• Buradasın

    Şehnaz makamının özellikleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Şehnâz makamının bazı özellikleri:
    • Durağı: Dügâh perdesidir 12.
    • Seyri: İnicidir 12.
    • Dizisi: Yerinde Hicaz, Yerinde Uzzal veya Hümayûn dizilerinin biri ile Hüseyni perdesindeki Hümayûn dizilerinin karışımından meydana gelmiştir 12.
    • Güçlüsü: Birinci mertebe güçlü tiz durak Muhayyer perdesidir 12.
    • Yeden’i: 2. çizgideki sol Rast veya bakiye diyezli sol Nim Zirgüle perdesidir 12.
    • Donanımı: Yerindeki Hicaz dizilerinin donanımı esas alınır ve si için bakiye bemol, do için bakiye diyez donanıma yazılır 12.
    • Asma kararlar: Makam, beş dizinin birleşiminden oluştuğu için asma kararlar bakımından zengindir 3.
    • Geçkiler: Hüseyni perdesi üzerinde Uşşak Dörtlüsü halinde geçki yapılabilir 1.
    • Karar: Hicaz ailesinin sesleri ile aşağıya doğru inilerek Dügâh perdesinde karar kılınır 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Makam nedir kısaca?

    Makam kelimesi iki farklı anlamda kullanılabilir: 1. Mevki, kat, yer. 2. Klasik Türk müziğinde bir müzik parçası veya şarkının işleniş biçimi.

    Şehnaz ne anlama gelir?

    Şehnaz kelimesi iki farklı anlamda kullanılabilir: 1. Müzik Terimi: Klasik Türk müziğinde bir makam adıdır. 2. İsim: Farsça kökenli bir kız ismi olup, "çok nazlı" anlamına gelir.

    Nağme ve makam aynı şey mi?

    Hayır, nağme ve makam aynı şey değildir. Nağme, müzikte farklı seslerin belli bir düzen içinde bir araya gelerek oluşturduğu akıcı ve hoş tınıdır. Makam, müzikte belirli bir dizi sesin belirli aralıklarla sıralanmasından oluşan yapıdır. Makam, nağmenin yapısal temeli olup, nağme bu makam yapısı içinde özgün ve etkileyici bir melodi ortaya koyar.

    Şehnaz Türk müziğinde ne demek?

    Şehnaz, Klasik Türk müziğinde bir makamdır. Özellikleri: Durak: Dügâh perdesi. Seyir: İnici. Güçlü perdeler: Birinci mertebe güçlü: Muhayyer perdesi. İkinci mertebe güçlü: Hüseynî perdesi. Yeden: İkinci çizgideki sol (rast) veya bakiye diyezli sol (nîm-şehnaz) perdesi. Donanım: Hicaz ailesinin donanımı kullanılır; si için bakiye bemolü, do için bakiye diyezi yazılır. Yapısı: Hüseynî perdesindeki hümâyun dizisine, inici olmak kaydıyla hümâyun, hicaz, uzzâl ve zirgüleli hicaz dizilerinin katılmasıyla oluşur.

    Şehnaz makamı hangi eserlerle meşhurdur?

    Şehnâz makamının meşhur olduğu bazı eserler şunlardır: Hamâmîzâde İsmâil Dede Efendi'nin zencir usulünde "Açıldı lâle-izârın ciğerde dâğ-ı derûn" bestesi; Seyyid Nuh'un çenber usulünde "Bezm-i meyde sâkiyâ devr eylesin mül gül gibi" mısralarıyla başlayan bestesi; Nazîm'in sengin semâi usulünde "Dîdem yüzüne nâzır, nâzır yüzüne dîdem" mısralarıyla başlayan ağır semâisi; Kara İsmâil Ağa'nın "Dem-i visâlde o şûha itâbı n’eylersin" mısraıyla başlayan yürük semâisi; III. Selim'in aksak usulünde "Bir nevcivâna dil müptelâdır" bestesi; Tanbûrî Cemil Bey'in sengin semâi-curcuna (değişmeli) usullerinde "Feryâd ki feryâdıma imdâd edecek yok" bestesi; Zeki Ârif Ataergin'in curcuna usulünde "Beni âteşlere salan o kapkara siyah gözler" mısralarıyla başlayan şarkısı; Nevres Paşa'nın sofyan usulünde "Vardım ki yurdundan ayâğ göçürmüş" mısraıyla başlayan divanı; Hacı Fâik Bey'in evsat usulünde "Yüzün mir’ât-ı zât-ı kibriyâdır yâ Resûlellah" ilâhisi; Şehzade Seyfeddin Efendi'nin düyek usulünde "Nebîler serveridir Muhammed" mısralarıyla başlayan tevşîhleri; Muallim İsmâil Hakkı Bey'in devr-i hindî usulünde "Hak cemâlin isteyip hayrân olan gelsin beri" mısraıyla başlayan ilâhisi.

    Türkülerde hangi makamlar kullanılır?

    Türkülerde kullanılan makamlar, Türk sanat müziğinde yaygın olan basit, bileşik ve şed makamlar olarak üçe ayrılır. Bazı türkülerde kullanılan makamlar: Basit makamlar: Çargah, Buselik, Kürdî, Rast, Uşşak, Hicaz, Uzzal, Hümayun, Neva, Tahir, Bayati, Muhayyer, Hüseyni, Karcığar, Basit Suzinak. Bileşik makamlar: Ferahfeza, Dilkeşide, Ruy-i Irak. Şed makamlar: Acemaşiran, Sultan-ı Yegâh, Nihavent, Aşkefza, Kürdili Hicazkâr. Örnek olarak, "Hasret deliçe eser rüzgâr rüzgâr gönülde" şarkısı Acemaşiran makamında, "O Yar Gelir" türküsü ise Uşşak makamında seslendirilmektedir.

    Makamlar nelerdir?

    Türk müziğinde makamlar üç ana kategoriye ayrılır: 1. Basit makamlar: Tam dörtlü ve tam beşlilerin birleşmesiyle oluşur. 2. Bileşik makamlar: Çeşitli makamların birleştirilmesiyle oluşur. 3. Şedd (Göçürmeli) makamlar: Makamın dizisi bozulmadan karar sesinin farklı bir perdeye taşınmasıyla oluşur. Günümüzde 150 kadar makam kullanılsa da, çoğunlukla eser verilen makam sayısı 40 civarındadır.