Jikleli motor, özellikle benzinli motorlarda, soğuk havalarda ilk çalıştırma sırasında kullanılan bir sistemle çalışır. Çalışma prensibi: 1. Hava-yakıt karışımının ayarlanması: Jikle, karbüratörün hava kelebeğini kapatarak veya kısarak hava akışını azaltırken, yakıt akışını hızlandırır ve daha zengin bir karışım elde edilmesini sağlar. 2. Motorun çalıştırılması: Bu sayede motor, soğukken daha kolay çalışır. 3. Motor ısındığında: Jikle, manuel veya elektronik olarak devre dışı bırakılır, böylece yakıt tüketimi artırılmaz ve motorun aşırı zengin karışım nedeniyle boğulması önlenir. Modern enjeksiyon sistemlerinde ise hava-yakıt karışımı bilgisayar tarafından otomatik olarak ayarlandığından jikle düzenine ihtiyaç duyulmaz.