• Buradasın

    Araç değer kaybı rayiç bedele göre mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Evet, araç değer kaybı rayiç bedele göre hesaplanır 124.
    Araç değer kaybı, aracın kaza öncesi hasarsız piyasa değeri ile kaza sonrası onarılmış hâlindeki piyasa değeri arasındaki farka dayanır 14.
    2020 yılında Anayasa Mahkemesi'nin verdiği karar sonrasında, değer kaybı hesaplamasında 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun haksız fiillere ilişkin hükümleri, yani tam tazmin ilkesi uygulanmaktadır 2. Bu karara göre, sigorta şirketleri araç değer kaybını piyasa koşullarına göre, gerçek zarar miktarına göre ödemekle yükümlüdür 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Araç değer kaybı ve araç yattı parası aynı mı?

    Hayır, araç değer kaybı ve araç yattı parası aynı değildir. Araç değer kaybı, bir aracın kaza geçirdikten sonra, tamir edilmiş olmasına rağmen ikinci el piyasasındaki satış değerinin düşmesi durumudur. Araç yattı parası ise, trafik kazasının ardından kullanılamayacak olan araçlarda, daha az kusurlu ya da kusursuz olan sürücünün, araçtan mahrum kalması sebebiyle uğradığı zararı gidermek amacıyla diğer sürücüden talep ettiği tazminattır.

    Pert araç ne kadar değer kaybeder?

    Bir aracın pert olarak kabul edilebilmesi için, onarım masraflarının aracın piyasa değerinin en az %60 ila 70'ine denk gelmesi gerekir. Aracın pert değeri, hasar tespiti için sigorta şirketi tarafından atanan eksperin raporu ile belirlenir. Pert kaydı alan bir aracın trafiğe geri dönebilecek şekilde tamir edilebilmesi mümkünse ve onarımın maddi boyutu aracın değerini aşmıyorsa, aracın tamiri için ödeme yapılır.

    Değer kaybında kusur oranı önemli mi?

    Evet, değer kaybında kusur oranı önemlidir. Araç değer kaybı tazminatı talep edebilmek için genellikle kusursuz veya daha az kusurlu taraf olmak gerekir. Eğer kazada tamamen kusurlu olunuyorsa, kendi aracın değer kaybı karşı taraftan talep edilemez.

    Araç değer kaybı nasıl hesaplanır örnek?

    Araç değer kaybı hesaplaması, aşağıdaki formül ve örnek üzerinden açıklanabilir: Araç Değer Kaybı = Araç Piyasa Değeri x Hasar Oranı x Değer Kaybı Katsayısı. Araç piyasa değeri: Kaza öncesindeki ikinci el değerini temsil eder. Hasar oranı: Kazanın ciddiyetine göre belirlenir. Değer kaybı katsayısı: Aracın yaşı, kilometresi ve hasarın boyutuna göre değişir. Örnek: Aracın ikinci el piyasa değeri 500.000 TL, hasar oranı %10 ve değer kaybı katsayısı 0,6 ise değer kaybı tutarı şu şekilde hesaplanır: 500.000 x %10 x 0,6 = 30.000 TL. Hesaplamada dikkate alınan diğer unsurlar: Aracın yaşı ve kilometresi. Aracın marka ve modeli. Araçta hasar alıp onarılan veya değişen parçalar. Araç değer kaybı hesaplaması için uzman bir bilirkişi veya ekspertiz raporu gereklidir.

    Değer kaybı şartları nelerdir?

    Araç değer kaybı talep edebilmek için gerekli şartlar: Kaza tarihi üzerinden en fazla 2 yıl geçmiş olması. Araçta meydana gelen hasarın daha önce hasar görmemiş bir kısımda olması. Aracın ağır hasar kaydına sahip olmaması. Araçta meydana gelen hasarın basit onarım işlemleriyle giderilemeyecek şekilde olması. Araç değer kaybı tazminatı isteyen araç sahibinin kazada tam kusurlu (%100 kusurlu) olmaması. Ayrıca, 20.04.2020 tarihli mevzuat değişikliğiyle, aracın kilometresi araç değer kaybı şartları arasında yer almamıştır. Bu şartlar sağlanmadığında, değer kaybı tazminatı talep edilemez. Eğer şartlar sağlandıysa, öncelikle sigorta şirketine yazılı başvuru yapılmalıdır.

    Değer kaybında kusur oranı önemli mi?

    Evet, değer kaybında kusur oranı önemlidir. Araç değer kaybı tazminatı talep edebilmek için genellikle kusursuz veya daha az kusurlu taraf olmak gerekir. Eğer kazada tamamen kusurlu olunuyorsa, kendi aracın değer kaybı karşı taraftan talep edilemez.

    Hasar bedeli araç rayiç bedelinden fazla olursa ne olur?

    Hasar bedeli araç rayiç bedelinden fazla olursa, araç pert olarak kabul edilir. Pert durumunda: Sigorta şirketi, aracın rayiç bedelini belirler ve hurda (sovtaj) bedeli düşülerek kalan tutarı araç sahibine öder. Araç, sigortalıya bırakılır ve pert araç satışı ile yasal devir işlemleri araç sahibinin sorumluluğundadır. Çoğu durumda, aracın mülkiyeti sigorta şirketine geçer. Yargıtay'ın yerleşik içtihatlarına göre, onarım maliyeti rayiç bedelin %50'sini aştığında araç pert kabul edilir.