• Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Zeigarnik döngüsü, tamamlanmamış veya yarıda kesilmiş etkinliklerin, tamamlananlara göre daha kolay hatırlandığını ifade eden psikolojik bir kavramdır 135.
    Bu etki, 1920'li yıllarda Rus psikolog ve psikiyatrist Bluma Zeigarnik tarafından bir restoranda garsonun siparişleri aklında tutma yeteneğini fark etmesi sonucu ortaya çıkmıştır 135.
    Zeigarnik, yaptığı deneyler sonucunda, tamamlanmamış görevlerin beyinde "bilişsel gerilim" yarattığını ve bu gerilimin, görevin bellekte daha belirgin ve kalıcı bir iz bırakmasına neden olduğunu belirlemiştir 35. Görev tamamlandığında ise bu gerilim azalır 5.
    Zeigarnik döngüsü, günlük yaşamda şu şekillerde ortaya çıkabilir:
    • Dijital içerikler: Dizilerin heyecanlı yerlerinde bölümün bitirilmesi, izleyicilerin yeni bölümü merak etmesini sağlar 15.
    • Alışveriş: Kararsız kalıp alınmayan ürünler, sürekli akılda kalır 5.
    • Kişisel ilişkiler: Yarım kalan konuşmalar veya tartışmalar, zihin tarafından sürekli hatırlatılır 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Zeigarmik etkisi hangi kuramcı?

    Zeigarnik Etkisi, 1920 yılında Bluma Zeigarnik tarafından keşfedilmiştir. Zeigarnik, bu etkiyi test etmek için bir dizi deney yapmış ve insanların kesintiye uğramış veya tamamlanmamış görevleri, tamamlanmış görevlere kıyasla daha iyi hatırladıklarını ortaya koymuştur. Zeigarnik, Gestalt psikolojisinden ve danışmanı Kurt Lewin'in alan teorisinden etkilenmiştir.

    Zeigarnik etkisi nedir?

    Zeigarnik etkisi, kişilerin tamamlanmamış veya yarıda kesilmiş etkinlikleri, tamamlananlara göre daha kolay hatırladığını ifade eden psikolojik bir kavramdır. Bu etki, 1920'lerin ortalarında, Berlin Üniversitesi'nin lokantasında garsonların siparişleri aklında tutma yeteneği üzerine yapılan gözlem sonucu, Rus psikolog Bluma Zeigarnik tarafından keşfedilmiştir. Zeigarnik etkisine göre, bir göreve başlandığında ancak tamamlanmadığında, başka şeylere geçilse bile bitmemiş işlerin düşünceleri zihinde canlanmaya devam eder. Zeigarnik etkisinin bazı kullanım alanları şunlardır: Motivasyon ve odaklanma. Eğitim. Reklamcılık ve medya.