• Buradasın

    Yaşayan diller ve lehçeler dersi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yaşayan Diller ve Lehçeler (YDL) dersi, Türkiye'deki ortaokullarda (5-8. sınıflar) seçmeli olarak sunulan bir ders programıdır 13. 2012 yılında müfredata girmiştir 3.
    YDL dersi kapsamında öğretilen diller: Abazaca, Adığece, Arnavutça, Boşnakça, Gürcüce, Kurmancca, Lazca ve Zazaca'dır 134.
    Bu ders, tehlike altındaki dillerin gelecek nesillere aktarılmasını ve bu dillerin resmi olarak tanınmasını amaçlar 13. Ancak, uygulamada karşılaşılan zorluklar ve anadili kavramının yeniden tanımlanması gerekliliği gibi sorunlar bulunmaktadır 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yaşayan Diller ve Lehçeler hangi sınıflara zorunlu?

    Yaşayan Diller ve Lehçeler dersi, Türkiye'de 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda seçmeli ders olarak sunulmaktadır. Zorunlu bir ders değildir; öğrencilerin ilgi ve tercihlerine göre seçilebilir.

    Yaşayan dil ve lehçe sınavında hangi konular var?

    Yaşayan diller ve lehçeler sınavında genellikle şu konular yer alır: Kelime bilgisi: Günlük ve akademik kelimeler, eş anlamlı kelimeler, deyimler, fiil kalıpları. Dil bilgisi: Fiil çekimleri, bağlaçlar, edatlar, sıfatlar, cümle yapıları. Cümle tamamlama: Eksik bırakılan cümlenin anlam bütünlüğüne uygun şekilde tamamlanması. Paragraf tamamlama: Verilen paragrafta eksik bırakılan kısmın uygun şekilde tamamlanması. Okuduğunu anlama: Ana fikir, detaylar ve çıkarımları anlama. Çeviri: Türkçeden diğer dile ve diğer dilden Türkçeye çeviri yapma. Anlam bütünlüğünü bozan cümleyi bulma: Verilen bir paragrafta anlam akışını bozan cümleyi tespit etme. Eş anlamlı cümle bulma: Verilen bir cümleye en yakın anlamdaki cümleyi seçme. Diyalog tamamlama: İki kişi arasındaki konuşmada eksik bırakılan ifadeyi tamamlama. Paragraf yerleştirme: Verilen parçada eksik olan yere en uygun cümleyi yerleştirme.

    Lehçe ile dil arasındaki fark nedir?

    Lehçe ile dil arasındaki fark şu şekilde açıklanabilir: Dil, yapısal bütünlüğe sahip iletişim sistemlerinden her birine verilen isimdir. Lehçe, bir dili konuşanların alt gruplarının dili konuşma varyasyonlarına verilen isimdir. Lehçelerde, ses, şekil ve kelime ayrılıkları çok büyüktür. Ayrıca, bir “değişke”nin dil mi lehçe mi olduğunun belirlenmesi, dilsel benzerlik ya da farklılıklar değil, sosyopolitik kimlikle ilgilidir.

    Türkçenin lehçeleri nelerdir?

    Türkçenin bazı lehçeleri: Oğuz Grubu: Türkçe, Azerice, Türkmence, Gagavuzca. Kıpçak Grubu: Tatarca, Başkurtça, Kazakça, Kırgızca, Karakalpakça, Nogayca. Sibirya Grubu: Yakutça, Tuvaca. Uygur Grubu: Özbekçe, Uygurca. Argu Grubu: Çuvaşça. Ayrıca, Anadolu, Azeri, Kumuk, Karaçay, Karaim, Hakas gibi daha spesifik lehçeler de bulunmaktadır.

    Diller lehçeler değişkeler nelerdir?

    Diller, lehçeler ve değişkenler şu şekilde açıklanabilir: Dil: Yapısal bütünlüğe sahip iletişim sistemlerinden her birine verilen isimdir. Lehçe: Bir dili konuşan grupların sözcükleri ifade ediş biçimlerinin birbirinden farklı olması durumudur. Değişkenler: Konuşmacılar arası varyasyon: Sosyal, bölgesel, bağlamsal farklılıklar. Bir konuşmacının içinde bulunduğu varyasyon: Yaş, cinsiyet, sosyal sınıf, etnik köken gibi faktörlere bağlı olarak değişen kullanımlar. Bazı dil değişkenleri: Fonolojik değişkenler: Sesbilimsel farklılıklar. Morfolojik-sözdizimsel değişkenler: Kelime ve cümle yapılarındaki değişiklikler. Sözcüksel değişkenler: Kelime seçimleri. Pragmatik-üslup değişkenleri: Konuşma tarzı ve tonlama farklılıkları.