• Buradasın

    Totoloji ve kıyas aynı şey mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Totoloji ve kıyas kavramları farklı anlamlara sahiptir:
    1. Totoloji: Bir bileşik önermenin kendini oluşturan önermelerin her değeri için daima doğru sonuç vermesi durumudur 12. Başka bir deyişle, aynı düşüncenin farklı sözcüklerle tekrarıdır 2.
    2. Kıyas: İki öncülden bir sonuç çıkarma işlemidir ve mantıksal bir çıkarım yöntemidir 3.
    Bu nedenle, totoloji ve kıyas aynı şey değildir.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kıyasın temel ilkeleri nelerdir?

    Kıyasın temel ilkeleri şunlardır: 1. Öncüllerin En Az Birinin Tümel Olması: Mutlaka öncüllerden biri tümel olmalıdır. 2. Öncüllerin En Az Birinin Olumlu Olması: Öncüllerden biri olumlu olmalıdır. 3. Orta Terim: İki öncül arasında ilişki kuran ve sonuçta yer almayan bir terim bulunmalıdır. 4. Sonuç: Sonuç, öncüllerin zayıf olanına tabi olmalıdır. 5. İki Olumsuz veya İki Tikel Öncülden Sonuç Çıkmaması: İki olumsuz veya iki tikel öncülden sonuç çıkmaz. Bu ilkeler, kıyasın geçerli ve doğru bir şekilde yapılabilmesi için gereklidir.

    Totolojiye örnek nedir?

    Totoloji örneklerine aşağıdaki bileşik önermeler verilebilir: p ∨ p' ≡ 1; p ⇒ (q ⇒ p) ≡ 1; p ∨ (p ∧ q)' ≡ 1. Ayrıca, "İnsanlar erkek veya kadındır" önermesi de bir totoloji örneğidir; her durumda doğru olacağı için bu önerme hep doğrudur. Totoloji, aynı zamanda bir şeyi kendi kaplamıyla tanımlayan ve yeni bir bilgi vermeyen tanımlamalar için de kullanılır.

    Totolojik kıyas ne demek?

    Totolojik kıyas, mantıkta bir bileşik önermenin, kendini oluşturan önermelerin her değeri için daima doğru sonuç vermesi durumunu ifade eder. Bu tür kıyaslar, yeni bir bilgi vermez ve bir şeyi kendi kaplamıyla tanımlayan tekrarlayıcı ifadelerdir.

    Kıyasa örnek nedir?

    Kıyas (analoji) örnekleri: İslam hukukunda kıyas: "Kur'an'da iki kız kardeşi bir nikâh altında toplamak yasaklanmıştır" ayeti ile "Kadın, halası ve teyzesiyle bir nikâh altında toplanamaz" hadisi arasındaki benzerlik kurularak, biri erkek farz edildiğinde diğeriyle evlenmesi caiz olmayacak derecede mahrem olan iki kadının bir nikâh altında toplanamayacağı sonucuna varılmıştır. Mantıkta kıyas: "Bütün insanlar ölümlüdür. Ben de insanım. Ben de ölümlüyüm" önermelerinden oluşan kıyas, küçük terim (ben) ile büyük terim (ölümlü) arasında, orta terim (insan) aracılığıyla kurulan ilişkiyi gösterir. Günlük hayatta kıyas: "Sigara içmek dinen mahzurludur" hükmü, sigara içmenin vücut direncini azalttığı gözlemine dayanarak, "Vücut direncini zayıflatan her şey dinen mahzurludur. O halde sigara içmek dinen mahzurludur" şeklinde bir kıyas ile gerekçelendirilebilir.