• Buradasın

    Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim haklarından yararlanmalarını sağlamak amacıyla Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanmış usul ve esasları düzenler 124.
    Yönetmeliğin bazı maddeleri:
    • Amaç 124. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin genel ve mesleki eğitim görme haklarını korumak 124.
    • Kapsam 124. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler ve onlara sunulacak eğitim-öğretim hizmetleri 124.
    • Temel ilkeler 123. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimine erken yaşta başlanması, sosyal çevrelerinden ayrılmadan eğitim almaları, akranlarıyla birlikte eğitilmelerine öncelik verilmesi 123.
    • Evde eğitim hizmetleri 25. Özel eğitime ihtiyacı olan ve eğitim kurumlarından yararlanamayacak durumda olanlara evde eğitim hizmeti verilmesi 25.
    • Personel sorumluluğu 25. Özel eğitim okul ve kurumlarında görev yapacak personelin niteliklerinin belirlenmesi ve atanması 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim kimlere verilir?

    Özel eğitim, bireysel özellikleri ve yeterlilikleri yaşıtlarından farklı olan bireylere verilir. Bu bireyler arasında şunlar bulunur: Zihinsel yetersizlik. İşitme yetersizliği. Görme yetersizliği. Ortopedik yetersizlik. Dil ve konuşma güçlüğü. Özel öğrenme güçlüğü (disleksi, disgrafi, diskalkuli). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB). Otizm. Süreğen hastalıklar. Üstün veya özel yetenekliler. Ayrıca, göçmen veya mülteci konumda olup dil ve sosyal uyum sorunu yaşayan bireylere de özel eğitim destek hizmetleri sunulabilir.

    Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu ne iş yapar?

    Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu aşağıdaki görevleri yerine getirir: 1. Eğitsel Değerlendirme ve Yerleştirme: Eğitsel amaçla bireyin tüm gelişim alanındaki özelliklerini ve akademik disiplin alanlarındaki yeterliliklerini belirleyerek en az sınırlandırılmış eğitim ortamına ve özel eğitim hizmetine karar verir. 2. Özel Eğitim Tedbirleri: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin yerleştirilmesi için gerekli özel eğitim tedbirlerini alır. 3. İş Birliği: Özel eğitim hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi ve izlenmesi amacıyla ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapar. 4. BEP Hazırlığı: Bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP) geliştirir ve eğitim programlarını bireyselleştirerek uygular. 5. Aile Eğitimi: Ailelerin özel eğitim sürecinin her aşamasına aktif katılımlarını ve eğitimlerini sağlar. 6. Politika Geliştirme: Özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapar.

    Özel eğitim değerlendirme nasıl yapılır?

    Özel eğitim değerlendirmesi, bireyin ihtiyaçlarını belirlemek, uygun eğitim ve destek planlarını oluşturmak ve ilerlemeyi izlemek için şu aşamalardan geçer: 1. Ön değerlendirme: Öğrencinin ihtiyaçlarını ve özel gereksinimlerini belirlemek amacıyla öğretmenler, aileler ve uzmanlar arasında iletişim ve işbirliğini içerir. 2. Formel değerlendirme: Öğrencinin bilişsel, duygusal, iletişimsel ve davranışsal ihtiyaçlarını incelemek için özel eğitim uzmanları, psikologlar ve diğer uzmanlar tarafından yürütülür. 3. Değerlendirme araçları ve testler: Bilişsel yetenekler, okuma ve yazma seviyeleri, matematik becerileri ve duygusal davranışlar gibi alanlarda standartlaştırılmış testler, gözlem, öğretmen raporları ve diğer ölçüm araçları kullanılarak yapılır. 4. İşbirliği ve bilgi paylaşımı: Değerlendirme sonuçları ve öğrencinin ihtiyaçları hakkında bilgi paylaşımı, uygun eğitim ve destek planlarının oluşturulmasına yardımcı olur. 5. Özel eğitim planı (IEP) oluşturma: Öğrencinin özel ihtiyaçlarını, hedeflerini, destek hizmetlerini ve öğrenme stratejilerini içeren bireyselleştirilmiş eğitim planları hazırlanır. 6. Eğitim ve destek hizmetleri: IEP'de belirlenen hedeflere ve özel gereksinimlere uygun olarak öğrenciye sunulan hizmetler uygulanır. 7. İlerleme izleme: Değerlendirme süreci, öğrencinin ilerlemesini düzenli olarak izlemeyi içerir.

