• Buradasın

    Çocuk edebiyatının ilk örneği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Çocuk edebiyatının ilk örneği olarak kabul edilen eser, M.Ö. 6. yüzyılda Hindistan'da yazılan ve bir hükümdarın oğlunu terbiye eden bir Brahman'ın hikayesini anlatan eğlendirici tarzda yazılmış ilk didaktik çocuk kitabı olarak kabul edilir 4.
    Avrupa'da ise çocuk edebiyatının ilk örneklerinden biri, 1697 yılında Charles Perrault tarafından yazılan ve halk ağzında dolaşan masalların toplanıp kısaltılmasıyla oluşturulan "Kül Kedisi", "Parmak Çocuk", "Mavi Sakal", "Kırmızı Başlıklı Kız", "Çizmeli Kedi", "Uyuyan Güzel" gibi eserlerdir 15.
    Türkiye'de ise çocuk edebiyatının ilk özgün örneği, 1859 yılında Kayserili Doktor Rüştü tarafından hazırlanan Nuhbetü’l-Etfal adlı alfabedir 34. Bu eser, çocuklarla ilgili hikayelerle birlikte fabl çevirilerine de yer vererek çocuklara okumayı sevdirme amacı gütmüştür 3.

    Konuyla ilgili materyaller

    Türk çocuk klasikleri nelerdir?

    Türk çocuk klasiklerinden bazıları şunlardır: Yeşil Kiraz. Bir Küçük Osmancık Vardı. Suna’nın Serçeleri. Tırtıl ile Kelebek. Toprağın Çocukları. Nasrettin Hoca Fıkraları. Keloğlan Masalları. Dede Korkut Hikayeleri. Ömer Seyfettin'in Hikayeleri.

    Yerli çocuk kitapları nelerdir?

    Bazı yerli çocuk kitapları: Yeşil Kiraz (Gülten Dayıoğlu). Ekmek Arası (Aytül Akal). Şimugula (Aytül Akal). Bir Küçük Osmancık Vardı (Hasan Nail Canat). Kayıp Aranıyor (Samed Behrengi). Devekuşları Plan Yapmaz (H. Salih Zengin). Bu Camı Kim Kırdı? (İbrahim Demirci). Bulut Otobüs (Nehir Aydın Gökduman). Konaktaki Hazine (Yılmaz Erdoğan). Küçük Şehzade (Cahit Zarifoğlu). Ayrıca, TÜBİTAK tarafından yayımlanan çocuk kitaplığı da yerli çocuk kitapları arasında yer alır.

    Çocuk hikaye kitapları nasıl olmalı?

    Çocuk hikaye kitapları şu özelliklere sahip olmalıdır: Eğlendirici ve ilgi çekici olmalı, öğretici özelliği ikinci planda kalmalıdır. Çocuğun ilgi alanlarına uygun olmalı ve günlük deneyimlerine yakın konular içermelidir. Sade ve anlaşılır bir dil kullanılmalıdır. Canlı ve renkli resimler içermelidir. Kısa ve basit cümleler içermeli, uzun tümce ve paragraflardan kaçınılmalıdır. Somut kavramlar kullanılmalı, soyut ifadelerden uzak durulmalıdır. Pozitif ve güçlendirici mesajlar vermelidir. Dayanıklı ve kaliteli malzemeden yapılmış olmalıdır. Çocuğun gelişim seviyesine uygun olmalıdır. Ayrıca, şiddet, korku unsurları veya olumsuz davranışları özendiren içeriklerden kaçınılmalıdır.

    Türk çocuk edebiyatı ne zaman başladı?

    Türk çocuk edebiyatının başlangıcı Tanzimat Dönemi olarak kabul edilir (1839-1876). Bu dönemde, Kayserili Dr. Rüştü'nün 1859 yılında yazdığı "Nuhbetü’l-Etfal" adlı eser, çocuk edebiyatı açısından önemli bir yere sahiptir. Türk çocuk edebiyatının asıl atılımı ise Cumhuriyet Dönemi'nde gerçekleşmiştir.

    Çocuk edebiyatı türleri nelerdir?

    Çocuk edebiyatı türleri genel hatlarıyla şu şekilde sınıflandırılabilir: Hayale dayalı türler: Masal, fabl, destan. Meraka dayalı türler: Çizgi roman, çocuk dergileri ve gazeteleri. Oyuna dayalı türler: Biyografi, anı-günlük, gezi yazısı, fıkra. Ayrıca, çocuk edebiyatı türleri içerik ve işlenen genel konular göz önüne alınarak "hayale dayalı türler", "meraka dayalı türler" ve "oyuna dayalı türler" olarak üç başlık halinde de incelenebilir. Bazı çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri: Masal: Genellikle anonim, yer ve zamanın belirsiz olduğu, iyilik ve ödülün vurgulandığı hikayeler. Fabl: Kahramanları hayvan veya cansız varlıklar olan, ders verme amacı taşıyan hikayeler. Hikaye (Öykü): Gerçekçi, kısa anlatı yazıları. Şiir: Aile, doğa, yurt sevgisi gibi temaları işleyen, çocuğun algılama seviyesine uygun eserler.

    Çocuk Edebiyatı'nın temel ilkeleri nelerdir?

    Çocuk Edebiyatı'nın temel ilkeleri şunlardır: 1. Çocuğa Görelik: Çocukların ilgi, gereksinim ve dil evrenine uygun içerikler sunulmalıdır. 2. Konu: Yaşamda var olan her konu, çocukların dünyasına uyarlanarak işlenmelidir. 3. Kahramanlar ve Karakterler: Kahramanlar, çocukların özdeşim kurabileceği, farklı kişilikleri canlandıran karakterler olmalıdır. 4. Dil ve Anlatım: Canlı, hareketli ve kısa cümle yapılarıyla örülü, Türkçenin güzel örneklerini veren bir dil kullanılmalıdır. 5. Resim: Resimler, metni tamamlayan ve anlamı genişleten estetik öğeler olmalıdır. 6. İleti: Yazarın okurlarıyla paylaşmak istediği ana düşünce, yalın ve açık bir şekilde verilmelidir. 7. Eğitici ve Öğretici Olma: Kitaplar, çocuklara duyma ve düşünme yetilerini geliştirmeyi amaçlayan öğretici bilgiler sunmalıdır.

    Eskiden hangi çocuk kitapları vardı?

    Eskiden var olan bazı çocuk kitapları şunlardır: "Heidi"; "Define Adası"; "Küçük Lord Fauntleroy"; "Pinokyo"; "Robinson Crusoe" (1719); "Gulliver'in Seyahatleri" (1726); "Anne Kaz Masalları" (1729); "Küçük Güzel Cep-kitap" (1865). Ayrıca, Tanzimat döneminde yapılan çevirilerle Fenelon'un "Telemak" eseri ve Jules Verne'in bazı kitapları da çocuklara yönelik olarak yayımlanmıştır.