Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Hüseyin Rahmi Gürpınar, Türk edebiyatında natüralizmi benimseyen en önemli yazarlardan biridir 4.
Natüralizm, 19. yüzyılın sonlarında realizm akımının bir devamı olarak ortaya çıkan, ancak daha sert ve bilimsel bir bakış açısıyla şekillenen bir edebiyat ve sanat akımıdır 4. Natüralist sanatçılar, doğayı ve insanı, her türlü romantik duygudan arındırarak, tamamen bilimsel ve objektif bir şekilde ele almayı hedeflemişlerdir 4.
Hüseyin Rahmi, eserlerinde toplumun alt kesimlerinde yaşayan insanların yaşam mücadelesini, ahlaki çöküntülerini ve çaresizliklerini işlemiştir 4. Şıpsevdi, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç gibi romanları bu anlayışla kaleme alınmıştır 4.
Hüseyin Rahmi’nin natüralizmle ilişkisi şu eserlerinde de görülebilir:
- İstiğrâk-ı Seherî 12. Hüseyin Rahmi, ilk romanı Âyine/ Şık’ı (1889) daha kaleme almadan, Beşir Fuad’ın etkisiyle kendisini romantizm-realizm tartışmalarının içinde bulmuş ve realizm/ natüralizmden yana bir tercih yapmıştır 12. Bu tercihinin bir sonucu olarak, Menemenlizâde Mehmed Tâhir Efendi’nin romantizm etkisinde kaleme aldığı Bir Sergüzeşt isimli romanını şiddetli bir biçimde eleştiren İstiğrâk-ı Seherî isimli bir piyes tefrika etmiştir 12.
- Bir Muadele-i Sevda (1899) 5. Hüseyin Rahmi, realizm hakkındaki düşüncelerini bu romanın önsözünde dile getirmiştir 5.
Ancak, Hüseyin Rahmi’nin natüralizmle ilişkisi tamamen bağlı bir ilişki değildir 3. Yazarın kimi zaman olayın akışını keserek toplumsal-sosyolojik çözümlemelerde bulunması, olayların karmaşık hale geldiği yerlerde tesadüflerin devreye girmesi, merak unsurunun sürekli canlı tutulması, yazarın yanlı tutumu gibi unsurlar meddah hikâyelerinden ve Ahmet Mithat Efendi’den gelen etkiyle açıklanabilir 3.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: