farklı kararlar vermesinin birkaç nedeni vardır: 1. Mevzuatın Yeni Olması veya Sık Değişmesi: Mevzuatın yeni veya sık değişmesi, farklı yorumlara açık olmasına yol açabilir. 2. Görevli Dairelerin ve Heyet Üyelerinin Sık Sık Değişmesi: Mahkemelerin görevleri ve heyet üyelerinin değişmesi, benzer olaylarda farklı kararlara neden olabilir. 3. İçtihat Takibinin Zorluğu: Aynı konuda birden fazla dairenin veya heyetin bulunması ve bunlar arasında koordinasyonun sağlanamaması. 4. Somut Olayların Farklı Değerlendirilmesi: Her somut olayda adaletin, hâkimin veya mahkeme heyetinin vicdani kanaatine göre farklı tezahür etmesi mümkündür. 5. Gerekçe İlkesinin İşletilmemesi: Mahkemenin benzer konuda farklı bir karar vereceği zaman bunun gerekçesini ortaya koymaması.

    İdari yargıda dava nasıl sonuçlanır?

    İdari yargıda dava, aşağıdaki adımlarla sonuçlanır: 1. Dava Dilekçesi Hazırlama: Davacı, idari işlemin iptali veya bir hakkın tesisi için dilekçe hazırlar ve ilgili idare mahkemesine başvurur. 2. Dosyanın İncelenmesi: Mahkeme, davacı tarafından sunulan dilekçe ve belgeleri inceler, eksik belge varsa tamamlaması için davacıya süre verir. 3. Karşı Tarafın Savunması: Dava konusu olan idari işlemi gerçekleştiren idare, savunmasını mahkemeye sunar. 4. Keşif ve Bilirkişi İncelemesi: Mahkeme, davanın niteliğine göre keşif veya bilirkişi incelemesi talep edebilir. 5. Karar Verme Süreci: Mahkeme, tarafların beyanlarını, sunulan delilleri ve hukuki düzenlemeleri değerlendirerek karar verir. Dava sonucuna göre iptal davası açılırsa, hukuka aykırı işlem iptal edilir ve işlemden doğan sonuçlar ortadan kalkar. İdari davalarda sürecin doğru yönetilmesi için hukuki danışmanlık almak önemlidir.

    İdari mahkemeden gelen karar kesin mi?

    İdari mahkemeden gelen kararlar kesin değildir. İlk derece mahkemeleri tarafından verilen kararlara karşı, belirli şartlar altında istinaf yoluna başvurulabilir. İstinaf incelemesi sonucunda bölge idare mahkemesinin verdiği kararlar da kesin olmayabilir ve bu kararlara karşı Danıştay'da temyiz yoluna gidilebilir. Bazı davalar ise doğrudan kesin karar niteliğindedir ve bu kararlara karşı herhangi bir üst yargı yoluna başvurulamaz.

    İdare mahkemesi ve vergi mahkemesi arasındaki fark nedir?

    İdare mahkemesi ve vergi mahkemesi arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Görev Alanı: İdare mahkemesi, idarenin hukuka aykırı işlem ve eylemlerine karşı açılan idari davalara bakarken, vergi mahkemesi idarenin vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümler ile bunların zam ve cezalarına ilişkin iptal ve tam yargı davalarına bakar. 2. Yetki: İdare mahkemeleri, vergi mahkemelerinin görevine giren davalar ve ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’da görülen davalar dışındaki tüm iptal davaları ve tam yargı davalarında yargılama yapar. 3. Karar Türleri: İdare mahkemesi, idari işlemlerin hukuka uygunluğunu denetlerken, yerindeliğini denetlemez.

    İdare mahkemesinde aşamalar nelerdir?

    İdare mahkemesinde dava süreci şu aşamalardan oluşur: 1. Dava Açma: Davacının, idari işlemin tebliğinden itibaren iptal davalarında 60 gün, tam yargı davalarında ise 1 yıl içinde dava açması gerekmektedir. 2. Ön İnceleme: Mahkeme, dava şartlarını inceler ve davanın yetkili mahkemede açılıp açılmadığını kontrol eder. 3. Delil ve Savunma Süreci: Taraflar, delillerini sunar ve savunmalarını yapar. 4. Karar Aşaması: Mahkeme, idari işlemin hukuka uygun olup olmadığını değerlendirerek karar verir. 5. Temyiz ve İtiraz: Taraflar, mahkeme kararına karşı Danıştay’a veya bölge idare mahkemelerine başvurabilir. Bu süreçte, uzman bir avukat ile çalışmak, hak kayıplarını önlemek açısından büyük önem taşır.

    İdare mahkemesi ilk duruşmada ne yapar?

    İdare mahkemesinde ilk duruşmada mahkeme, duruşmanın yapılmasından itibaren 15 gün içinde kararını verir. İlk duruşmanın ardından başka bir duruşma günü verilmez. Duruşmada yapılanlar şunlardır: 1. İdari dava dilekçesi ve eklerinin incelenmesi: Mahkeme, öncelikle usuli bir eksiklik olup olmadığını kontrol eder ve eksiklik yoksa dilekçeyi dava açılan idari merciye gönderir. 2. Tanık dinlenmesi ve delillerin değerlendirilmesi: İdare mahkemesinde tanık dinlenmesi ve ifade alınması gibi bir yöntem yoktur, ancak tüm bilgi ve belgeler toplandıktan sonra bilirkişi incelemesi yapılabilir veya keşif gerçekleştirilebilir. 3. Kararın tebliği: Duruşma sonunda mahkeme, duruşmayı bitirir ve taraflara gerekçeli kararını tebliğ eder.