• Buradasın

    Amortismanda gider kısıtlaması ne zaman başladı?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Amortismanda gider kısıtlaması, 1 Ocak 2020 tarihinde yürürlüğe girmiştir 14.
    Bu düzenleme, 7194 sayılı Kanun ile Gelir Vergisi Kanunu’nun 40. maddesi ve Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 6. maddesi kapsamında getirilmiştir 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    5 yıl amortisman ne demek?

    5 yıl amortisman, bir duran varlığın (makine, bina, taşıt vb.) 5 yıllık bir süre boyunca değer kaybetmesi anlamına gelir. Amortisman, işletmelerin bir yıldan uzun süre kullanmayı planladıkları varlıkların zaman içinde aşınma, yıpranma veya teknolojik eskime nedeniyle uğradığı değer kaybının muhasebeleştirilmesidir. Amortisman hesaplaması, varlığın türüne göre normal (eşit tutarlı) amortisman yöntemi, azalan bakiyeler (hızlandırılmış) amortisman yöntemi, kıst amortisman yöntemi gibi farklı yöntemlerle yapılabilir.

    Amortismanda faydalı ömür nasıl belirlenir?

    Amortismanda faydalı ömür, bir varlığın işletme açısından ekonomik fayda sağladığı süreyi ifade eder. Faydalı ömrün belirlenmesinde dikkate alınan bazı unsurlar: Varlığın türü: Bilgisayarlar, taşıtlar ve demirbaşlar gibi genel varlıklar ile tarım ve ağaç ürünleri imalatı gibi sektörlere özgü varlıkların faydalı ömürleri farklılık gösterir. Kullanım süresi: Bir varlığın bir yıldan fazla kullanılması bekleniyorsa amortismana tabi tutulur. Varlığın maliyeti: Amortisman oranı, varlığın maliyetine göre hesaplanır. Faydalı ömür belirleme sürecinde ayrıca, varlığın beklenen faydası, kalan değeri ve kullanım süresi gibi faktörler de göz önünde bulundurulur. Faydalı ömür, doğru bir şekilde tahmin edilmezse amortisman hesaplamaları yanlış yapılabilir.

    Amortismanın kkeg durumu nedir?

    Amortismanlar, kanunen kabul edilmeyen giderler (KKEG) kapsamında değerlendirilebilir. Kurumlar Vergisi Kanunu'na göre, işletmenin esas faaliyet konusu ile ilgili olmayan yat, kotra, tekne, sürat teknesi gibi motorlu deniz taşıtları ile uçak, helikopter gibi hava taşıtlarının giderleri ve amortismanları KKEG olarak kabul edilir. Ayrıca, kullanılan yabancı kaynakları öz sermayesini aşan işletmelerde, amortismanlar dahil olmak üzere, yabancı kaynaklara ilişkin faiz, komisyon, vade farkı, kâr payı, kur farkı ve benzeri adlar altında yapılan gider ve maliyet unsurlarının %10’u da KKEG kapsamındadır. Hangi giderlerin KKEG olduğuna, vergi hukukunun genel ilkelerine aykırılık veya diğer yasa hükümlerine ters düşme durumuna göre karar verilir. Vergi mevzuatı sık sık değiştiği için, güncel bilgiler için bir vergi danışmanına başvurulması önerilir.

    Amortismansız dönem nedir?

    Amortismansız dönem, bir varlığın amortisman ayrılmayan dönemi anlamına gelir. Amortisman, varlıkların aşınma, yıpranma veya eskime nedeniyle değer kaybettiğini ifade eder ve bu değer kaybı, varlığın faydalı ömrü boyunca gider olarak kaydedilir. Amortismansız dönem, genellikle bir varlığın ilk satın alındığı yıl veya varlığın kullanıma hazır hale geldiği dönem olarak kabul edilir. Örneğin, bir makine satın alındığında, ilk yıl için amortisman ayrılmaz çünkü varlık henüz kullanıma başlamamıştır. Ancak, amortisman ayrılması zorunlu değildir; işletmeler amortisman ayırmamayı tercih edebilirler, ancak bu durumda ilgili amortisman hakkı kaybedilir ve sonraki yıllarda eksik amortisman ayrılması mümkün olmaz.

    Amortismanda maliyete neler dahil edilir?

    Amortismanda maliyete dahil edilen unsurlar, varlığın alım maliyetini ve varsa ek masrafları içerir. Bu unsurlar şunlardır: Varlığın alım maliyeti. Ek masraflar. Amortismana tabi olan varlıklar arasında binalar, makine ve teçhizat, araçlar, demirbaşlar ve maddi olmayan varlıklar (patent, lisans, yazılım) bulunur. Amortisman hesaplamaları, varlığın faydalı ömrü ve amortisman oranı gibi faktörlere göre değişir.

    Kıst ve hızlandırılmış amortisman nedir?

    Kıst ve hızlandırılmış amortisman kavramları, işletmelerin duran varlıklarının değer kaybını hesaplama yöntemleriyle ilgilidir. 1. Kıst Amortisman: Bu yöntem, özellikle binek otomobillerde uygulanır ve varlığın yılın ortasında işletmeye alınması durumunda, o yıl için tam bir yıl değil, sadece işletmede kaldığı süre kadar amortisman ayrılmasını sağlar. 2. Hızlandırılmış Amortisman (Azalan Bakiyeler Yöntemi): Bu yöntemde, varlıkların giderleşme hızı normal amortismana oranla iki kat daha fazladır.

    Amortismanın en yüksek oranı nedir?

    Amortismanın en yüksek oranı, azalan bakiyeler (çarpıcı bakiyeler) yönteminde, normal amortisman oranının iki katı olarak hesaplanır, ancak bu oran %50'yi geçemez. Örneğin, normal amortisman oranı %20 ise, azalan bakiyeler yönteminde bu oran %40 olarak uygulanır (normal oranın iki katı).