• Buradasın

    Danıştay hangi kanuna tabi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Danıştay, 6 Ocak 1982 tarihli ve 2575 sayılı Danıştay Kanunu'na tabidir 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini iki aşamalı denetimle denetler: 1. Maddi ve hukuki olayların gerçeğe uygunluğu: İdarenin gösterdiği gerekçelerin ve maddi olayları nitelendirmesinin denetimi yapılır. 2. Yetkinin kullanılma amacı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı ve hizmetin gerekleri doğrultusunda kullanıp kullanmadığının kontrolü sağlanır. Ayrıca, anayasal ilkelere uygunluk da denetim kriterleri arasındadır; idare, eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti gibi ilkelere uygun hareket etmek zorundadır. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken açık hata oluşturup oluşturmadığını da değerlendirir.

    Sayıştay Danıştay ve Yargıtay nedir?

    Sayıştay, Danıştay ve Yargıtay, Türkiye Cumhuriyeti'nin en üst düzeydeki yargı ve denetim kurumlarıdır. Görev ve yetkileri şu şekildedir: 1. Sayıştay: Kamu kaynaklarının etkili ve verimli bir şekilde kullanılıp kullanılmadığını denetler. 2. Danıştay: İdari yargı alanında yetkilendirilmiş en üst düzey mahkemedir. 3. Yargıtay: Adli yargı alanında giren konularda temyiz incelemesi yapan yüksek yargı makamıdır.

    Danıştay ve Sayıştay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Sayıştay arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Görev Alanı: - Danıştay, Türkiye'de idari yargının en üst merciidir ve yürütmenin eylem ve işlemlerini denetler. - Sayıştay, kamu harcamalarını ve gelirlerini denetleyerek mali denetim yapar. 2. Yetki: - Danıştay, idari davalara bakar ve yargı kararlarını verir. - Sayıştay, denetim sonuçlarını raporlar ve kamu kaynaklarının etkili ve verimli kullanılmasını sağlar. 3. Anayasa Konumu: - Danıştay, anayasa tarafından belirlenmiş bir kurumdur. - Sayıştay, 1982 Anayasası'nda yargı bölümünde düzenlenmiştir.

    Danıştay hangi davalara bakar?

    Danıştay, iki ana kategoride davalara bakar: 1. Yargısal Davalar: - İlk derece mahkemesi olarak: Cumhurbaşkanı kararnameleri, Bakanlar Kurulu kararları ve merkezi yönetim kuruluşlarının düzenleyici işlemlerine karşı açılan iptal davaları gibi davaları görür. - Temyiz incelemesi: Bölge İdare Mahkemelerinin kararlarına karşı yapılan temyiz başvurularını karara bağlar. 2. Danışma ve İnceleme Davaları: - Kanun tasarıları hakkında görüş bildirir. - Tüzük ve yönetmeliklerin hukuka uygunluğunu inceler. - Kamu idarelerinin hukuki ihtilafları hakkında görüş sunar.

    2577 sayılı kanun 3 maddesi nedir?

    2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesi, idari davaların açılması ve dilekçelerde bulunması gereken hususları düzenler: 1. İdari davalar, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılır. 2. Dilekçelerde şu bilgiler yer alır: - Tarafların ve varsa vekillerinin veya temsilcilerinin ad ve soyadları veya unvanları ve adresleri ile gerçek kişilere ait Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası; - Davanın konu ve sebepleri ile dayandığı deliller; - Davaya konu olan idari işlemin yazılı bildirim tarihi; - Vergi, resim, harç, benzeri mali yükümler ve bunların zam ve cezalarına ilişkin davalarda uyuşmazlık konusu miktar; - Vergi davalarında davanın ilgili bulunduğu verginin veya vergi cezasının nevi ve yılı, tebliğ edilen ihbarnamenin tarihi ve numarası ve varsa mükellef hesap numarası. 3. Dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örnekleri dava dilekçesine eklenir ve dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örnekleri karşı taraf sayısından bir fazla olur.

    2577 sayılı kanun 20 maddesi nedir?

    2577 sayılı Kanun'un 20. maddesi, idari yargılama usulünde dosyaların incelenmesine ilişkin hükümleri içerir. Bu maddeye göre: 1. Danıştay, bölge idare mahkemeleri ile idare ve vergi mahkemeleri, bakmakta oldukları davalara ait her türlü incelemeyi kendiliğinden yapar. 2. Haklı sebeplerin bulunması halinde, bu süre bir defaya mahsus olmak üzere uzatılabilir. 3. Devletin güvenliğine veya yüksek menfaatlerine ilişkin bilgi ve belgeler, Cumhurbaşkanı veya ilgili bakan tarafından verilmeyebilir; bu durumda verilmeyen belgelere dayanılarak karar verilemez.

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Görev Alanı: - Danıştay, idari yargıda en yüksek merci olarak faaliyet gösterir ve idari davaların çözümünde önemli bir rol oynar. - Yargıtay, ceza ve hukuk davalarının son temyiz merciidir ve hukuka aykırı kararları düzeltir. 2. İnceleme Konusu: - Danıştay, idari işlemlerin hukuka uygunluğunu denetler ve yönetmeliklere göre karar verir. - Yargıtay, hukuki normlar ve yasaların doğru yorumlanması ve uygulanması temel alınarak kararlar verir. 3. Merkez ve Daireler: - Danıştay'ın merkezi Ankara'dadır ve farklı idari alanlarda uzmanlaşmış dairelerden oluşur. - Yargıtay, Türkiye'nin dört bir yanında bulunan 20 bölge adliye mahkemesine bağlı dairelerden oluşur.