• Buradasın

    Amortisman ayrılan binek araç lastiği nasıl işlenir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Binek araç lastikleri, amortisman ayrılan bir varlık değildir 15.
    339 ve 333 sıra numaralı tebliğlere göre, otomobil, kamyon, minibüs, midibüs, yük arabaları ve benzeri araçlara ait lastiklerin faydalı ömrü 2 yıldır ve amortisman oranı %50 olarak uygulanır 23. Ancak, ekonomik ömrü 1 yıldan az olan lastikler doğrudan gidere yazılabilir 3.
    Binek araç lastikleri için yapılan muhasebe kaydı, ticari araç ve binek araç ayrımına göre değişir 3. Ticari araç olduğunda, lastik gideri doğrudan pazarlama gideri olarak kaydedilir 3. Binek araç olduğunda ise, lastik giderinin %70'lik kısmı gidere, %30'luk kısmı ise KKEG (Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler) hesabına kaydedilir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Amortisman listesi nasıl yapılır?

    Amortisman listesi oluşturmak için aşağıdaki adımlar izlenebilir: 1. Varlığın maliyetinin, amortisman oranının ve amortisman yönteminin belirlenmesi. 2. Yıllık amortisman tutarının hesaplanması. 3. Hesaplanan tutarın her yıl için listeye işlenmesi. Amortisman listesi, bir işletmenin sahip olduğu mal ve varlıklarının çeşitli hesaplama yöntemleri kullanılarak belirlenmiş amortize değerlerini bir arada bulunduran bir tablodur. Amortisman hesaplamaları ve listeleri, Vergi Usul Kanunu'na göre yapıldığı için, bu konuda bir uzmana danışılması önerilir.

    Hangi araçlar amortisman ayrılır?

    Amortismana tabi araçlar şunlardır: Otomobiller ve taksiler (jipler ve arazi taşıtları dahil); Otobüs, minibüs, midibüsler; Hafif kamyonlar (yüksüz ağırlığı 6 tona kadar olanlar) ve kamyonetler; Ağır yük kamyonları (yüksüz ağırlığı 6 ton ve üzeri olanlar); Motosikletler (mopedler ve triportörler dahil); Bisikletler ve at arabaları; Kendinden hareketli yük arabaları (kaldırma tertibatı ile donatılmış olanlar ve forkliftler, krikolar vb. dahil); Çekiciler (transpaletler dahil). Amortismana tabi tutulacak varlıkların, Vergi Usul Kanunu'nun 313. maddesinde belirtilen kriterleri karşılaması gerekmektedir.

    Binek araç amortisman ve MTV nasıl hesaplanır?

    Binek araç amortisman ve Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) hesaplamaları şu şekilde yapılır: 1. Amortisman Hesaplaması: Binek araçların amortismanı, maliyet bedeli üzerinden hesaplanır. Bu tutarı aşan araçlar için amortisman gideri yazılamaz. 2. MTV Hesaplaması: MTV tutarı, aracın yaşı, motor hacmi ve değerine göre belirlenir. KDV ve ÖTV Hesaplaması: Binek araçların satın alınması sırasında ödenen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV), gider olarak tamamen indirilemez.

    Araç lastiği amortisman oranı nasıl hesaplanır?

    Araç lastiği amortisman oranı, Vergi Usul Kanunu'na göre %50 olarak hesaplanır. Amortisman oranı, lastiklerin satın alma maliyetinin, beklenen ömürleri boyunca nasıl bir değer kaybı yaşayacağını gösterir. Amortisman oranı hesaplanırken kullanılan bazı yöntemler şunlardır: Doğrusal amortisman yöntemi: Bu yöntem, varlığın ömrü boyunca eşit miktarda değer kaybı yaşadığını varsayar. Hızlı amortisman yöntemi: Bu yöntemde, varlığın ilk yıllarında daha fazla değer kaybı yaşandığı kabul edilir. Düşen değer yöntemi: Bu yöntemde, her yıl varlığın değer kaybı, önceki yılın değerine göre hesaplanır. Ayrıca, 345 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği'ne göre, ekonomik ömrü bir yıldan az olan iktisadi kıymetler gidere yazılabilir.

    Binek otolarda kıst amortisman nasıl hesaplanır?

    Binek otolarda kıst amortisman, aracın aktife girdiği hesap dönemi için ay kesri tam ay sayılmak suretiyle kalan ay süresi kadar hesaplanır. Hesaplama örneği: Örnek Yayıncılık faaliyeti ile iştigal eden Çağın A.Ş., 10 Ağustos 2010 tarihinde 60.000.000 TL bedel ile bir binek oto satın almıştır. Bu otomobil için %20 amortisman oranı belirlenmiştir. Normal yöntemle amortisman ayrılması durumunda: Yıllık amortisman tutarı: 60.000.000 x 0,20 = 12.000 TL. Aylık amortisman tutarı: 12.000 / 12 = 1.000 TL. İlk yılın amortismanı: 1.000 x 5 (kıymetin aktife girdiği aydan yıl sonuna kadar olan ay sayısı) = 5.000 TL. İlk yıl eksik ayrılan amortisman: 12.000 - 5.000 = 7.000 TL. Son yılın amortismanı: 12.000 + 7.000 = 19.000 TL. Azalan bakiyeler yöntemi tercih edilirse, amortisman oranı normal amortisman oranının iki katı olan %40 olarak uygulanır. Binek otolarda kıst amortisman hesaplaması, her yıl yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle belirlenen limitler ve oranlar doğrultusunda yapılır.

    Binek araçlarda lastik amortismanı nasıl yapılır?

    Binek araçlarda lastik amortismanı, %50 amortisman oranı kullanılarak yapılır. Amortisman hesaplaması için aşağıdaki adımlar izlenir: 1. Lastik alım bedeli, KDV hariç olarak belirlenir. 2. Bu bedel, amortisman listesine göre iki yıla yayılarak amortismana tabi tutulur. 3. Gider kısıtlaması uygulanır; lastiğin bedelinin %70'i gider olarak yazılır, KDV'nin de %70'i indirilecek KDV olarak kaydedilir.

    Kıst ve hızlandırılmış amortisman nedir?

    Kıst amortisman, bir varlığın yılın tamamında değil, belirli bir kısmında kullanılması durumunda uygulanan amortisman türüdür. Hızlandırılmış amortisman, varlığın değerinin, faydalı ömrünün başlarında daha yüksek oranda, ilerleyen yıllarda ise daha düşük oranda giderleştirilmesine olanak tanıyan bir yöntemdir. Türkiye'de hızlandırılmış amortisman, Vergi Usul Kanunu'nun 315. maddesi ile düzenlenmiş olup, genellikle "azalan bakiyeler yöntemi" olarak uygulanır.