• Buradasın

    Özel eğitimde kim nerede çalışır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim öğretmenleri çeşitli kurumlarda ve ortamlarda çalışabilir:
    • Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okulları: Özel eğitim sınıflarında görev yapabilirler 23.
    • Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM) 23.
    • Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri 234.
    • Otizm, Down sendromu, dikkat eksikliği gibi alanda uzmanlaşmış özel kurumlar 2.
    • Özel okulların özel eğitim birimleri 2.
    • STK'lara bağlı projeler 2.
    • Akademik kariyer: Lisansüstü eğitim sonrası üniversitelerde akademisyen olarak çalışabilirler 23.
    • Kendi danışmanlık merkezleri: Özel eğitim öğretmeni, kendi danışmanlık merkezini kurabilir 2.
    • Özel ders ve rehberlik hizmetleri: Sertifika sahibi kişiler, özel ders verebilir veya rehberlik hizmeti sunabilir 4.
    Ayrıca, özel eğitim öğretmenleri hastanelerde ve özel evlerde de çalışabilir 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim genel müdürlüğü ne iş yapar?

    Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim süreçlerini desteklemek amacıyla çeşitli görevler üstlenmiştir: Özel eğitim uygulamalarının usul ve esaslarını belirlemek. Pansiyon yerleştirme işlemlerini yürütmek. Evde ve hastanede eğitim hizmetlerinin niteliğini artırmak için çalışmalar yapmak. Erken çocukluk dönemi özel eğitim hizmetlerini geliştirmek. Toplumsal farkındalığı artırmak ve üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapmak. Proje faaliyetleri planlamak ve uygulamak. Hizmet içi eğitimler düzenlemek. Ayrıca, özel yetenekli bireylerin eğitimi ve rehberlik hizmetleri gibi alanlarda da çalışmalar yürütülmektedir.

    Özel eğitim kurumları standartları nelerdir?

    Özel eğitim kurumları standartları arasında öne çıkanlar şunlardır: Derslikler: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için 2,5 m² alan ayrılır. Bireysel Eğitim Odaları: En az 10 m² büyüklükte olup, her 80 öğrenci için 4 bireysel eğitim odası düzenlenir. Oyun Etkinlik Odaları: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için en az 2,5 m² yer ayrılır. Bahçe: En az 25 m² büyüklükte olup, her birey için 1,5 m² yer hesaplanır. Tuvalet ve Lavabolar: İlk 60 öğrenci için kız ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo; 60 personel için kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo düzenlenir. Ayrıca, öğrenci etkinlik merkezleri, dil, konuşma ve ergoterapi merkezleri ile rehberlik ve psikolojik danışma merkezleri gibi yeni özel öğretim kurumları için de belirli standartlar belirlenmiştir. Detaylı bilgilere, Milli Eğitim Bakanlığı'nın "Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi"nden ulaşılabilir.

    Özel eğitim öğretmenliği ile özel öğretmenlik aynı mı?

    Özel eğitim öğretmenliği ile özel öğretmenlik aynı değildir. Özel eğitim öğretmenliği, zihinsel yetersizlik, otizm, dikkat eksikliği, öğrenme güçlüğü, işitme veya görme engeli gibi farklı gelişimsel özelliklere sahip bireylerin eğitim sürecini planlayan, yöneten ve uygulayan öğretmenlerin yetiştirildiği bir öğretmenlik alanıdır. Özel öğretmenlik ise, belirli bir konuda veya alanda özel ders veren öğretmenleri ifade eder ve genellikle bireysel öğrencilere veya küçük gruplara eğitim sağlar. Özel eğitim öğretmenliği yapmak için eğitim fakültelerinin özel eğitim öğretmenliği lisans programını tamamlamak gereklidir.

    Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri yönetmeliği nedir?

    Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim haklarından yararlanmalarını ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak amacıyla Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanmış bir yönetmeliktir. Kapsamı: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylere sunulacak eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülmesine yönelik hükümleri kapsar. Okullardaki ve kurumlardaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin yürütülmesini içerir. Bazı temel ilkeleri: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimine erken yaşta başlanır. Özel eğitim hizmetleri, bireyleri sosyal ve fiziksel çevrelerinden ayırmadan planlanır. Bireylerin eğitsel performansları doğrultusunda amaç, içerik ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak diğer bireylerle birlikte eğitim görmelerine öncelik verilir. Ailelerin, özel eğitim sürecinin her aşamasına aktif katılmaları sağlanır.

    Özel eğitim uygulamaları kaça ayrılır?

    Özel eğitim uygulamaları genel olarak şu şekilde ayrılır: Kaynaştırma/Bütünleştirme: Özel eğitim ihtiyacı olan bireyler, akranlarıyla aynı sınıfta eğitim alır ve destek eğitim odalarından yararlanır. Özel Eğitim Sınıfları: Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, ayrı sınıflarda eğitim alır. Özel Eğitim Okulları: Özel olarak yetiştirilmiş personel ve özel eğitim programları ile hizmet veren kurumlardır. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık sorunları nedeniyle okula gidemeyen öğrencilere sunulan hizmetlerdir. Ayrıca, destek eğitim programları ve proje üretimi ve yönetimi programları gibi bireysel yetenekleri geliştirmeye yönelik uygulamalar da özel eğitim kapsamında yer alır.

    Özel eğitim kimlere verilir?

    Özel eğitim, bireysel özellikleri ve yeterlilikleri yaşıtlarından farklı olan bireylere verilir. Bu bireyler arasında şunlar bulunur: Zihinsel yetersizlik. İşitme yetersizliği. Görme yetersizliği. Ortopedik yetersizlik. Dil ve konuşma güçlüğü. Özel öğrenme güçlüğü (disleksi, disgrafi, diskalkuli). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB). Otizm. Süreğen hastalıklar. Üstün veya özel yetenekliler. Ayrıca, göçmen veya mülteci konumda olup dil ve sosyal uyum sorunu yaşayan bireylere de özel eğitim destek hizmetleri sunulabilir.

    Özel eğitim illeri hangileri?

    2025 yılı itibarıyla özel eğitim hizmeti sunan iller arasında Adana, Afyon, Ankara, Antalya, Balıkesir, Çankırı, Çorum, Denizli, Düzce, Edirne, Erzurum, Eskişehir, Giresun, İzmir, Karabük, Kırıkkale, Malatya, Manisa, Niğde, Samsun, Sinop, Tokat, Trabzon ve Yozgat bulunmaktadır. Bu illerde özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri açılabilmesi için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerekli izinler verilmiştir.