    Kaç çeşit özel eğitim ihtiyacı vardır?

    Özel eğitim ihtiyacı çeşitli alanlarda ortaya çıkabilir ve farklı türleri vardır. İşte bazıları: 1. Zihinsel Yetersizlik: Hafif, orta veya ağır seviyede zihinsel yetersizliği olan bireyler. 2. Öğrenme Güçlüğü: Disleksi, diskalkuli, disgrafi gibi okuma, yazma ve matematikle ilgili zorluk yaşayanlar. 3. Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), otizm spektrum bozukluğu. 4. Fiziksel Engel: Omurilik felci, kas distrofisi gibi nedenlerle hareket kısıtlılığı yaşayanlar. 5. İşitme ve Görme Engeli: İşitme veya görme kaybı olan bireyler. 6. Dil ve Konuşma Bozukluğu: Kekemelik, artikülasyon sorunları gibi konuşma güçlüğü çekenler. 7. Üstün Yetenek: Akademik, sanatsal veya liderlik alanında yaşıtlarından ileri düzeyde gelişmiş bireyler. Bu ihtiyaçlar, bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP) ile karşılanır.

    Özel eğitim hizmetleri Kurulu'na kimler başvurabilir?

    Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu'na başvuru yapabilecek kişiler şunlardır: Okul yönetimi. Veli veya zihinsel engeli olmayan 18 yaşından büyük birey kendisi. Resmi kurumlarda bakım ve barınma hizmetinden yararlanan bireyler için, kurumun resmi yazı ile görevlendireceği personel. Ayrıca, bireyin yetersizlik türü ve özelliğine göre ilgili diğer meslek elemanları da gerektiğinde kurula katılabilir.

    Düzenli ve özel eğitim nedir?

    Düzenli eğitim ve özel eğitim kavramları farklı bağlamlarda kullanılır: 1. Düzenli Eğitim: Standart öğretim programları ve yöntemleri ile tüm öğrencilerin genel gelişimine yönelik eğitim sürecidir. 2. Özel Eğitim: Bireysel farklılıkları olan öğrenciler için özelleştirilmiş eğitim programlarını kapsar. Özel eğitimin temel bileşenleri arasında bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP), kaynaştırma eğitimi, rehabilitasyon programları ve destekleyici öğretim hizmetleri yer alır.

    Özel eğitim kurumları standartları nelerdir?

    Özel eğitim kurumları standartları arasında öne çıkanlar şunlardır: Derslikler: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için 2,5 m² alan ayrılır. Bireysel Eğitim Odaları: En az 10 m² büyüklükte olup, her 80 öğrenci için 4 bireysel eğitim odası düzenlenir. Oyun Etkinlik Odaları: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için en az 2,5 m² yer ayrılır. Bahçe: En az 25 m² büyüklükte olup, her birey için 1,5 m² yer hesaplanır. Tuvalet ve Lavabolar: İlk 60 öğrenci için kız ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo; 60 personel için kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo düzenlenir. Ayrıca, öğrenci etkinlik merkezleri, dil, konuşma ve ergoterapi merkezleri ile rehberlik ve psikolojik danışma merkezleri gibi yeni özel öğretim kurumları için de belirli standartlar belirlenmiştir. Detaylı bilgilere, Milli Eğitim Bakanlığı'nın "Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi"nden ulaşılabilir.