• Buradasın

    CMK'ya göre müdafi ne zaman görevlendirilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu (CMK) uyarınca müdafi, aşağıdaki durumlarda görevlendirilir:
    • Şüpheli veya sanığın istemine bağlı olarak 14. Şüpheli veya sanık, müdafi seçebilecek durumda olmadığını beyan ederse, istemi halinde bir müdafi görevlendirilir 14.
    • Zorunlu müdafilik gerektiren hallerde 12. Bu haller arasında:
      • şüphelinin veya sanığın çocuk olması 12;
      • şüphelinin veya sanığın kendisini savunamayacak derecede malul, sağır veya dilsiz olması 12;
      • alt sınırı beş yıldan fazla hapis cezasını gerektiren suçlardan dolayı yapılan soruşturma ve kovuşturmalar yer alır 124.
    Ayrıca, vekil vasıtasıyla takip edilen işlerde tebligatın vekile yapılacağı ve sanığa yapılacak tebligatlarla ilgili CMK hükümlerinin saklı olduğu düzenlenmiştir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    CMK'ya göre müdafilik görevinden yasaklanma nedir?

    CMK'ya göre müdafilik görevinden yasaklanma, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 151. maddesinde düzenlenmiştir. Müdafi hakkında yasaklama kararı verilebilmesi için şu şartların tümünün bulunması gerekir: Müdafi, suç işlemek amacıyla örgüt kurma suçu (TCK m. 220), silahlı örgüt kurmak suçu (TCK m. 314) veya terör suçlarından dolayı haklarında açılmış soruşturma veya kovuşturma sebebiyle tutuklu bulunan bir şüpheli veya sanığın müdafiliğini üstlenmiş olmalıdır. Müdafi hakkında, bu suçlardan dolayı kovuşturma açılmış olmalıdır. Müdafiin görevden yasaklanması kararı, sadece belirtilen suçlardan dolayı tutuklama kararı verilen şüpheli ve sanığın müdafiliğini yapmakla sınırlı bir yasaktır. Kovuşturma sonunda mahkûmiyet dışında bir karar verilmesi halinde, kararın kesinleşmesi beklenmeksizin yasaklama kararı kendiliğinden kalkar. Müdafi, belirtilen suçların dışındaki suçlardan tutuklu ya da tutuksuz yargılanan şüpheli veya sanıkların müdafiliğini yapmaya devam edebilir. Müdafiin mahkeme kararıyla yasaklanması durumunda, yasaklama kararı devam ettiği sürece yasaklı müdafi, ilgili sanık veya şüphelinin müdafiliğini yapamaz. Müdafiin yasaklanması hali, zorunlu müdafilik gerektiren bir durum olduğundan, mahkemenin görevden yasaklama kararının, hem tutuklu şüpheli veya sanığa hem de yeni bir zorunlu müdafi görevlendirilmesi için ilgili baro başkanlığına derhal bildirilmesi zorunludur.

    CMK mevzuatı nedir?

    CMK (Ceza Muhakemesi Kanunu) mevzuatı, Türkiye'de ceza muhakemesinin nasıl yapılacağını, bu sürece katılan kişilerin (hâkim, savcı, avukat, şüpheli, sanık vb.) hak, yetki ve yükümlülüklerini, korumaya ilişkin tedbirleri ve mahkeme kararlarına karşı denetim yollarını düzenleyen geniş anlamlı kurallar bütünüdür. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu, 4 Aralık 2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde kabul edilmiş ve 1 Haziran 2005 tarihinde yürürlüğe girmiştir. CMK mevzuatına şu sitelerden ulaşılabilir: mevzuat.gov.tr; cocukhaklari.barobirlik.org.tr; barandogan.av.tr.

    CMK'ya göre soruşturma evresi nedir?

    CMK'ya göre soruşturma evresi, yetkili mercilerce suç şüphesinin öğrenilmesinden iddianamenin kabulüne kadar geçen evredir. Soruşturma evresinin amacı, söz konusu suçun oluşup oluşmadığını tespit etmek ve kamu davası açılarak kovuşturma evresine geçilip geçilmeyeceğini belirlemektir. Bu evrede Cumhuriyet savcısı, doğrudan veya adli kolluk görevlileri aracılığıyla her türlü araştırmayı yapabilir ve kamu görevlilerinden bilgi talep edebilir. Soruşturma evresi, iki şekilde sona erer: Kovuşturmaya yer olmadığı kararı (takipsizlik). Kamu davasının açılması.

    CMK zorunlu müdafilik hangi hallerde istenir?

    5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu (CMK) uyarınca zorunlu müdafilik gerektiren haller şunlardır: Şüpheli veya sanığın çocuk olması. Şüpheli veya sanığın kendisini savunamayacak derecede malul, sağır veya dilsiz olması. Soruşturma veya kovuşturma konusu suçun cezasının alt sınırının beş yıldan fazla hapis cezasını gerektirmesi. Resmi bir kurumda kusur yeteneğinin araştırılması için gözlem altına alınmasına karar verilecek olması. Tutuklama talebiyle mahkemeye sevk edilmesi. Davranışları nedeniyle, hazır bulunmasının duruşmanın düzenli olarak yürütülmesini tehlikeye sokacağı anlaşılan sanığın yokluğunda duruşma yapılması. Kaçak sanık hakkında duruşma yapılması. Bu hallerde, şüpheli veya sanığın talebi olmasa dahi veya açıkça müdafi istemediğini beyan etse bile müdafi görevlendirme zorunluluğu bulunmaktadır.

    CMK ve AAÜT neden farklı?

    CMK (Ceza Muhakemesi Kanunu) ve AAÜT (Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi) farklı yasal dayanaklara sahiptir ve bu nedenle birbirinden farklıdır. CMK, yargılama giderlerinin kimlere yükletileceğini belirler ve beraat eden sanık yararına vekalet ücretine hükmedilmesi gerektiğini öngörür. AAÜT ise avukatların hukuki hizmetler karşılığında müvekkillerinden alabilecekleri asgari ücretleri düzenler.

    CMK'ya göre müdafi dosyayı inceleyebilir mi?

    Evet, CMK'ya göre müdafi (şüpheli veya sanığın savunmasını yapan avukat), soruşturma evresinde dosya içeriğini inceleyebilir ve istediği belgelerin bir örneğini harçsız olarak alabilir. Ancak, müdafiin dosyayı inceleme veya belgelerden örnek alma yetkisi, soruşturmanın amacını tehlikeye düşürebilecek ise Cumhuriyet savcısının istemi üzerine sulh ceza hakiminin kararıyla kısıtlanabilir. Kovuşturma evresinde ise müdafi, iddianamenin mahkeme tarafından kabul edildiği tarihten itibaren dosya içeriğini ve muhafaza altına alınmış delilleri inceleyebilir; bütün tutanak ve belgelerin örneklerini harçsız olarak alabilir.

    CMK 311/1-e nedir?

    CMK 311/1-e, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 311. maddesinin birinci fıkrasının (e) bendini ifade eder. Bu bent, hükümlü lehine yargılamanın yenilenmesi nedenlerini düzenler ve şu durumu kapsar: > "Yeni olaylar veya yeni deliller ortaya konulup da bunlar yalnız başına veya önceden sunulan delillerle birlikte göz önüne alındıklarında sanığın beraatini veya daha hafif bir cezayı içeren kanun hükmünün uygulanması ile mahkum edilmesini gerektirecek nitelikte olursa". Bu madde, kesinleşmiş hükümlerde adli hataların giderilmesi için olağanüstü bir kanun yolu olan yargılamanın yenilenmesi talebini düzenler.