Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Anlatım bozuklukları iki ana başlıkta incelenir: anlamsal ve yapısal (dilbilgisel) bozukluklar 1.
Anlamsal bozukluklar cümledeki kelimelerin yanlış kullanımı, gereksiz sözcükler veya mantıksal hatalar nedeniyle ortaya çıkar 12:
- Gereksiz sözcük kullanımı: Aynı anlama gelen kelimelerin bir arada kullanılması 13. Örnek: "Sınavı kazanmayı başardı" (başarmak zaten başarı anlamı içerdiği için "başardı" gereksizdir) 1.
- Anlam çelişkisi: Cümlede kullanılan sözcüklerin birbirine zıt anlam taşıması 13. Örnek: "Bunu yapmak zor ve kolay değildir" (zor ve kolay kelimeleri birbiriyle çelişiyor) 1.
- Deyim ve atasözü yanlışlığı: Deyimlerin veya atasözlerinin yanlış kullanılması sonucu anlam bozukluğu oluşması 14. Örnek: "Bu konuyu öğrenmek için sabah akşam uyumadan çalıştı" (doğru kullanım: "sabahtan akşama kadar çalıştı" veya "uyumadan çalıştı") 1.
- Özne-yüklem uyuşmazlığı: Cümlede özne tekilken yüklem çoğul ya da özne çoğulken yüklem tekil olursa anlatım bozukluğu oluşur 14. Örnek: "Bu tür hatalar sık sık yapılır" (doğru) / "Bu tür hatalar sık sık yapılırdı" (yanlış) 1.
- Nesne eksikliği: Cümlede yüklemin gerektirdiği nesne kullanılmazsa anlatım bozukluğu oluşur 1. Örnek: "Bu konuyu öğretmenimiz güzelce açıkladı ama kimse anlamadı" (ne anlamadı? cümlede nesne eksik, "bu konuyu anlamadı" olmalı) 1.
- Tamlayan eksikliği: İsim tamlamasında tamlayan eksik olduğunda anlatım bozukluğu oluşur 1. Örnek: "Mehmet’in çantasını ve kalem kutusunu kaybettik" (burada tamlayan eksik, "Mehmet’in çantasını ve Mehmet’in kalem kutusunu" olmalı) 1.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: