• Buradasın

    Öğrenci yabancılaşma ölçeğinin alt boyutları nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği'nin (ÖYÖ) alt boyutları şunlardır:
    • Güçsüzlük 134;
    • Anlamsızlık 134;
    • Sosyal soyutlanma (uzaklık) 134;
    • Kuralsızlık 134.
    Ayrıca, Çağlar (2012) tarafından geliştirilen ÖYÖ'de "kendine yabancılaşma" ve "bilimsel araştırmaya yabancılaşma" gibi ek alt boyutlar da bulunmaktadır 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Alt boyut nedir?

    Alt boyut, bir ölçeğin veya yapının daha küçük, spesifik bileşenlerini ifade eder. Örneğin, "Dışsal doyum" alt boyutu, işin kendisiyle ilgili unsurlar (çalışma koşulları, yönetim şekli, ücret vb.) ve iş yeri sosyal yapısı gibi faktörleri içerir. Ayrıca, "alt boyut" terimi, teknik ve medikal alanlarda da kullanılmaktadır.

    Yabancılaşma ölçeği nasıl hesaplanır?

    Yabancılaşma ölçeğinin nasıl hesaplandığına dair bilgi bulunamadı. Ancak, yabancılaşma ölçeklerinin hesaplanmasında kullanılan bazı yöntemler şunlardır: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Cronbach Alfa katsayısı. Madde analizi, Spearman-Brown ve Guttman Split Half güvenirlik katsayıları. Yabancılaşma ölçeklerinin nasıl hesaplanacağına dair en doğru bilgiyi, kullanılan ölçeğin geliştiricilerinden veya ilgili literatürden almak mümkündür.

    Yabancılaşma ölçeğini kim geliştirdi?

    Yabancılaşma ölçeği, Dean (1961) tarafından geliştirilmiştir. Bu ölçek, yönetim ve organizasyon alanında sıklıkla kullanılan bir ölçüm aracıdır. Ayrıca, Seeman (1959) ve Hirschfeld & Field (2000) tarafından geliştirilen yabancılaşma ölçekleri de uluslararası yazında yaygın olarak kullanılmaktadır.

    Yabancılaşma ve yabancılaştırma nedir?

    Yabancılaşma, bir insanın etken ve edilgen olarak ikiye ayrılması sonucunda, dil, kültür, sanat gibi kendi yaratısı olan ürünlerin kendisine yabancı hale gelmesi ile ortaya çıkan bir süreçtir. Yabancılaştırma ise, izleyicinin sahne olaylarına duygusal bir bağlılık geliştirmesini engelleyerek daha eleştirel bir tutum takınmasını amaçlayan bir dramaturji tekniğidir. Bu kavramlar, Farsça kökenli "yaban" kelimesinden türemiştir. Yabancılaşma ve yabancılaştırma kavramları, psikoloji, sosyoloji ve edebiyatta sıklıkla kullanılmaktadır.

    Sosyal yabancılaşmanın boyutları nelerdir?

    Sosyal yabancılaşmanın boyutları Seeman (1959) tarafından beş ana kategoriye ayrılmıştır: 1. Güçsüzlük Boyutu: Kişinin günlük, sosyal ve iş yaşamını etkileyen durumlar hakkında söz sahibi olmaması. 2. Anlamsızlık Boyutu: Kişinin bir olayı ya da durumu anlamlandırıp anlamlandıramaması durumu. 3. Normsuzluk Boyutu: Bireyin toplum tarafından kabul edilen norm ve değerleri reddetmesi. 4. Sosyal İzolasyon Boyutu: Kişinin diğer kişilerle kurduğu iletişimin zayıflaması ve yalnız hissetmesi. 5. Kendine Yabancılaşma Boyutu: Kişinin kendisini eğlendirecek eylemlerde bulunmak istememesi ve kendisini tatmin edici etkinliklere katılma noktasında çekimser kalması. Ayrıca, Marx'ın yabancılaşma analizinde de sosyal yabancılaşmanın boyutları bulunmaktadır.