• Buradasın

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında fark var mı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Evet, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında farklar vardır:
    1. Çıkarma Yetkisi: Kanun, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından çıkarılırken, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi yürütme organı olan Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılır 23.
    2. Hiyerarşik Güç: Kanunlar, normlar hiyerarşisinde en üst konumda yer alırken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri kanunlarla eşdeğer normlar olup, onlara aykırı olamaz 15.
    3. Konu Sınırlaması: Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükler, ceza hukuku, vergilendirme gibi konular kararnamelerle düzenlenemezken, kanunlar bu alanlarda değişiklik yapabilir 12.
    4. Geçerlilik Süresi: Kanunların yürürlükten kaldırılması için Meclisin yeni bir kanun çıkarması gerekirken, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda hükümsüz hale gelir 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kanun ve yasa aynı şey mi?

    Evet, "kanun" ve "yasa" aynı şeyi ifade eder.

    Hangi durumlarda kanun hükmünde kararname çıkarılır?

    Kanun hükmünde kararname (KHK) çıkarma durumları: Olağan durumlar: TBMM tarafından hükümete belirli konularda yetki verildiğinde çıkarılır. Olağanüstü haller: Cumhurbaşkanı başkanlığındaki Bakanlar Kurulu, olağanüstü hâl veya sıkıyönetim ilan edildiğinde, önceden yetki kanununa gerek duymadan KHK çıkarabilir. KHK ile düzenlenemeyecek konular: Temel hak ve özgürlükler; Kişi hak ve ödevleri; Siyasi hak ve ödevler; Ceza hukuku, seçim kanunları ve siyasi partilere ilişkin düzenlemeler.

    Cumhurbaşkanı kararnamesi ile kanun değiştirilebilir mi?

    Cumhurbaşkanı kararnamesi ile kanun değiştirilemez. Anayasaya göre (m.104/17), Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması halinde kanun hükümleri uygulanır.

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında bir çelişki olursa hangisi uygulanır?

    Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kanun arasında bir çelişki olduğunda, kanun hükümleri uygulanır. Ayrıca, Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükümsüz hale gelir.

    Hangi konularda Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi çıkarılamaz?

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, aşağıdaki konularda çıkarılamaz: 1. Temel haklar, kişi hakları ve ödevleri: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan bu konular kararname ile düzenlenemez. 2. Münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular: Anayasada bu şekilde belirtilen konularda kararname çıkarılması yasaktır. 3. Kanunda açıkça düzenlenen konular: Kanunda açıkça hüküm bulunan konularda da kararname çıkarılamaz. 4. Yasama dokunulmazlığı: Milletvekilleri, Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar için yasama dokunulmazlığına ilişkin hükümlerden yararlanılan konularda kararname düzenlenemez.

    Kanun hükmünde kararname nedir?

    Kanun Hükmünde Kararname (KHK), yürütme organı tarafından çıkarılan ve kanun gücüne sahip düzenlemeleri ifade eder. Özellikleri: - KHK'lar, yasama yetkisini elinde bulunduran Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) tarafından belirlenen çerçevede çıkarılır. - Olağan ve olağanüstü olmak üzere ikiye ayrılırlar. - Temel hak ve özgürlükler ile cezai hükümler hakkında düzenleme yapılamaz. - Yürürlüğe girdikten sonra Meclis onayına sunulmaları gerekir. - Anayasa Mahkemesi, Anayasa’ya aykırı olması durumunda KHK'ları iptal etme yetkisine sahiptir.

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile hangi mevzuat değiştirilebilir?

    Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CK) ile değiştirilebilecek mevzuat, yürütme yetkisine ilişkin konularla sınırlıdır. CK ile düzenlenebilecek konular: bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri, teşkilat yapısı; Devlet Denetleme Kurulu; Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği; üst kademe kamu yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esaslar. CK ile düzenlenemeyecek konular: Anayasanın ikinci kısmının birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleri; dördüncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler; Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konular; kanunda açıkça düzenlenen konular.