Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Zeigarnik etkisi, kişilerin tamamlanmamış veya yarıda kesilmiş etkinlikleri, tamamlananlara göre daha kolay hatırladığını ifade eden psikolojik bir kavramdır 123.
Bu etki, 1920'lerin ortalarında, Berlin Üniversitesi'nin lokantasında garsonların siparişleri aklında tutma yeteneği üzerine yapılan gözlem sonucu, Rus psikolog Bluma Zeigarnik tarafından keşfedilmiştir 125.
Zeigarnik etkisine göre, bir göreve başlandığında ancak tamamlanmadığında, başka şeylere geçilse bile bitmemiş işlerin düşünceleri zihinde canlanmaya devam eder 34. Bu durum, kişiyi yarıda kalan işleri tamamlama düşüncesi ile uğraşmak zorunda bırakır 5.
Zeigarnik etkisinin bazı kullanım alanları şunlardır:
- Motivasyon ve odaklanma 5. Bu etki, özellikle motivasyon ve odaklanma üzerine yapılan psikolojik çalışmalarda kullanılır 5.
- Eğitim 5. Eğitim süreçlerinde, öğrencilerin öğrenme yeteneklerini artırmak için Zeigarnik etkisi kullanılabilir 5.
- Reklamcılık ve medya 5. Reklamların ve televizyon programlarının merak uyandırıcı ve hızlı sonuçlandırılmamış sahnelerle bırakılması, izleyicinin dikkatini korumak ve ilgisini sürekli kılmak adına etkili bir stratejidir 5.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: