Buradasın
Türkiye'de müzik bilimlerinin oluşumu ve müzik literatüründe paradigma değişimleri nelerdir?
Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Türkiye'de müzik bilimlerinin oluşumu ve müzik literatüründe paradigma değişimleri şu şekilde özetlenebilir:
- Tarih Öncesi Dönemler: Türk müziği, toplum ve uygarlığın gelişmesiyle ilkel müziklere ve halk müziklerine dönüşmüştür 1.
- İslamiyet Öncesi Dönemler: Altaylılar döneminde neolitik evre ile "hayvancı-çobancı müzik kültürü" olmuş, Hunlar döneminde "göçebe imparatorluk müzik kültürü" niteliği kazanmıştır 1.
- Selçuklular Dönemi: Türk müziği, makamsal müziğin özelliklerini kullanmaya başlamış ve temel yapılanmasını oluşturmuştur 2.
- 17. Yüzyıl ve Sonrası: Türk müziği, gelişiminin en üst seviyesine ulaşmış, Ali Ufki ve Dimitri Kantemiroğlu gibi müzik adamları yüzlerce müzik eserini notaya almışlardır 2.
- Cumhuriyet Dönemi: Atatürk'ün önderliğinde, müzik eğitimi ve teorisinde batılı anlayışla modern düzenlemeler yapılmış, Musiki Muallim Mektebi açılmış ve yurt dışına öğrenciler gönderilmiştir 14.
- 20. Yüzyıl ve Sonrası: Eşit bölünüm temeline dayalı 12 eşit aralıklı ses sistemi kullanılmaya başlanmış, "dörtlüsel uyum dizgesi" ortaya konulmuş ve çokseslilik benimsenmiştir 1.
Paradigma değişimleri ise müzik teorisinde farklı yaklaşımların ortaya çıkmasıyla gerçekleşmiştir:
- Eski Yunan Dönemi: Müzik teorisi, müzik-matematik ilişkisi doğrultusunda geliştirilmiş, çalgıların tel oranları araştırılmıştır 3.
- Osmanlı Dönemi: Teorik çalışmalar, astroloji ve müzik arasındaki ilişkiyi kısmen reddederek sistematik hale gelmiştir 3.
- 19. Yüzyıl ve Sonrası: Makamların majör ve minör tonlarla eşleştirilmesi gibi yeni yaklaşımlar benimsenmiş, nazariyat çalışmaları modern ve bilimsel bir çehre kazanmıştır 3.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: